Het aantal in te voeren records beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piggelmee57

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
7
Goede dag

Een vraag

Ik heb een database gemaakt en wil die laten uitproberen maar zonder dat er iemand mee aan de haal gaat.

Hoe kan ik een limiet aanbrengen van zeg max 25 records die ingevoerd kunnen worden.

Dat de database aangeeft dat de maximale invoer bereikt is.

Ik heb een veld dat met een auto nummer , moet ik het daar zoeken ??

Hoor graag van jullie

Groet

Jan
 
Serieus? Dat kan niet, tenzij je de db helemaal dichttimmert. Een Autonummerveld gaat je daar niet bij helpen, want dat is alleen bedoeld om unieke nummers te genereren. Je zult je db dus volledig via formulieren moeten laten bedienen, en daar kun je dan wel een RecordCount bij gebruiken die waarschuwt bij 25 records. Maar een beetje slimme programmeur zal weinig moeite hebben om de beveiliging te kraken. Je zult er al een executable van moeten maken om hem echt te beveiligen.

Daarbij neem ik aan dat iemand met een (betaalde) registratie de beveiliging uit moet kunnen zetten. Dus dat zul je ook in moeten bouwen.
 
Kan je in Access geen trigger (data macro) op je tabel zetten die het nde + 1 record terug verwijderd en een boodschap geeft?
Een andere oplossing: gebruik voor de back-end een database als SQL express, mariadb, mysql (allemaal gratis) waar je dan views op maakt met select top(25) instructies. In plaats van de tabellen geef je de gebruikers alleen rechten op die views die je dan naar je access front end linkt.
Nog een andere oplossing: je linkt naar je databestand via ODBC en stelt daar een max van 25 recs in.

vriendelijke groeten
Noëlla
 
Voor een Top25 query (ov view, zoals dat in andere Db’s heet) hoef je uiteraard niet naar een andere db over te stappen, kan ook gewoon in Access. Sterker nog: mijn voorstel maakt daar ook (min of meer) gebruik van. En is een stuk simpeler in te passen. Daarnaast ben ik geen voorstander van het verwijderen van overtollige records, want die maken de db groter. Sterker nog: als je de db daarna niet comprimeert, blijven ze gewoon zitten (vandaar de grootte) en kun je ze nog herstellen ook.

En ja, ik weet dat een view technisch gezien niet helemaal hetzelfde is als een query ;)
 
Het verschil is: als je een query maakt moet je in je front-end nog altijd een link naar de tabel hebben, dus de inhoud van de tabel is nog aanwezig in de app. Als je een view hebt maak je een link naar de view en dat is alles wat de eindgebruiker in je app ziet/heeft. Ook in design view zien ze een (niet aanpasbaar) tabel design en geen SQL instructie of design view.
 
Views uitleggen in een Access forum lijkt mij nogal zinloos :).
 
Ik begrijp dus uit jullie verhaal dat dit bijna niet te doen is voor een amateur gebruiker zoals ik mijzelf zie.

Ik heb een leuk programma gemaakt al zeg ik dat zelf maar wil niet dat het verder zonder mijn toestemming gebruikt kan worden

Waar het mij simpelweg om gaat is dat er een maximaal aantal records ingevoerd kan worden en dat er niet verder gewerkt kan worden dan met de reeds ingevoerde records.

Er wel geoefend mee kan worden maar het aantal records niet wordt overschreden
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder zei, echt beveiligen kan je een Access niet. Beschouw het meer als een Open Source app. De eenvoudigste wijze om het aantal records te beperken is de tabellen exporteren naar een SQL achtergrond (SQL express is gratis) en daar views aan te maken die alleen de top 25 recs tonen, en de views naar access linken in plaats van de tabellen. Of je kan natuurlijk ook procedures gebruiken. In de database kan je dan wel beveiliging zetten. Je zal zien dat tabellen aanmaken in SQL express heel erg lijkt op het aanmaken van tabellen in de design weergave van Acces.

Een andere optie is te werken met freeware: je bezorgt een onbeperkte versie aan de eindgebruiker maar vraagt een kleine vrijwillige bijdrage op de site waar je de app ter beschikking stelt. Zie het als reclame. je kan ook een beperkte versie met een deel van de modules gratis ter beschikking stellen en dan een kleine bijdrage vragen voor de volledige app.

Als je inkomsten wil door het ontwikkelen van apps kan je ook apps maken voor de smartphone.
 
Ik vind de tips van noella in dit geval nog steeds veel te ver gaan; beveilig je db zo goed mogelijk met de opties die je hebt binnen Access; de meeste mensen hebben geen benul hoe ze daar doorheen moeten breken. Of maak van je db, nadat je hem als demo versie compleet hebt, een accde bestand. Dan kunnen gebruikers daar zeker niks aan verklooien. Er zijn zelfs tooltjes die van je db een exe bestand maken, en dat is ook 100% veilig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan