zoekfunctie in windows10 werkt niet meer (goed)

Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
2.256
normaliter kun jedoor in het zoekvenster van Verkenner (rechtsboven) een zoekwoord te typen bestanden vinden waarin dat voorkomt. Dat werkte bij mij altijd al zo. Bij het typen verschijnt het woord dan in dat zoekvenster.
Dat werkt niet meer, als ik een woord typ zie ik dat niet verschijnen. wel komt er een 'lijstje' tevoorschijn van recente zoekopdrachten. Klik je daarop dan opent dat zich. Voor zo'n lijstje zie bijgevoegde schermfoto, gemaakt met iPhone omdat een schermafdruk daarvan zich niet laat maken.
er is al aan van alles gesleuteld. Bij het raadplegen van details in Taakbeheer, zie je dat SearchUI. exe is onderbroken en uitgeschakeld. Na beeindigen start deze meteen weer op, maar wordt ie meteen weer onderbroken.

De index is inmiddels weer opnieuw opgebouwd. Daar zit het probleem niet ook al omdat het zoekprogramma Copernic nog altijd vlekkeloos werkt.
herstarten van de pc - herhaalde malen gedaan - levert ook niets op.

Wat wel opvalt is dat het pijltje bij het zoekvak turquoise van kleur wordt als je zoekopdracht wilt intypen, beter gezegd, dan komt dat pijltje tevoorschijn. Dat geldt ook voor de Bestandstap links bovenin.

kan iemand mij verder helpen?schermfoto tbv helpmij.JPG
 
Wat ik intik komt er ook niet volledig te staan. Vreemd. Kijk eens > Uitvoeren (run) > services.msc > of Windows Search is ingeschakeld.

W10 > Ga naar > Instellingen > Zoeken > Zoeken in Windows > Voer de probleemoplosser … etc. uit

Overigens als je snel documenten/filenames etc. zoekt is de zoekmachine Everything van Voidtools duizend maal sneller.
 
Laatst bewerkt:
Bedank voor je reactie, Senso.
Voor alle duidelijkheid, er verschijnt geen enkel teken in het zoekvak bij mij, alles is onzichtbaar, pas bij Enter kan ik resultaten zien en dus wat ik ingetypt heb.
Windows Search was ingeschakeld, opnieuw gestart, geen verbetering

een boel versies van Everything. Welke beveel je aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer probleemoplosser van post 2 nog even. Zat vroeger bij W7 onder > Configuratiescherm > Indexeringsopties
Everything moet je wel even de instellingen nalopen en kijken hoe het in elkaar zit. Ik heb versie 1.4.1. (x64) is 64-bits te kiezen afhankelijk van jouw systeem. Gewoon de ' Download Installer (64-bits)' volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook suggestie van post2 opgevolgd
daar komt wel wat uit, zie bijlage Knipsel  voor  Senso.JPG

daar zou best het probleem kunnen zitten. Maar ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Jij?

dank ook Scrapheap.
volgens mij is het behelpen totdat windows een update heeft doorgevoerd?

Probeer probleemoplosser van post 2 nog even. Zat vroeger bij W7 onder > Configuratiescherm > Indexeringsopties
Everything moet je wel even de instellingen nalopen en kijken hoe het in elkaar zit. Ik heb versie 1.4.1. (x64) is 64-bits te kiezen afhankelijk van jouw systeem. Gewoon de ' Download Installer (64-bits)' volgens mij.

ik heb Everything geinstalleerd en snel even gekeken. het lijkt erop dat dat ik hier bijna hetzelfde probleem heb, krijg ook zo'n 'lijstje' zoals ik in post 1 aangaf. maar de tekst in het zoekvenster wordt wel zichtbaar.
werkt als een trein. alleen krijg je werkelijk alle matches, ook die in reservebestanden. kun je de zoekfunctie ook beperken tot een of meer mappen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Werken met Everything is een kwestie van wat zoek je, hoeveel weet je van het programma, hoeveel handigheid heb je, hoe slim ben je en ervaring. Daarom schrijf ik ook loop het menu eens na en kijk de opties na. Onder > Hulpmiddelen > Opties kun je de schijven selecteren.

kun je de zoekfunctie ook beperken tot een of meer mappen?
Je kunt sorteren op naam maar ook op pad. Dan heb je de selectie naar map! Je kunt filters instellen en ook sorteren op extensie.

Verwijder de Index en laat die opnieuw samenstellen als Windows volgens de afbeelding de machtigingen heeft hersteld. Onder Eigenschappen van de schijf hoort bij Beveiliging jouw Username (Naam-PC\Username) te staan en volledig beheer te hebben.

Anders moet je die toevoegen via bewerken en verderop bij naam objectnaam > Geavanceerd > Nu zoeken moet je die naam proberen te vinden en toevoegen en volledig beheer geven m.a.w. alles aanvinken > Toepassen > OK wachten bestanden worden bijgewerkt.

Let op! Maak altijd herstelpunten (systeemherstel), systeemkopieën met een bootmedium en databack-ups.
 
Laatst bewerkt:
het probleem is niet opgelost. ik had er even geen aandacht voor omdat ik in het buitenland was. ik begreep dat dit een wereldwijd probleem is dat sinds enige tijd speelt. ik ga ervan uit dat het bij een volgende update van de windows-software zal worden opgelost.ik doe er dus even niets mee.
niettemin dank voor jullie hulp!
 
De zoekmachine Everything kost gewoon wat meer tijd en aandacht om alle mogelijkheden te benutten. Soms moet ik ook zoeken naar een functie. Dan zoek ik via internet naar wat ik wil met de keywoorden + Everything Search(engine). Maar vrijwel altijd is het mogelijk. Ik denk wat jij wilt dat dat onder > Zoeken > Uitgebreid zoeken zit > een woord of frase in het bestand scrol ook in dat venster naar beneden.

Beperken tot een map is gewoon H:\Mapnaam\ en je krijgt alleen de inhoud van die map te zien. Regex uitgeschakeld!
 
Laatst bewerkt:
goed dat je me er nog even op attent maakt, ik dowloadde het al maar moet nog instellen. dank voor je herinnering!
 
Goed dat je dat even zegt. Er is hier namelijk iemand op dit forum die keer op keer 'tig' vragen stelt over 'bestanden en mappen', 'zoeken' en 'organiseren', al twee maand lang en die ik meerdere keren gewezen heb (kost mij ook veel tijd) op deze toch wel uitzonderlijke zoekmachine maar hij dan zegt "dat is niet wat ik zoek"! Ik heb dan uitgevoerd wat hij omschreef en vrijwel altijd lukte mij dat. Het kost mij soms wel enige moeite en tijd. Zeg dan gewoon eerlijk, ik heb er geen zin aan om mij in die/een tool te verdiepen. De volgende dag stelt die weer een soortgelijke vraag waar het antwoord/oplossing dus al 'tig' keer op gegeven is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan