cmd-opdracht in register als administrator uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Wordt met onderstaande opdracht in het register cmd als administrator uitgevoerd?
Zo nee, dan graag een correctie.

@="cmd.exe /k pushd %L"
 
Heb nu deze als batch file met snelkoppeling in SendTo. Echter opent bijvoorbeeld in de root C:\> maar moet openen een niveau hoger in de map C:\test

Code:
@echo off
 %~d1
 CD %~dp1
 CMD /S /K

Waar moet het anders? Map met spatie doet ie ook niet goed (scherm opent niet).
 
Laatst bewerkt:
Je wilt een command prompt openen in de map waar je met de Verkenner bent?
Tik daar dan gewoon CMD in de adresbalk.
 
Post 1 en 3 kon ik niet werkend krijgen. Post 4 typen cmd.exe dat werkt. Zie alleen niet dat die als administrator wordt uitgevoerd. Bedankt. Had nog iets anders ontdekt.

in SendTo snelkoppeling met doel:

%windir%\System32\cmd.exe /k cd /d
 
Laatst bewerkt:
Zie alleen niet dat die als administrator wordt uitgevoerd.
Hetzelfde als in #2 dus, er is geen reden waarom het ineens anders zou zijn.
Mijn ervaring is dat de Admin mode altijd werkt als je simpel het venster via cmd actief gemaakt hebt en dan op de taakbalk met r- muis even goed kijkt waar de "uitvoeren als admin" daar zit.
Zoals ik al schreef dat kon onder Win7 nog wel sneller maar onder W10 blijkbaar niet meer.
 
Dat kan in Windows 10 nog steeds:
CMD.jpg

Maar ik denk dat Senso die admin mode al direct actief wil hebben bij het starten van CMD.
En volgens mij is dat niet mogelijk.

Speel hier eens mee:
Code:
runas /user:Administrator cmd.exe
 
Laatst bewerkt:
Maar ik denk dat Senso die admin mode al direct actief wil hebben bij het starten van CMD.
En volgens mij is dat niet mogelijk.
Dat staat er al een paar keer, kon wel blijkbaar onder Win7 maar niet onder win10, heb het getest met wat iig mij beschikbaar was.
Ik doe het zo als beschreven op systemen waar ik niet vast op zit, das dus zonder aanpassingen mogelijk.
Maar op mijn eigen systeem staat het cmd-venster als shortcut in de taakbalk.
Als je dan in een vloeiende beweging met de R-muis over heen gaat kom in 3 verschuivingen van de muis exact waar je moet zijn: Uitvoeren als admin.

Het grote voordeel is dat je niet eerst door menu's hoeft of eerst ergens moet gaan typen.
Om het typen van het wachtwoord van de admin kom je nooit heen als je een ww gebruikt en dat veilig wilt blijven doen.
Voor betere code oid houd ik me aanbevolen dat iets anders eenvoudigs ook kan.
cmd-as-admin.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben 100% tevreden met de aangedragen hulp en oplossingen en alles wat ik wilde is gelukt. Bedankt voor de hulp en uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan