Bios update vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Berichten
1.445
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met het updaten van het BIOS van een nieuw moederbord?
Ik heb een setje gekocht (processor, mobo, fan, harddisk) dat uiteindelijk een vervanging moet worden voor een oude pc.
Punt is dat er wordt geadviseerd eerst de bios naar de laatste versie te updaten voordat je verder iets doet.

Setje is aangesloten op voeding en scherm en werkt al wel, maar er is nog geen Operating System geïnstalleerd.
Wat is de meest voor de hand liggende volgende stap? Toch een OS installeren, of kan ik zo ook het BIOS updaten?
Het plan is om hier Linux op te zetten en ik weet vrij zeker dat de driver-CD van het mobo onder linux niet gaat werken.
Of wel?

Groet,
Solaris
 
Wat zegt de handleiding hierover? Ik kan me niet indenken dat daar niks over zal instaan?
 
Hallo

Ik vermoed dat vermelding merk/typenr motherboard , etc ... pas echt nuttige antwoorden voor u zal opleveren.

Motherboard a ondersteund b.v.b. c.p.u. x slechts volledig na een b.i.o.s. update.

Idem dito soms met r.a.m. geheugen

Peter
 
Laatst bewerkt:
BIOS updaten kun je ook vanuit de BIOS zelf doen, daar heb je geen OS voor nodig...
Vraag me af waarom je dat zou willen..? Als het nu draait, dan is het toch goed ?
Het kan wel geadviseerd worden maar als een nieuwe(re) BIOS niks toevoegt in de vorm van bugfixes e.d. heeft dat totaal geen zin.
Als het gaat om nieuwe micro-code voor een nieuwere serie processors of om beveiligingsproblemen in de processor zelf op te lossen is er iets voor te zeggen.
Daarbij wel de aantekening dat je bij gebruik van Linux i.p.v. Windows, een risico loopt dat de 0% bijna evenaart..
Je kunt eens kijken op de supportsite van de moederbord-fabrikant of daar wordt aangegeven welke verbeteringen er tussen de verschillende BIOS-versies zijn ?
 
Het gaat om een AMD Athon op een AM4 socket. Daar zit een sticker bij met de tekst:
AMD Athlon processors met Vega graphics zijn compatible met AM4 socket mobo's als er een compatible BIOS update geinstalleerd is. Kijk bij de mobo fabrikant hoe je kan updaten naar de laatste Bios versie.

En het Gigabyte mobo zegt dat er idd al 3 nieuwere BIOS versies zijn dan er op staat. Dus wil ik de laatste installeren.

Vroeger heb ik vaker een BIOS update uitgevoerd maar toen stond W7 of W10 geinstalleerd...
En veel meer dan: 'Upgrade naar de laatste BIOS' vind ik niet in de handleiding.
Zo te zien zit er een flash tooltje bij op de CD, maar dat zal alleen onder Windows werken.

Moet ik eerst een (dummy) versie van W10 installeren voordat ik verder kan? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Heb je al in je BIOS gekeken of daar ook een upgrade-knopje is? Zo niet, dan is het antwoord duidelijk.
 
@scrapheap, het gaat om een Athlon 3000GE en een Gigabyte B450M S2H mobo. Had ik niet zo snel bij de hand..
Nieuw, net uit doos ff in elkaar gezet , stroom er op om te zien of hij werkt. Gelukkig wel, want hier was de vraag of ik er mee weg kom als ik een 4 pins cpu stekker gebruik ipv 6 of 8 pins. Maar dat werkt dus wel. Zwaar gaat deze pc niet belast worden trouwens.
Hoe kan ik dan een bios update doen als het zo op de workbench ligt? :)
O, ik ga het wel voor elkaar krijgen hoor, ben alleen benieuwd of iemand weet wat de snelste of simpelste handelswijze is.
 
Laatst bewerkt:
Als je de processor erop hebt zitten, voeding , keyboard en muis aangesloten en een monitor op het I/O panel, dan kun je toch in de BIOS komen..?
Via de F8 toets of d button rechts onderin het BIOS-scherm ( UEFI ) kun je de Gigabyte Q-flash utility openen.
Hoe je dat gebruikt : https://www.gigabyte.com/MicroSite/121/tech_qflash.htm en download het pdf-bestand via de link onderin.
 
@scrapheap: Bedankt, die had ik nog niet gevonden! Gedrukte info is tegenwoordig heeeeel summier, en dit vond ik dus nergens. In het rijtje features staat wel Qflash maar daar komen lukt tot nu toe niet. Op Tweakers staat een test van het mobo en de bios (uefi) plaatjes daar zien er toch anders uit dan bij mij.
Ik kom dus wel in het bios maar het lijkt er op dat sommige pagina's behoorlijk verstopt zijn. Of ontbreken? Of het is mijn onbekendheid met...
Daarnaast reageert de muis (elke usb muis) nog niet zoals het hoort; 3 seconden kun je wat doen en dan een miinuut lang bevriest de boel. Keayboard (ook usb) doet het wel gewoon. Meestal. Ik hoop dat de drivers op de CD dit oplossen...

Ik ga straks Qflash eens proberen, daarna kom ik hier weer terug!
 
Aangezien je reacties, zou ik je afraden om daaraan te beginnen, tenzij iemand naast je staat met verstand van dit onderwerp.
Bios updates zijn idd bugfixes of uitbreidingen van ondersteuning voor geheugen en processor.
Als de combinatie cpu en mobo goed is en werkt van de bios afblijven.
Op de website staat bij elke update versie wat de aanpassingen zijn t.o.v. de vorige versie, lees dat alvorens om na te gaan of een update wel noodzakelijk is.
Geen noodzaak, dan niet aan beginnen.
 
De UEFI / BIOS heeft een EZ-mode ( simpel, basic ) en een Advanced mode, die kun je zelf omschakelen.
In de Basic / EZ-mode zijn veel instellingen verborgen.
Gebruik je de Advanced-mode dan zie je alle instellingen, ook in de sub-categoriëen.

@jackal hierboven adviseert eigenlijk exact hetzelfde als ik eerder al deed, als het werkt, gewoon afblijven, zeker als je er geen ervaring mee hebt...
Er is altijd een kans, hoe klein dan ook, dat je je moederbord om zeep helpt als het fout gaat ( de BIOS rom-chip dan ).
Die opnieuw laten programmeren kost je vaak net zoveel als een nieuw moederbord dus....
 
Alle meedenkers hartelijk bedankt, ik ben er uit! Nu kan ik lekker gaan spelen met diverse linux distro's! ;)

De reden dat ik aanvankelijk mijn vraag stelde is omdat wanneer ik in het verleden een bios update deed, was dat vanuit windows. Dus update downloaden, op flop (!) of usb zetten en de update starten. Ging eigenlijk vanzelf.

Deze keer echter ging ik uit van een nieuw mobo met processor en geheugen.
Ik vroeg me af of ook buiten het OS om een bios geupdate kon worden. Ja dus.
Na even zoeken op de site van Gigabyte en AMD is duidelijk hoe dat moet.
Dus de bios is nu de laatste versie.
En wat een verschil! :d

Nu ziet de bios er uit als in de Tweakers-test, en de muis werkt ook weer zoals het hoort.
Na enig zoeken bleek dat de geheugen timing niet klopte, en waarschijnlijk ging het daarom mis. Na de timing te hebben aangepast (een bios update is automatisch een reset) liep alles verder ok. Het geheugen dat ik gebruik is sneller (3200) dan de processor aankan (2667). Dus handmatig instellen ipv profiel laden... :-|

Iedereen bedankt! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan