Gimp 2.10

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik dacht Gimp te kunnen gaan gebruiken voor foto bewerking. Nu loop ik bij mijn eerste pogingen al tegen 2 problemen op:
1. Het lijkt erop dat foto's niet automatisch in de correcte stand worden gezet. Is dit vast te zetten, en zo ja hoe.
2. Gimp kent kennelijk geen mogelijkheid op uit meerdere foto's 1 grote foto te maken (bv een panorama foto)
Punt 1 vind ik ernstiger dan punt 2 want dat kan betekenen dat ik honderden foto's met de hand moet rechtzetten
Jammer genoeg vind ik de handleiding van Gimp niet zo duidelijk Nederland en Engels door elkaar zodat het heel lastig is om precies terug te vinden wat je zoekt
 
Rotatie is daar een nieuwe functie en staat in jou geval kennelijk ingesteld op een vaste waarde, of gaat jou computer altijd in slaapstand (Fastboot) en komt het daardoor? Misschien een afvinkje weghalen bij het volgende. Ga naar: menu View > Rotate en dan Reset to 0

Ik zelf houd nog even 2.8 versie want belangrijk vind ik de plug-ins en deze werken misschien niet met de andere versies. Zo zou je kunnen zoeken naar een plug-in die panoramafoto's maakt. Anders moet je maar eens op YouTube kijken naar demonstraties van het aan elkaar maken.
 
Bij de de laatste update van GIMP, 2.10.18 is de nederlandse vertaling compleet op de animaties na en daar wordt aan gewerkt. Misschien even deze laatste update binnenhalen?

Wat betreft het in massa roteren van afbeeldingen zal de BIMP plugin je prima helpen. Hij is in het Nederlands vertaald en in het februari nummer van het Helpmij Magazine uitgelegd. En dan tenslotte wat betreft jouw laatste vraag kan je een hele serie foto's tot één grote foto samenstellen met het montagefilter. Zie het komende Magazine, vanaf maandag online. Als het om panorama's gaat lees deze handleiding over Hugin: https://handleiding.helpmij.nl/handleiding/view/?mid=1137 Gewelding programma, dat Hugin.

Vrijwel alle onderwerpen over beeldbewerking krijgen een plekje in de handleidingen: https://handleiding.helpmij.nl/
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan