Alternatief voor Windows systeem herstel (System restore)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Berichten
190
Helaas werkt Systeem Herstel van Windows zelf niet goed op deze pc. Kan naar geen enkel herstelpunt terug.

Heb daardoor ook niet zoveel vertrouwen erin.

Is er een goed/beter werkend alternatief voor Windows eigen systeem herstel?

Ik werk met Windows 10 64bit.
 
Dan vrees ik dat je Windows corrupt geraakt is.
Ik zou eens uitzoeken waarom het niet lukt. Als je wat meer kan uitweiden hierover?
 
Dan vrees ik dat je Windows corrupt geraakt is.
Ik zou eens uitzoeken waarom het niet lukt. Als je wat meer kan uitweiden hierover?

Bij het starten van Systeemherstel wordt PC opnieuw opgestart volgens procedure.
Na de heropstart verschijnt deze melding:

2020-02-23_19-19-51.png
 
Doen wat gevraagd wordt: Een ander herstelpunt kiezen.
Maar ook dan is de kans aanwezig dat je exact het zelfde bericht krijgt.
De vraag zou je je zelf kunnen stellen: Is er ooit wel een niet-corrupt herstelpunt geweest..... en zijn de problemen al snel na de eerste begonnen, waardoor alles daarna ook een grote kans op corrupt zijn heeft? En als je een beperkte opslag ruimte ervoor gereserveerd hebt... grote kans dat de eersten er al niet meer zijn...
Virussen/trojans weten ook vaak de herstelpunten te vinden/te beschadigen.

Wat andere ook al schrven het is biv met AOMEI backupper veel veiliger om een backup of een image te maken en die op een andere schijf te zetten.

Je kunt nog terug in eerdere herstelpunten?
Ik geef je echter weinig kans op succes, maar niet geschoten is altijd mis....
 
Ja, Malware kan ze beschadigen of verwijderen en een andere oorzaak kan zijn dat er onvoldoende ruimte voor gereserveerd is of dat de schijf waarop ze staan niet goed is. Kijk eens waar die ruimte is en controleer deze schijf met chkdsk via Verkenner. Repareer alleen het bestandssysteem en vooralsnog geen sporen en sectoren.

De Windows reparatieopdracht is sfc /scannow

Daarna zou ik zeker dit systeemherstel uitschakelen en later opnieuw inschakelen en er ruimte voor reserveren.

In verband met malware kan je AutoRuns van Sysinternals een lijst laten opstellen van alles wat er opstart op de computer. Als je de onbekende namen zoekt met Google en in de resultaten de forums dan weet je na anderhalf uur meer over slechte software die mogelijk ongemerkt draait.

Er zijn programma's die alle wijzigingen bijhouden en ook die van Windows. Bepaalde mappen met gebruikersbestanden kan je uitzonderen. Dan kan je iedere keer voordat Windows start kiezen voor herstel naar het gekozen punt en desnoods dagelijks. Dit wordt gebruikt op openbare computers maar is ook handig voor thuisgebruik en met bootsector (virus) protectie in de BIOS ingeschakeld, wordt het heel moeilijk voor anderen om een computer te besmetten of onbruikbaar te maken. Het herstelbestand kan erg klein blijven en het terugzetten gaat dan snel, want alleen de wijzigingen staan in het herstelbestand. Bekende terugzet programma's zijn; Rollback Rx Pro en Skanix Illusion.
 
Voor de geinterresseerden: ik heb het probleem weten op te lossen. Door te doen wat hier beschreven staat.
 
Mooi dat de melding weg is :thumb: maar weet je ook zeker dat je originele herstelpunten nog werken en of dit probleem door een virus oid veroorzaakt is?
Mogelijk heb je "de sensor die het probleem opmerkte" voor de gek gehouden door dit te doen.

Het is niet prettig met een gecompromitteerd systeem verder te gaan dat op het 1e oog goed lijkt....
Ik zou een schone installatie doen, maar das aan jezelf om te beslissen.
 
Mooi dat de melding weg is :thumb: maar weet je ook zeker dat je originele herstelpunten nog werken en of dit probleem door een virus oid veroorzaakt is?
Mogelijk heb je "de sensor die het probleem opmerkte" voor de gek gehouden door dit te doen.

Het is niet prettig met een gecompromitteerd systeem verder te gaan dat op het 1e oog goed lijkt....
Ik zou een schone installatie doen, maar das aan jezelf om te beslissen.

Dat de oude herstelpunten nog werken is voor mij niet interessant. Ik heb ze dan ook verwijderd.
Heb geen idee of dit door een virus of wat dan ook is veroorzaakt, maar ik ben over het algemeen best voorzichtig en heb een bijgewerkte virusscanner actief.
Wat mij betreft is hierbij de kous af. Ik zal over een tijdje nog wel eens het systeemherstel testen (door een nieuw herstelpunt aan te maken en hiernaar terug te gaan).

Nogmaals dank voor de hulp.
 
Je moet je bedenken dat wat bij "hier" staat beschreven een tamelijk domme actie is. Foto's, Edge en Mail app zijn afhankelijk van de verborgen map WindowsApp dus het hernoemen ervan, na die map zichtbaar te hebben gemaakt is voor niemand goed. Ik wees er daarentegen op dat iemand in dat geval bij Systeemherstel het maken van herstelpunten kan uitschakelen en na opnieuw opstarten, schijfcontrole en de controleopdracht sfc /scannow weer ruimte voor herstelpunten kan reserveren. Dan is alles opnieuw ingesteld en wordt het systeem niet beschadigd. In de commentaren op die site lees ik dat sommigen Windows opnieuw moesten installeren of een image ervan moesten terugzetten. In dit topic wordt er maar van alles geroepen en sommige links helemaal niet van toepassing. Ik leg mij er niet bij neer dat het probleem hiermee verholpen is en verwacht dat er problemen met apps achterweg komen.
 
Dat de oude herstelpunten nog werken is voor mij niet interessant. Ik heb ze dan ook verwijderd.
Heb geen idee of dit door een virus of wat dan ook is veroorzaakt, maar ik ben over het algemeen best voorzichtig en heb een bijgewerkte virusscanner actief.
Wat mij betreft is hierbij de kous af. .
Das een keuze, maar zonder onderbouwing, ook dat is een keuze.
Voor mij blijft het een gecompromitteerd systeem. Ik zou er nooit bankzaken oid op durven doen. Heb je een keer last van een bank hack met grote consequenties en ze zien dat er in het herstelsysteem gerommeld is (immers deze systeem map aanmaak datum is niet meer hetzelfde als origineel bij de installatie en ze vinden nog meer ???) ... sterkte met jouw verweer.

Sterkte verder, hier houden daardoor mijn mogelijkheden op.
 
Laatst bewerkt:
Beste Alfred,
Je moet je bedenken dat wat bij "hier" staat beschreven een tamelijk domme actie is.
Ik heb de indruk dat je dat artikel dan niet begrijpt. De helper zegt in dit artikel dat de oorzaak is, het in gebruik zijn van de genoemde map het gebruik van herstelpunten verhindert. Dat is dus de oorzaak! Dus volgens hem is er niets mis met de herstelpunten of systeemherstel zelf. Wat hij dan doet is hernoemen en dan herstellen met een herstelpunt er vanuit gaande dat die herstelpunten goed zijn (evident). Dus is alles dan weer bij het oude.

Ik zou er in eerste instantie ook voor kiezen jouw weg te bewandelen, maar ja, internet blijft internet. Oveigens heb ik ook vaak moeten ervaren dat systeemherstel niet lukte als het er op aan kwam, het was altijd wat. En juist in deze topic komt naar boven dat het vaak ook niet kan werken en dat het veel beter zou zijn vanuit een herstelomgeving te werken, dus met een bootmedium. Daarom gebruik ik vaak systeemkopieën. Kwestie van 10 tot 15 minuten en alles is hersteld
 
Laatst bewerkt:
Het in gebruik zijn van bepaalde map zou de oplossing zijn. Behalve dat dit vreemd is want een map hoort niet bezet te zijn en je doet geen systeemherstel met apps actief, vraagt de oplossing om het starten in Recovery modus, zodat er geen apps actief kunnen zijn. Daarnaast zou ik niet stellen dat systeemherstel op een juiste manier werd uitgevoerd na deze map weg te halen. Misschien bevat dat juist een kwaadaardige aanpassing, zelfs al werkt de computer daarna beter.

But renaming WindowsApps folder is not easy because it contains all of your system apps and while you perform renaming operation, even if a single app from the folder is running in background, you won’t be able to rename the folder. Hence the renaming operation should be done in Windows Recovery Environment (RE) using Command Prompt. Here is the step-by-step approach to perform the troubleshooting:

FIX : System Restore Failed While Restoring The Directory From The Restore Point (0x80070091) In Windows 10

Als iemand dit hernoemen, naar een willekeurige andere naam, van %ProgramFiles%WindowsApps heeft geprobeerd en dat is kennelijk het geval, zorg er dan voor dat de map weer terug komt zoals die was en dus ook weer als verborgen. Uit de commentaren maak ik op dat dit niet altijd lukt. De adviezen behandelen deze te nemen stappen of de gevolgen van het ontbreken van de map %ProgramFiles%WindowsApps ook niet. Mijn gok is er uiteindelijk op, dat de problemen met herstelpunten gewoon blijven bestaan Er is ook helemaal niets veranderd en de genoemde map werd buiten beschouwing gelaten bij het systeemherstel. Wat is jou inschatting?

Windows kan een systeemkopie/herstelschijf maken, op een opstartbaar medium. Daar heb je inderdaad gelijk aan. Ik dacht dat dit het terugzetten naar origineel was. Als systeemherstel niet werkt, ondanks solide adviezen als: controleer op malware en sluit alle overige processen of probeer helemaal overnieuw. Dan voeg ik ook nog toe dat iemand met een dergelijke foutmelding uiteindelijk de werking van drivers bij Apparaatbeheer, betrouwbaarheid van alles wat er opstart en de logboeken kan raadplegen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan