Heb Ubuntu, wil naar Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutch1

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Berichten
111
Hallo allemaal,
Op dit moment gebruik ik als dualboot Win10 en Ubuntu.
Uiteindelijk gebruik ik toch liever Mint.
Vraag 1: hoe verander ik Ubuntu naar Mint, het OS staat op een 2e SSD.
Vraag 2: welke distro adviseren jullie, Mate, XFC. of andere?

Ik gebruik Mint dan voor post, zoekwerk, lezen van artikelen zoals op HM,maar niet voor zware computer belastende activiteiten.
Met groet en dank bij voorbaat voor de antwoorden, graag nummer gewijze, dus actie 1, en dan 2 enz.

Met groet,
Hans Minekus
Dutch1
 
Ubuntu naar Mint

Hallo Hans,

U kunt alleen de distro veranderen als je die opnieuw installeert, het licht aan u welke distro u van linux u gebruikt, ik adviseren u om Ubuntu mate LTS te installeren om dat mate een Lichtgewicht versie is, ik heb zelf ook ubuntu mate gebruikt 3 jaar lang en ben overgestapt naar arch linux omdat ik zelf kan bepalen welke programma's en desktop versie ik erop wil hebben,

Website : https://ubuntu-mate.org/download/ de nieuws versie is 18.04.4 Ubuntu mate

Met vriendelijke groet,

Monsterpolo
 
@Monsterpolo
Hij wil juist van Ubuntu af...
Hallo allemaal,
Op dit moment gebruik ik als dualboot Win10 en Ubuntu.
Uiteindelijk gebruik ik toch liever Mint.
Vraag 1: hoe verander ik Ubuntu naar Mint, het OS staat op een 2e SSD.

@dutch1
Op afstand is het haast geen doen om exact te vertellen hoe dit moet.
Een ervaren iemand vraagt het bijna nooit... en de onervaren daar is het bijna onmogelijk voor om een waterdicht "recept"te schrijven.
Tot welke doelgroep je exact hoort weet ik niet.

Deze website geeft veel info hoe het zou kunnen, tis een behoorlijke klus als het nog nooit gedaan hebt.
Lees het eerst maar eens rustig door.
https://translate.google.com/transl...s://itsfoss.com/replace-linux-from-dual-boot/
 
Laatst bewerkt:
@ route99

Beste route99,

ik Heb duidelijk aangeven dat hij zelf een ditro uitzoekt, iedereen werkt met een andere linux zoals Ubuntu Dabian linux mint of arch linux,

licht er ook aan wat je er mee wilt doen, mijn ervaring met linix mint is dat je niet alle commando's in de terminal kunt invoeren en bij andere ditro kan dat weer wel,



Met vriendelijke groet,

Monsterpolo
 
Hij geeft al aan wat er is (Ubuntu) en wat hij wil (Mint) , dus dat uitzoeken is al gebeurd wat u adviseert, ik zou uw antwoord zeer verwarrend en algemeen vinden en nog niet weten wat ik moet doen, als ik dat zelf niet zou weten....
 
Vraag 1: hoe verander ik Ubuntu naar Mint, het OS staat op een 2e SSD.
Vraag 2: welke distro adviseren jullie, Mate, XFC. of andere?
Haal de Windows schijf even los, installeer Mint en hang de Windows schijf er weer aan, de bootoptie zal dan hetzelfde blijven, welke boot manager gebruik je? indien die op de Windows schijf dan die grup/grup2/burg niet mee installeren.
Wat wil je van de gui?
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/choose.html
 
Heb Ubuntu wil naar Mint

Allereerst dank voor de reacties.
Eerst even de antwoorden:

Ja ik ben een newbee, ook wanneer het gaat om grub, ben daar erg voorzichtig mee omdat ik meerdere malen mijn systeem om zeep heb geholpen met Grub.
Ik heb veel met Lubuntu gewerkt tot genoegen .
Dacht met Mint meer te krijgen dan met Lubuntu en minder dan Ubunto (programma wordt te zwaar dacht ik als leek).
Even wat extra info over het huidige systeem dat ik heb.
Ik heb 2 SSD's in de computer, waarvan 1 met Win10 (geef les in China Engels als vrijwilliger) en de messengers accepteren alleen W10;
Verder op de 2e SSD Ubuntu.
Is tegen betaling zo geregeld door een install-man.
Deze wil ik naar of Lubuntu of iets dergelijks, of naar Mint overzetten.
Ik heb all geprobeerd op de Linux SSD de gedownloade Mint-versie te zetten
Omdat de computer opstart in a dualboot, met als eerste keuze Ubuntu, en als 2e W10 dus, durf ik niet goed te gaan rommelen door gebrek aan echte kennis.
Ik kan dus wel eerst Ubuntu openen als ik dat wil.
Vroeg mij af of ik dan ook of opnieuw moest verwijderen en zo ja hoe dan, of b een commando uitvoeren waardoor ik Mint of Lubuntu kan installeren, met behoud van Win 10.

Hoop dat ik voldoende duidelijk ben nu.

Overigens ben ik het eens dat iemand met de beperkte kennis zoals ik die heb moeilijk on-line is te helpen.


Groet

Hans
 
Zijn allemaal Debian kinderen en wat staat je tegen je huidige Ubuntu?
Zou het zo laten, maakt alleen grafisch wat uit.
 
Dag,
leuk dat je nog actief bent.

Is denk ik inderdaad het enige dat ik zonder kleerscheuren kan doen.

Dank

Hans
 
Duidelijk zover.

Heb je met PlayonLinux of Wine wel eens geprobeerd om een messenger onder Linux aan de praat te krijgen?
Om welke messenger gaat het dan exact?
Als je het wilt proberen installeer dan eerst een tool die veel gebruikt wordt, zoals Notepad++ onder PlayOnLinux.
Het voordeel is dat dan de structuur van het werken van Windows programma's er al goed staat en dat vergroot de kans dat je een of andere messenger die je hebben wilt, ook gaat werken.

Als dat vervolgens betrouwbaar werkt, kun je onder Linux blijven werken. Voor noodgevallen heb je Win10 achter de hand maar hoef je niet meer te switchen.
 
Dank voor het antwoord.
Wine heb ik vroeger wel eens geprobeerd.
Ofwel ik deed iets verkeerd, ofwel Wine was toen minder goed dan misschien nu.
Het betreft de messenger met de naam YY en daarnaast ook QQ.
Beide zijn van Tencent een groot mediabedrijf in China in Shenzen.
De lessen geef ik op een site die ""Happy English"" heet en waar meerdere nationaliteiten Engelse les geven als vrijwilligers.
Omdat het me bezig houdt en ook vanwege de bijzonder prettige reacties over het algemeen il dat blijven doen.
Met groet,

Hans
 
Kijk... YY & QQ...
Q en Q ken ik al heel lang...

Terug naa het echie...:
QQ werkt sinds kort onder Linux.... hebben je CN-maatjes je dat niet verteld...?

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2019/10/qq-for-linux-is-back/
. Now it’s back with following features:

Support x64、ARM64、MIPS64.
Offers .rpm, .deb, .pkg.tar.xz, and .sh packages.
Login by scanning QR Code via QQ on mobile.
Send texts, files, pictures, and take screenshots.
Hoe stabiel het is, zoals er wat over staat vermeld?
Test het.

Edit:
Uuuhhh... je wist het al...
https://itsfoss.community/t/how-to-install-qq-and-yy-in-ubuntu/2843/10
Das niet handig om dit niet te vermelden....:evil:
Je schrijft nl ook nog..
en de messengers accepteren alleen W10;
Oef....
 
Laatst bewerkt:
Blijf ver weg van WIne aub!!

Als je van Ubuntu naar Mint wlt, is dan snel geregeld.
Neem een Linux Mint 19.3 dvd (naar keuze xfce, cinnamon of mate) en installeer deze over de Ubuntu heen.
De installatie vraagt namelijk wat je wilt doen, kies dan dus voor overschrijf Ubuntu.

Doe wel al je belangrijke zaken backuppen, want met deze actie verwijder je dus alles.

Wil je weten hoe of wil je hulp, geef een gil.
 
Binnengekomen bij beheer:
Hier rest maar 1 antwoord op, dom,dom,dom (ik dus)
Maar wil het toch proberen met Ubuntu en kijken hoe ver ik kom.

Dank je wel

Hans
 
Hans kan altijd vragen stellen hoor, waarom via het beheer?
Ik help graag.
 
Misschien omdat hij de weg nog niet goed kent? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan