Kan enige .jpg-plaatjes niet meer bekijken. Corrupt of toegangsprobleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
114
Hallo,
Ik heb een mapje op mijn bureaublad waar ik screenshots als .jpg-plaatjes in opsla. De screenshots maak ik met DuckLink (DuckCapture). Alles onder Windows10 Home, vorige week geherinstalleerd en volledig geüpdated. Laptop=HP Pavillion dv7. 6 GB RAM, SSD (systeem) en HDD (Data). Genoeg ruimte.
Sinds enkele dagen blijk ik die plaatjes niet meer te kunnen openen: niet met "Foto's", noch met "Paint" en ook niet met "FastStone". Met de 1e twee programma's krijg ik een melding, dat toegang is geweigerd of zoiets als U bent niet gemachtigd het bestand weer te geven. Controleeer.... en probeer het opnieuw:
fragment v.h. scherm:
Snap 24-02-2020 0011.jpg
Met FastStone duurt het enige seconden voordat het programma zo'n .jpg-bestand opent. Het scherm blijft zwart en de file-aanduiding, die gewoonlijk linksboven verschijnt, deelt me mee, dat het "format "onbekend" is.:
fragment v.h. scherm:
Snap 24-02-2020 0009.jpg
Ook verwijderen van deze bestanden gaat niet: Ook een probleem van toegangsrechten:
Error window:
Snap 24-02-2020 0012.jpg

Ik heb een trialversie van een programma voor recovery van corrupt .jpg-files geïnstalleerd gehad (Stellar jpg repair tool). Hier krijg ik ook het toegangsprobleem, dus er valt ook niks te repareren.
DuckLink werkt nog steeds goed en nieuwe captures zijn prima te openen en te bekijken e.d.

Ik ben Administrator en eigenaar van de corrupte(?) .jpg-bestanden. Zou dus gewoon toegang moeten krijgen. Ook als ik de toegangsbeveiliging wijzig gaat het niet. De bestanden zijn volgens de gegevens rond machtigingen: te lezen, schrijven, verwijderen, kortom volledig beheer.
Eigenschappenvenster na eigenaar te hebben ingesteld op mezelf:
Snap 24-02-2020 0013.jpg

Daar FastStone wel in het .jpg-bestand kan komen, maar dan een format-afwijking constateert, hoeft er geen sprake te zijn van een echt machtigingsprobleem. Anderzijds zijn de meldingen over toegangsweigering ook niet voor de kat zijn staart. Is het een de oorzaak van het andere of omgekeerd?
Ik kom er niet meer uit.
Wie heeft een idee, wat hier fout is?

PS ik heb ook geprobeerd programma "OnSafe JPG-Repair". Ook weigering toegang.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt weer eigenaar van de map worden door de volgende handelingen uit te voeren:
Klik met de rechtermuisknop op de map waarvan je eigenaar wilt worden en klik op Eigenschappen.
Open het tabblad Beveiliging, klik op de knop Geavanceerd en open het tabblad Eigenaar.
Klik op Bewerken. Beheerdersmachtiging vereist Typ het wachtwoord of een bevestiging als je gevraagd wordt naar het het Administratorwachtwoord of een bevestiging.
selecteer/voer de naam in van de person die eigenaar moet worden.

Als die persoon ook eigenaar van bestanden en submappen moet zijn, schakel dan de optie Eigenaar van onderliggende mappen en objecten vervangen in.
Klik op OK..
 
Is dat dan in alle desktop-mappen het geval? Wat ik bij machtigingen niet zie staan is jouw account met volledig beheer? Dus: Username (PC-naam\Username). Voeg deze toe. Ik heb dat gedaan door:
> Eigenschappen > Beveiliging > Bewerken > Toevoegen > Geavanceerd > Nu zoeken en dan in de lijst jouw accountnaam selecteren > etc. OK > Toepassen > OK. Dan worden de files ingesteld.
 
Dank Senso en SRpchulp:thumb:

Ik had het e.e.a. al zo goed mogelijk gedaan.
Als ik de map, waarin zich die niet toegankelijke .jpg-bestandjes zitten, op machtigingen ga instellen naar uw instructies dan kom ik een heel eind:
Snap 24-02-2020 0015.jpg
Dubbelclick op mijn eigen naam (Godfried...etc...) dan krijg ik nog:
Snap 24-02-2020 0014.jpg
Toepassen/OK geeft dan ""Gaat fout", aldus:
Snap 24-02-2020 0016.jpg

Ik ben er wel in geslaagd om bestandje voor bestandje weer toegankelijk te krijgen door te zoeken naar de aanduiding van mijzelf als gebruiker/eigenaar. Ik moest die zoekprocedure herhaald doen. Dit is nogal veel werk om dat op ca 160 bestandjes te doen. Dus daar wilde ik van afzien.

Ik heb intussen software gevonden, waarmee ik alles weer terug heb, nl. Wondershare Recoverit: https://recoverit.wondershare.net/data-recovery.html
Dit werkt. Was helaas niet gratis, maar ja voor niks gaat de zon op.
In ieder geval hartelijk dank. Wat mij betreft is het probleem opgelost.
 
Lijkt mij dan geen kwestie van machtigingen. De > Namen van groepen en gebruikers ziet er niet erg fris uit. Je hoeft dat ook niet per map in te stellen maar kan ook door Eigenschappen van de schijf te kiezen. Maar de gebruiker heeft een accountnaam en de pc heeft een naam, lijkt in jouw geval ZITHOEK. Dan zou er moeten staan
Accountnaam (ZITHOEK\Accountnaam) Mijn instructies gelden voor het kleine rechterscherm op jouw eerste screenshot. Daarom moet je ook op het laatste tabblad na Geavanceerd op Nu zoeken drukken want daar staat onder in de lijst denk ik jouw accountnaam wel bij.

Maar goed als het zo gelukt is, prima.
 
Laatst bewerkt:
.... Maar de gebruiker heeft een accountnaam en de pc heeft een naam, lijkt in jouw geval ZITHOEK. Dan zou er moeten staan
Accountnaam (ZITHOEK\Accountnaam)....

Toch is de naam zoals door mij aangegeven goed. Zie:
Snap 24-02-2020 0018.jpg
Dit werkt niet. De aanduiding Locatie ZITHOEK is hier ook dubbelop.
Als ik zoek naar mijn naam.....
Snap 24-02-2020 0019.jpg
Dan vind ik de naam zoals ik die heb gebruikt.
Snap 24-02-2020 0020.jpg
Bij controle op naam is er geen protest, dus....!?!?!?!?

Kan het zijn, dat de toegangsrechten deels ook in het bestand zelf (header?) is vastgelegd? Als...., dan begrijp ik dat deze corrupte bestanden niet goed toegankelijk zijn en dat je daarbij gekke dingen tegenkomt als je de toegangsrechten wilt aanpassen. Dit laatste is hier iig wel het geval.
Nogmaals dank.:thumb:
 
Ja, leuk, dan zeg ik niets meer. Jij hebt gelijk. Blijkbaar kun je alle namen daar onder > Zoeken neerzetten en instellen. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat is dan het systeem en het nut hiervan? Maar goed, geen protest dan zal het wel goed zijn.

Natuurlijk worden de rechten in de bestanden vastgelegd daarom wordt na OK of Toepassen alle betrokken bestanden opnieuw ingesteld en dit zie je op het scherm en kan even duren als je een grote map of schijf hebt.

Bij jouw zal het denk ik niet om machtigingen gaan maar dat de bestanden inderdaad beschadigd/corrupt zijn geraakt.
Bedankt voor de terugmelding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan