computer start niet op, ventilatoren op de hoogste stand

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulus777

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 feb 2020
Berichten
3
HP Compaq 8100 Elite
Windows 10

Beste mensen,

Van de week heb ik mijn minitower voorzichtig vervoerd.
Dit is vaker gebeurd zonder problemen,

Het volgende gebeurd als ik de computer opstart
Licht bij de power button gaat aan, als teken dat hij reageert.
Een paar seconden niets dan lijkt de computer aan te slaan, vervolgens dan gaan de ventilatoren aan, alle drie, die voor op de behuizing, de verkoeling voor de chip en de videokaart,
Scherm blijft uit, na een 20 seconden gaat plots de ventilatoren die in de behuizing zit en die
op de chip zit voluit, op de hoogste stand blazen. De enigste manier om de computer uit te zetten is de knop 4 seconden ingedrukt houden, de noodstop.

De computer op de zijkant gelegd om de ventilatoren beter te kunnen waarnemen, dan tot mijn verbazing doet de computer het, kan inloggen, alles lijkt normaal te werken.
Ik denk “mooi, dat scheelt een hoop werk en uitzoekerij, en wie weet nog een prijskaartje ook, omdat ik anders een dezelfde computer halen en het merendeel overzetten.”
Geheel tevreden over mijn reparatie kunde en verguld met mijn instinctmatige inzichten, pak ik de zijkant vd behuizing, douw het kabelwerk aan de kant en de computer stopt ermee.
Uit over. en wat ik doe op zijn kop, zijkant, alle kabels aandrukken , alles nalopen, het enigste wat de computer doet nadat ik de powerknop indruk:
1 ) licht gaat aan
2 ) Het is een paar seconden stil
3 ) Hij lijkt op te starten qua geluid, en na een 20 seconden gaan de ventilatoren op de hoogste stand en de de computer doet daarnaast verder niets.
Soms slaat de monitor even aan, lijkt een signaal te krijgen, echter het beeld blijft zwart.

De lucht die eruit geblazen voelt koel aan, dacht dat er misschien oververhitting zou zijn.

Ik heb de indruk dat dit een bekend probleem is, dat iemand weet wat er aan de hand is.
Zelf niet eerder hier mee te maken gehad.

ook geprobeerd, tegen beter weten in, om met een CD op te booten, maar hetzelfde verhaal.
Cd speler zoekt wel de CD, draait hem ook, maar verder geen resultaat.

Weet iemand wat hier aan de hand is?
 
Controleer eens of de videokaart wel goed in z'n slot zit.
 
Dat kan van alles zijn.
eerst maar eens alle kabels, maar dan ook echt alle kabels, nalopen en goed aandrukken.
Als dat niets oplost opstarten van af een opstart bare CD (een windows installatie cd bijvoorbeeld). Als ie dan wel start is de harde schijf de boosdoener en moet die vervangen worden.
Als het dat niet is, kan het nog de voeding of het moederbord zijn, maar dat is alleen te testen door die te vervangen en dat is deze pc niet meer waard, want het is al een ouwertje.

Daar dit type pc al behoorlijk oud is denk ik dat het verstandig is een nieuwe te kopen, want als u dit probleem heeft verholpen is de kans groot dat binnenkort weer een ander onderdeel het begeeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan