Bestanden kwijt op externe HD na downloaden win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Berichten
382
Bestanden en foto`s kwijt

Om een pc met win 7, te gaan voorzien van win 10, heb ik op de site van Microsoft de keuze gemaakt, om het bestand te downloaden.
Hiervoor had ik nog genoeg ruimte op een externe schijf van 1TB.
Na het downloaden van win 10, sloeg de paniek bij mij toe.
Al mijn bestanden en foto`s waren weg.

Mijn externe schijf geeft in de verkenner aan dat 29.9GB van de 31.99 GB gebruikt is.

Wat ik ook kan zien is het volgende bij schijfbeheer:
Kolom1: Schijf 6 Standaard 931.51 GB
Kolom 2: ESD-USB (L:) 32.00 GB FAT32 in orde (Actief, Primaire partitie)
Kolom 3: 899.51 GB Niet toegewezen

Vraag:
Zijn mijn bestanden en foto`s nog te redden, en ja hoe?

Albatros
 
Je kan het proberen met recovery-tools, maar waarom gebruik je geen USB-stick? Bovendien hebben ze ook tijdens de installatie van het medium je gewaarschuwd dat je bestaande bestanden verwijderd worden.

Anyway, ik neem aan dat je een backup hebt?
 
Laatst bewerkt:
Het downloaden van Windows 10 verwijderd helemaal niets.
 
Gewoon er aan wennen: NOOIT maar dan ook NOOIT direct op een externe harde schijf werken waar ook je backups op staan, behalve het maken van backups van data n daarna meteen weer los koppelen.

Het downloaden van zaken (als het dat is... en geen "creation...") valt daar ook onder.

Het lijkt of ook de "nieuwere (*)" PC-generatie (je bent een stukje jonger dan ik...:cool:) dit ook niet mee krijgt.... >>20 jaar geleden schreven we dit ook al op de diverse forums....
Heeft iemand er ooit wel eens onderzoek aan gedaan hoe dit werkt... of beter gezegd... hoe het niet werkt.... dat dit blijft gebeuren;)
Geen wetenschappelijk antwoord maar de Fransen weten het al heel lang.... "l'histoire se répète"

(*): zag in je profiel dat je van '59 bent.... maar weet uiteraard niet hoelang je de PC "bedrijft"....
Mijn high school programmeren stamt van '69.... rond '80 weer verder, de PC kwam voor mij in ca '83-'84.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt idd de externe schijf opgegeven om de installatiebestanden op te zetten, je had moeten kiezen om de ISO te downloaden.

Kijk eens met TestDisk of je wat kunt vinden van de bestanden, zo ja dan kun je die naar een andere locatie kopiëren.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Anders wordt het een goede profesionele recovery tool zoals Getdataback of R-Studio.
 
Don't worry
Be happy!
Wie schreef dat? Overigens kan iedereen fouten maken, maar waarom schrijf ik altijd op Helpmij.nl maak meerdere systeemkopieën en databack-ups op verschillende externe HDD's. Die externe schijven zijn niet zo duur. In principe kan een schijf ook onverwacht defect raken. Dus deze hele 'toestand' was snel te herstellen geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie steun, en reactie. Ja, ik, die ook altijd tegen iedereen zegt, dat hij moet back-uppen…
Ik kon op dat moment wel mijn hoofd door het beeldscherm slaan…
Maar goed, mijn les is geleerd.
Inmiddels staat win 10 op een USB stick, dus dat is geen probleem meer.
Nu nog mijn bestanden.

Ik heb het programma Testdisk versie 7.1 gedownload, en uitgeprobeerd op een USB-stick, om mee te oefenen, waarvan ik enkele bestanden van had verwijderd (ja,ja na een back-up). Testdisk wist deze zuiver terug te halen. Joepie!
Toen mij externe HD aangesloten. Misschien doe ik wat verkeerd, maar het programma ziet alleen maar de FAT32 partitie. Mijn verloren bestanden staan in de NTFS partitie. Is hier nog een truc voor die ik over het hoofd zie? Of kan ik de FAT partitie via schijfbeheer in Windows verwijderen/aanpassen?

Toen Getdataback gedownload.
Dit gaat de goede kant op. Ik zie veel foto’s en video’s. Echter ze vragen bijna 100 USD voor dit programma. (wat mis ik Piratebay toch…)

Ook nog geprobeerd: EaseUS data recovery. Lijkt een beetje te werken, kost ook ca. 90 euro, en vaak krijg ik hier de melding dat de voorbeeldweergave niet beschikbaar is.

Ook nog geprobeerd: Recuva. Deze haalt nog geen 100 foto’s terug van de >5000

R-Studio kreeg ik niet aan de gang op mijn pc.

Oftewel: is er nog iets te proberen met Testdisk?
En heeft iemand ervaring met Getdataback?


Albatros
 
https://www.lazesoft.com/lazesoft-recovery-suite-free.html
Kun je ook nog proberen, ook gratis en waarom wilde R-Studio niet?
https://rstudio.com/products/rstudio/download/#download

Daarnaast kun je alleen werkende partities met TestDisk scannen, tool is eigenlijk bedoeld om partitietabellen te repareren, eerst die terugzetten als die er nog is zou kunnen.

En die GetDataBack werkt prima, met die demo kon je toch al wat zien?

Blij dat die PirateBay er niet meer is, jij wil toch ook betaald worden als je werkt of doe je alles vrijwillig?
 
Oftewel: is er nog iets te proberen met Testdisk?
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step#NTFS_Boot_sector_recovery
https://www.cgsecurity.org/wiki/Undelete_files_from_NTFS_with_TestDis

Je zult een zgn Deep Search moeten doen als het niet zo gaat.
https://forum.cgsecurity.org/phpBB3/viewtopic.php?t=4392

Met Google vind je wel meer info daarover...

en tja.. 100 dollar doet even pijn voor die software???...... maar is het je dat waard...als je op een bepaald moment niet verder komt...?

Dus je zegt in feite... mijn data zijn dus maar een paar tientjes en geen 100 dollar waard... anders had je het meteen gekocht?
Das strak geschreven maar dat is dan wel hoe het bij mij binnen komt.
 
Goedendag,

Wederom dank voor jullie reactie.
R-studio werkt niet, omdat ik eeb foutbericht krijg over 32 bit (mijn pc), en 64 bit versie.

En, begrijp mij niet verkeerd, natuurlijk moeten ontwikkelaars betaald worden voor hun werk. Maar een verschil tussen gratis en 100 USD, is m.i. wel erg groot ALS ze allebei hetzelfde kunnen. En ik ben nogal sceptisch door alle berichten in de media, dat je iets betaald op internet, in een ver land, en dan maar afwachten of je het krijgt. Vandaar mijn vraag of hier iemand ervaring mee had.

Het programma Lazesoft heb ik gedownload, en heeft veel functies om te herstellen. Na 6 uur scannen stond de teller pas op 32%, om deze reden maar niet verder laten lopen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en met GetDataBack aan de slag gegaan. En hoera, al mijn bestanden terug. Zijn geld dubbel en dwars waart . Kostte ook veel tijd, ook op te back-uppen, maar ik ben weer blij!

Ik heb mijn les geleerd, jullie bedankt, en veel sterkte in deze barre tijden!

Albatros
 
:thumb:
GetDataBack is een van de betere, zeker als het met de gratis versies niet lukt.
Testdisk kan ook veel maar is old skools qua bediening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan