• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuringsdatum vaststellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

estut

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
44
Beste collega. Een groep vrijwillige chauffeurs moet om de 2 jaar medisch worden gekeurd als de leeftijd van 70 is bereikt. Voor jongere chauffeurs is dat om de 5 jaar. Ik wil dat automatisch in Excel vastleggen en b.v. met voorwaardelijke opmaak er een melding van maken als de huidige keuringsdatum wordt overschreden. Bij iedereen is een verloopdatum van de medische keuring bekend (kolom i).
Ik vind het lastig om te rekenen met de leeftijd en heb daarom voorlopig de verjaarsdatum bij 70 en verder in kolommen gezet. Zie de bijlage. Maar dat is niet echt handig. Ik kan nu wel een uitkomst berekenen, zie kolom j, maar kan iemand dit beter stroomlijnen, waardoor de kolommen D t/m H niet meer nodig zijn? Vast dank!
Groet Eric
 

Bijlagen

  • Concept Keuringsberekening.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Voldoet dit aan je wensen?
Code:
=ALS(C2>=70;(DATUMVERSCHIL(D2;I2;"y")>1))

zie voorwaardelijke opmaak kolom A
 

Bijlagen

  • Concept Keuringsberekening (hs).xlsx
    12 KB · Weergaven: 29
Als de keuring geldig tot leidend is dan hoef je toch pas vanaf die datum te kijken?

Code:
=EDATE(I2;60-(36*(DATEDIF(B2;I2;"y")>=70)))
 
Dank aan beiden voor de voorzetten. M.b.t. de opmerking van VenA: chauffeurs onder de 70jr krijgen een goedkeuring voor 5 jaar. Zodra je 70 bent geworden wordt dat dus 2 jaar. Het komt voor dat de keuringsdatum van 70-plussers te ver weg ligt, als zij net op hun 69e voor 5 jaar zijn gekeurd.
In ieder geval ben ik blij met de oplossingen, waarbij ik wel de EDATE functie moet bestuderen, omdat ik de notatie ....60-(36*(DATEDIF..... nog even niet kan beredeneren.
Groet Eric
 
Als de keuringsdatum geldig tot afgegeven is dan hoef je je daar toch niet verder druk om te maken? 60/12 = ? 36/12 =?
 
@VenA: mogelijk begrijp ik je niet, maar zoals ik aangaf is dus niet elke afgegeven keuringsdatum geldig voor 70-plussers. Je toevoeging 60/12 = ? 36/12 =? moet ik op mij in laten werken. Dank iig!
 
Waarom heet de kolom dan 'keuring geldig tot'? Lekker helder allemaal.
Bij iedereen is een verloopdatum van de medische keuring bekend (kolom i).
Gebruik dan de laatste keuringsdatum.
 
Dank je. Volgende keer zal ik proberen nog helderder te zijn en excuus als ik je wat in de war heb gebracht!
 
komt dit resultaat overeen met wat je had verwacht?
 

Bijlagen

  • Concept Keuringsberekening svp.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 29
Prima Sylvester. Dat ziet er handig uit. Ik ga er deze week preciezer naar kijken. Bedankt.
 
Eric, als een chauffeur met zijn 69 e verjaardag gekeurt wordt tot hoelang is deze voor jullie dan geldig?
er zijn meerdere antwoorden mogelijk:
a) op het moment dat iemand 70 wordt , geldt zijn 5 jarige keuring als een 2 jarige keuring .
. dus in dit geval verloopt de keuring op zijn 71e verjaardag
b) op het moment dat iemand 70 wordt , geldt zijn 5 jarige keuring tot maximaal zijn 72e verjaardag .
. behalve als de 5 jarige keuring al eerder verloopt.
. dus in dit geval verloopt de kering op zijn 72e verjaardag.
c) jij hebt een andere redenering : ( ik ben benieuwd)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester. Wat leuk dat je deze vragen stelt. Deze houden mij ook bezig, omdat wij onlangs, voor wat betreft deze keuringen, met een wijziging in de regelgeving te maken kregen.
Zoals het nu geworden is:
a) Iedereen die 70 is geworden dient binnen 2 jaar te worden gekeurd, dus ook als er nog een 5-jarige keuringsdatum gold. Die vervalt dus feitelijk.
b) Als deze 5-jarige keuringsdatum bínnen die 2 jaar valt, is er niets aan de hand, want dan moet er, binnen die 2 jaar, een nieuwe keuring plaatsvinden. Jouw pt. b klopt dus.
c) Als de 72-, 74- en 76 jarige leeftijd is bereikt dient er steeds een herkeuring voor 2 jaar plaats te vinden. Ook die gegevens zouden in mijn Excel ‘geregeld’ moeten worden. Dat heb ik nog niet echt opgelost.
d) Chauffeurs mogen rijden tot het bereiken van de 78-jarige leeftijd.
Ik hoop hiermee iets meer duidelijkheid te hebben gegeven. Mocht je mij daarmee nog kunnen helpen, dan wordt dat zeer gewaardeerd! Groet Eric
 
Dus gewoon een keuring iedere 5 jaar doen en boven de 69 jaar altijd op 72 ,74 en 76 jarige leeftijd.
 
Eric, zou je deze willen controleren?
en is dit ongeveer wat je wil?
 

Bijlagen

  • Concept Keuringsberekening svp 2.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 26
Sylvester. Nu pas heb ik gelegenheid je inzet te zien. Het ziet er heel goed uit, dus in ieder geval zeer bedankt! Later ga ik het nauwkeuriger bestuderen om je 'work-around' tot mij te laten doordringen. Groet Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan