Goed en gratis back up tooltje/programmaatje voor Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Berichten
190
Beste,

ik zit met het volgende: ik zou graag voor de pc van een familielid de backups willen verzorgen, daarbij het familielid (niet zo handig) zoveel mogelijk ontzorgen.
Situatie:
laptop is van familielid dus woont ergens anders, ik zou graag de backup offline halen maar omdat ik niet zelf daar fysiek al te vaak ben denk ik aan zoiets als het tijdelijk zetten van de backup op google drive of zoiets en dat ik hem dan zelf op mijn lokatie op een usb stick ofd zet.

eisen aan het tooltje/programma:
- periodiek (wekelijks/maandelijks) in te stellen backup cycli van de c:\mijn documenten en alle submappen;
- backup formaat liefst naar 1 bestand (.zip of .rar hebben voorkeur) maar eigen type bestandsformaat mag ook;
- draait de backup automatisch op de opgegeven tijdstip (bijvoorbeeld iedere vrijdag om 18:00 uur);
- het gaat om een laptop draaiend op Windows 10, niet al te veel resources;
- na het maken van de backupbestand wordt deze automatisch geupload naar een online opslagsysteem (bij voorkeur google drive want dat ken ik al);
- bij voorkeur versleuteling toegepast op het backup bestand;
- na de succesvolle upload (naar google drive bijvoorbeeld) wordt deze van de lokale pc (de laptop dus) automatisch verwijderd;
- wens (geen eis:) na de succesvolle upload wordt er een mailtje gestuurd naar mij zodat ik geinformeerd ben dat de backup is gedaan en uitgevoerd (bij voorkeur ook mailtje als de backup gefaald is);

Na de backup actie, dacht ik zelf:
Wat ik dan vervolgens handmatig doe is de backup van de online opslag afhalen (dus naar mijn eigen pc downloaden), dan op usb stick zetten en in de kluis te leggen.

Zijn er goede (het liefst gratis) programmaatjes die aan (zoveel mogelijk van de) bovengenoemde punten invulling kunnen geven?

Tips en ideen zijn uiteraard ook welkom!

Mathijs
 
Tip: Misschien is dit wat. De computer overnemen op afstand. Als de andere partij geen bezwaar heeft dan kan dit een mogelijkheid zijn. En hoef je geen freeware te gebruiken.

https://www.teamviewer.com/nl/
 
en bij een automatische back-up moet de laptop wel altijd op het afgesproken tijdstip aanstaan.
Zelf gebruik ik acronis en die doet wat jij wilt maar niet gratis.
 
Ik zou aanraden naar Duplicati te kijken, open source, ben ik er érg enthousiast over.
Backupt niet naar één bestand maar naar blokken van 60 MB.
Dat kan op elke denkbare online of off-line locatie plaatsvinden. Initieel duurt het even lang als elke ander backup-programma, maar daarna is het onvoorstelbaar snel omdat het alleen maar gewijzigde blokken kopieert.
https://www.duplicati.com/

Daarnaast gebruik ik Acronis om regelmatig een image te maken van de C:schijf, maar voor gebruikersbestanden gebruik ik tegenwoordig dus Duplicati.
En als ik zie wat het gratis programma AOMEI Backup kan doen, dan heb ik een beetje spijt van Acronis...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou aanraden naar Duplicati te kijken, open source, ben ik er érg enthousiast over.
Backupt niet naar één bestand maar naar blokken van 60 MB.
Dat kan op elke denkbare online of off-line locatie plaatsvinden. Initieel duurt het even lang als elke ander backup-programma, maar daarna is het onvoorstelbaar snel omdat het alleen maar gewijzigde blokken kopieert.
https://www.duplicati.com/

Daarnaast gebruik ik Acronis om regelmatig een image te maken van de C:schijf, maar voor gebruikersbestanden gebruik ik tegenwoordig dus Duplicati.
En als ik zie wat het gratis programma AOMEI Backup kan doen, dan heb ik een beetje spijt van Acronis...

Ga er mee aan de slag. Dank!
 
Ik kan nog enkele andere aangeven die voor mij voldoen aan de eisen Het precieze moment voor een back-up opgeven zo'n back-up kan dan bestaan uit een map met onderliggende sub mappen. Meerdere back-ups kunnen worden aan gegeven voor verschillende tijd op de dag en verdeling over de tijd. Beide kunnen worden ingesteld op zip format of origineel format (laatste kan interessant zijn als de externe opslag als DLNA gebruikt kan worden).
Dit zijn FBackup en SyncBack(free).Zij zijn wel gebonden aan Windows.
 
@mgroen1. Ik heb gister m'n pc opnieuw ingericht en gebruik tot nu toe Aomei Backupper Free die tegenwoordig best wel uitgekleed is t.o.v. de Pro versie $ 50. Welk backup programma is het bij jou geworden? Als er een beter alternatief is dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg binnenkort een nieuwe PC en ga mijn oude voor Linux gebruiken. Tot nu toe gebruikte ik FBackup of Syncbackfree. Beide heb ik enige tijd gebruikt, maar beide hebben geen versie voor Linux en ik wil graag een simpele freeware back-up waarin je de keuze hebt om ofwel ongecomprimeerd (in verband met de DLNA functie van mijn NAS) ofwel een met ZIP gecomprimeerd zodat ik makkelijk ook files kan terugzetten en ik dus voor zover dat verstandig is files zowel onder het ene als het andere OS kan gebruiken. Ik heb inmiddels naar Duplicate 2,0 gekeken maar als je daar al ZIP kan comprimeren dan is dat best lastig in te stellen.
 
Zip is lastig omdat in de gratis backup programma's vaak zip i.p.v. zip64 wordt gebruikt met een limiet op zip-bestandsgrootte en aantal gezipte bestanden. De meeste programma's hebben geen VSS dat nodig is om bestanden te backuppen die gelocked zijn, bijvoorbeeld omdat ze op het moment van backuppen worden gebruikt (dit geldt voor bepaalde bestanden). Vandaag heb ik weer de features van een hoop backup programma's bekeken en kom toch weer terecht bij Aomei Free. In Linux is alleen de disk/partiton image bruikbaar via een bootable cd/usb. De features die op jouw lijstje staan zijn alleen in de Pro versie te vinden maar je wilde een gratis versie.
 
Ik zal het in ieder geval bekijken. Ik had vooral met FBackup goede ervaringen maar ook Syncback werkte goed en die kon ook omgaan met handmatig daar gezette files. Maar ja ze zijn er niet voor Linux en dat is heel vervelend. want je wil graag overal de zelfde regels en ook files die op het ene systeem gemaakt zijn ook kunnen gebruiken op het andere en ook geen formaten die niet door andere programma's gelezen kunnen worden
 
Ik zou aanraden naar Duplicati te kijken, open source, ben ik er érg enthousiast over.
Backupt niet naar één bestand maar naar blokken van 60 MB.
Dat kan op elke denkbare online of off-line locatie plaatsvinden. Initieel duurt het even lang als elke ander backup-programma, maar daarna is het onvoorstelbaar snel omdat het alleen maar gewijzigde blokken kopieert.
https://www.duplicati.com/

Daarnaast gebruik ik Acronis om regelmatig een image te maken van de C:schijf, maar voor gebruikersbestanden gebruik ik tegenwoordig dus Duplicati.
En als ik zie wat het gratis programma AOMEI Backup kan doen, dan heb ik een beetje spijt van Acronis...

Duplicati heb ik gedownload en ben er mee bezig... mijn eerste indruk is dat het werkt inderdaad erg mooi en snel! Handig ook om naar online diensten te kunnen backuppen.
Mijn tip is dan ook: maak altijd een backup bij een andere online dienst als waar je al werkt. zo kun je altijd verder als bijvoorbeeld de ene online dienst plat gaat/ gehackt is.

Alleen wat ik Duplicati nog mis, is het ontbreken van een mailtje nadat de backup is gemaakt..
Maar het is een beta versie, dus misschien komt dat er nog wel in... en, het is gratis!
 
@mgroen1. Ik heb gister m'n pc opnieuw ingericht en gebruik tot nu toe Aomei Backupper Free die tegenwoordig best wel uitgekleed is t.o.v. de Pro versie $ 50. Welk backup programma is het bij jou geworden? Als er een beter alternatief is dan hoor ik het graag.

Ik ben met Duplicati aan de gang gegaan en het werkt erg mooi en handig. Backups gaan snel. Alleen de mogelijkheid om een melding te krijgen nadat een backup is gemaakt ontbreekt nog (zie mijn andere posting).
 
Ik zou aanraden naar Duplicati te kijken, open source, ben ik er érg enthousiast over.
Backupt niet naar één bestand maar naar blokken van 60 MB.
Dat kan op elke denkbare online of off-line locatie plaatsvinden. Initieel duurt het even lang als elke ander backup-programma, maar daarna is het onvoorstelbaar snel omdat het alleen maar gewijzigde blokken kopieert.
https://www.duplicati.com/

Daarnaast gebruik ik Acronis om regelmatig een image te maken van de C:schijf, maar voor gebruikersbestanden gebruik ik tegenwoordig dus Duplicati.
En als ik zie wat het gratis programma AOMEI Backup kan doen, dan heb ik een beetje spijt van Acronis...

@krullenbol: dank voor de tip vwb Duplicati! Ben er mee bezig en er ook erg enthousiast over geworden !!
(zie mijn andere posting).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan