Boekstuknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gertjan67

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 feb 2020
Berichten
2
Goedemiddag, ik ben voor hobby bezig een boekhoudpakketje te maken in Access.
Bij de verschillende dagboeken heb ik een veld aangemaakt voor het boekstuknummer.
Graag zou ik het zo maken dat bij een volgende boeking automatisch dit nummer werd verhoogt met 1
Kunt u mij wegwijs maken?
BVD
 
Vergeet de opmerking van senso, die is nergens voor nodig. Wat je wél kunt doen, is in het Access forum naar het woord ‘volgnummer’ zoeken, want de vraag over automatische volgnummers komt regelmatig langs, en ik post dus ook regelmatig de code waarmee je dat kan doen. Zoek dus eerst in het Access forum naar wat voorbeelden :).
 
Ik heb even een voorbeeldje van een functie opgezocht.
Code:
 Function FactuurNummer() As String
Dim strSQL As String, sWaarde As String, iWaarde As Double

    strSQL = "SELECT TOP 1 Factuurnummer FROM tFacturen ORDER BY Factuurnummer DESC"
    With CurrentDb.OpenRecordset(strSQL)
        If Not .BOF And Not .EOF Then sWaarde = !FactuurNummer.Value
        .Close
    End With
    If sWaarde & "" = "" Then GoTo GeenNummer
    iWaarde = CDbl(sWaarde)
    sWaarde = Left(iWaarde, 4)
    If sWaarde = CStr(Year(Date)) Then
        FactuurNummer = CStr(iWaarde + 1)
    Else
        FactuurNummer = CStr(Year(Date) & "001")
    End If
    Exit Function
    
GeenNummer:
    FactuurNummer = CStr(Year(Date) & "001")

End Function
Deze genereert een factuurnummer. Gebruik is simpel: op een formulier zet je op het juiste veld als Standaardwaarde: =Factuurnummer().
 
Wat je wél kunt doen, is in het Access forum naar het woord ‘volgnummer’ zoeken, want de vraag over automatische volgnummers komt regelmatig langs, en ik post dus ook regelmatig de code waarmee je dat kan doen. Zoek dus eerst in het Access forum naar wat voorbeelden

Dat staat o.a. ook in de link. Althans als je dat oppakt.
Geef uw vraag zo'n titel, dat daarmee alle bezoekers meteen duidelijk is waarover de vraag gaat.
Ook functioneert dan de zoekmachine van het forum (en van anderen) effectiever.
 
Dat staat o.a. ook in de link. Althans als je dat oppakt.
Ik vind in de links niks terug over: ga eerst in het forum zoeken, maar wel alles over het posten van een voorbeeldbestand. Mag uiteraard best, maar eerst zelf zoeken lijkt mij dus een handige startactie :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan