div's onder elkaar zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

1974katten

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jan 2020
Berichten
3
Hallo

Ik zou voor een opdracht (ben 45 jaar en doe een opleiding website's maken in html5) 3 div's onder elkaar moeten plaatsen maar geraak wat in de war met class en id. In de 1ste div zouden persoonlijke gegevens moeten komen. In div 2 hobby's en werkzaamheden en div 3 een persoonlijke verhaaltje. Ik sla nu alles door elkaar. Kan iemand mij helpen. zou een soort van cv moeten worden. Pagina moet verzorgt worden met interne stylesheet.
Help??
 
div'jes (divisions) zijn altijd al een block-level element die standaard onder elkaar staan.
Verder is een class binnen een CSS-stylesheet meerdere keren te gebruiken.
Een ID (te onthouden aan: Identity) is eenmalig te gebruiken in CSS. Het heeft een eigen identiteit, en is dus een enkel maal te gebruiken.
 
Een ID (te onthouden aan: Identity) is eenmalig te gebruiken in CSS.
@php4u. Je weet hoe een id wordt gebruikt maar je schrijft het niet helemaal goed op ;) ;)

Binnen één html pagina
- mag een id slechts één keer worden gebruikt.
- mag een class één of meerdere keren worden gebruikt.

In een stylesheet mogen zowel een id als een class meerdere keren worden gedefinieerd.
Een id heeft een hogere prioriteit dan een class.
 
Laatst bewerkt:
Ja, daar heb je gelijk in. ;-)
 
@1974katten. Het is tegenwoordig gebruikelijk om class'es te gebruiken en de id eventueel voor de hoofdstructuur van de html te bewaren.
Code:
<style>
.breed-50 { width: 50%; }
.div-centreren { margin-right: auto; margin-left: auto; }
.tekst-rd { color: red; }
.tekst-bl { color: blue; }
.tekst-gn { color: green; }
</style>

<div id="opdracht" class="breed-50 div-centreren">
  <div class="tekst-rd">Persoon</div>
  <div class="tekst-bl">Hobby's</div>
  <div class="tekst-gn">Verhaaltje</div>
</div>

Als er twee of meer class'es in een class="..." staan dan zijn deze allemaal van toepassing. Probeer met class'es een functionaliteit te maken zoals in het voorbeeld hierboven dan zijn de class'es overal op je pagina toe te passen.

Een id of class hoef je niet perse in de css te definieren, in het voorbeeld is in de css #opdracht { } niet gedefinieerd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan