• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik gewogen kwartieren halen uit hele uren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mannoooo

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2010
Berichten
8
Hoi,

Ik heb een bestand waarin ik per dag/per uur data heb, probleem is dat ik dat graag per kwartier wil hebben.
Data per uur delen door 4 is te eenvoudig, ik weet dat Excel hiervoor wel een oplossing moet hebben om de kwartier 'gewogen' (is dat het juiste woord?) in te vullen, dus oplopende/aflopende kwartieren naar het volgende uur.
Zie bestand voor data, heeft iemand een handig advies? Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • gemiddeld per kwartier.xlsx
    12 KB · Weergaven: 29
volgens mij is de formele term interpoleren..

en zou je met deze formule de goede resultaten krijgen

Code:
=VERSCHUIVING($C4;0;INTEGER(KOLOM()/4))+(VERSCHUIVING($D4;0;INTEGER(KOLOM()/4))-VERSCHUIVING($C4;0;INTEGER(KOLOM()/4)))/4*REST(KOLOM()-1;4)
 

Bijlagen

  • Kopie van gemiddeld per kwartier.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 17
Hoi Roel,

Bedankt, dit is voor mij nog nieuw dus ga ik even in kijken, het resultaat lijkt echter niet te kloppen, de kwartieren bij elkaar opgeteld zijn veel hoger dan het totaal van dat uur, snap je?
Mocht ik het niet goed hebben uitgelegd: Ik heb alleen data per uur maar wil graag werken per kwartier, ik kan natuurlijk delen door 4 doen maar dan krijg ik 4 gelijke getallen wat te gemakkelijk is, als het volgende uur bijvoorbeeld meer events heeft is het logisch dat het laatste kwartier van voorgaan uur hoger is dan het eerste kwartier daarvan. ik zoek een middel om daar per kwartier een logisch verloop over te krijgen. Interpoleren klinkt inderdaad als een logisch woord.
 
Wat zijn de verwachte uitkomsten dan? Via 'Data Analysis' kan je wel een 'Moving Average' bepalen maar hoe je dit dan terug wil rekenen naar kwartieren zal wel lastig worden denk ik. (Zie de tab Maandag)
 

Bijlagen

  • gemiddeld per kwartier (1).xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Ik had je vraag dan ook niet helemaal goed begrepen in eerste instantie, ik ging ervan uit je steeds via 1/4, 2/4 van het verschil naar de nieuwe waarde moeten.

Hoe je uurgegevens opknipt in kwartieren rekening houden met een versnellende of vertragende tendens, heb ik geen idee van. Dat is een stukje wiskunde waar ik nooit goed in ben geweest :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan