Reparatie-duur per merk laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie123321

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
101
Ik heb vroeger Sony Vaio laptops gehad en die kreeg ik altijd binnen 1 week terug als deze gerepareerd moesten worden binnen de garantie.
Helaas maken zij geen laptops meer en heb ik nu een HP genomen. Deze moet nu voor de 2e keer terug voor reparatie.
De 1e keer duurde 3 weken en ik verwacht nu niet anders.

Binnen enkele maanden wil ik een andere laptop kopen en service is toch wel belangrijk voor mij. Weet iemand waar ik de reparatie-duur kan vinden van de diverse merken?
Het hangt natuurlijk van het soort defect af, dat snap ik ook wel, maar het gaat me om een gemiddelde.
 
Naar mijn idee zul je niks wijzer worden van deze zoektocht en wel om volgende redenen:
a) je geeft zelf al aan dat het afhankelijk is van het soort defect...
b) ben je afhankelijk van het al dan niet voorradig zijn van het benodigde onderdeel / onderdelen
c) ben je afhankelijk van de drukte bij het reparatie-bedrijf want, een enkele uitzondering daargelaten, is er geen fabrikant meer die zelf repareert.
Dit wordt allemaal door gecontracteerde reparatie-centra gedaan.

Het is hierdoor, naar mijn mening, dus vrijwel onmogelijk om een gemiddelde reparatie-duur te bepalen.
 
Is het bij laptops niet zo dat je vervanging krijgt aangeboden?
 
Als je binnen 30 of 60 dagen met een defect wordt geconfronteerd soms wel, is het apparaat ouder dan dat dan heb ik vervanging nog niet meegemaakt....
De garantiebepalingen zijn dusdanig dat dat ook niet hoeft, je moet ze altijd de kans geven om het te repareren.
Als dat niet kosten-effectief of binnen redelijke termijn mogelijk is moet men je een vervanging aanbieden, dat is volgens mij de normale gang van zaken.
 
Het is wel zo dat elk merk verschillende eisen kan stellen aan de maximale reparatieduur. Deze is, nu de reparatie via CoolBlue loopt, maximaal 3 weken. Als dat niet lukt dan krijg ik een andere optie aangeboden (vervangende laptop of shoptegoed).

Dus stel: ik laat de reparatie niet via CoolBlue lopen, maar direct via HP. Die stelt dan ook eisen aan bedrijven die voor hen repareren.
En de eisen qua bevoorrading van onderdelen zal bij de een ook groter zijn dan bij de ander, waardoor er gemiddeld een snellere reparatie plaats kan vinden.

Dit is ongeveer wat ik bedoel. Het is nooit zeker, er zijn genoeg uitzonderingen, maar er is wel een maatstaf, een gemiddelde. En dat was eigenlijk mijn vraag: welk merk stelt de hoogste eisen waardoor er gemiddeld een kortere reparatieduur is? En welke merken minder?
 
Laatst bewerkt:
Antwoord staat in post 2. Jij bedoelt dat de fabrikant eisen stelt aan de reparatieduur? Hoe wil je dat hard maken als derden die reparatie uitvoeren en ook als de fabrikant de reparatie uitvoert krijg je geen garantie op de reparatieduur.

Punt is, ik zie het als service en als ik werken moet op een laptop en ik heb deze niet, dan verwacht ik een tijdelijke vervanging als ik daar om vraag. Anders zien ze me bij die zaak niet meer terug.
 
Ik denk dat HP je gewoon terug verwijst naar de verkoper want dat is jouw aanspreekpunt voor de garantie.
Volgens mij zal HP zelf de reparatie nooit in behandeling nemen tenzij je het apparaat direct van HP hebt gekocht via hun webshop.
 
Ik heb vroeger Sony Vaio laptops gehad en die kreeg ik altijd binnen 1 week terug als deze gerepareerd moesten worden binnen de garantie.
Helaas maken zij geen laptops meer en heb ik nu een HP genomen. Deze moet nu voor de 2e keer terug voor reparatie.
De 1e keer duurde 3 weken en ik verwacht nu niet anders.

Binnen enkele maanden wil ik een andere laptop kopen en service is toch wel belangrijk voor mij. Weet iemand waar ik de reparatie-duur kan vinden van de diverse merken?
Het hangt natuurlijk van het soort defect af, dat snap ik ook wel, maar het gaat me om een gemiddelde.

Ik heb zelf de afgelopen 4 jaar 1 ASUS laptops, gehad. De eerste was een i3 werkt tot op de dag van vandaag nog perfect. En de tweede waar ik momenteel mee leef is een i5, deze heeft een probleem gehad, heb het terug gebracht voor reparatie. Binnen 8 werkdagen kreeg ik het helemaal werkend en wel terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan