backup naar ext hd met naam zonder schijfletter gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik heb 14 mappen op m'n laptop (win10) die ik synchroniseer/backup/spiegel naar identieke mappen op een externe USB aangesloten HD met de naam INTENSO.
Ik heb een batch met 14 profielen die gelijktijdig worden uitgevoerd. De gebruikte USB-pooort heeft echter wisselende contacten met diverse USB-sticks en het systeem wijst dan steeds andere driveletters toe aan mijn backup HD.
Ik moet dan alle 14 in mijn profielen gebruikte driveletters wijzigen.
Een jaartje geleden gebruikte ik een USB-stick in een backup programma dat voldoende hadden aan de naam van de USB-stick zonder vermelding van een driveletter zodat ik de profielen niet steeds hoefde aan te passen.
Helaas ben ik de juiste syntaxis van die naamvermelding zonder driveletter vergeten. Iets met haken erom heen in de trant van USB-HKD:\ of [US-HKD:]\ of [USB-HKD]:\.
Is het gebruik van een USB aangesloten stick of HD zonder driveletter gebonden aan de gebruikte toepassing of is het universeel mogelijk en wat is dan de juiste syntaxis.
Of is het slechts toeval dat mijn manier werkte omdat ik die stick toevallig steeds op dezelfde poort aansloot.
 
Ik ben vergeetachtig maar jij ook. Dezelfde vraag heb je onlangs gesteld en daar ook antwoord gekregen. Kijk nog eens naar: Access to a disk drive using volume ID instead of a drive letter in Windows.

Het vervelende van Senso is dat hij altijd gelijk heeft. Ook nu. Duizendmaal sorry en bedankt. De oplossing is inderdaad syntaxis [naamvdstickofdrive] evt gevolgd door \bestands- of mapnaam.
Ik heb het nu voor mezelf vastgelegd om het nooit meer te vergeten.
Dank Senso
 
Geef eens zo'n opdrachtregel als je dat wilt?
 
Geef eens zo'n opdrachtregel als je dat wilt?

Ik heb een USB-stick genaamd USB-HKD met oa een map HKD met een submap fotoarchief. Deze wil ik backuppen naar ....
In mijn backup progrs FreeFileSync kan ik uitereaard bladeren of de volledige padnaam invullen als E:\HKD\fotoarchief

maar wat ook werkt is het volgende:
[USB-HKD]\HKD\fotoarchief

zoals je ziet zonder vermelding van de driveletter. Kennelijk volstaat de tussen vierkante haken geplaatsten naam van de stick

Deze vermelding werkt overigens ook in de adresregel van de Win10 Verkenner en ook voor USB aangesloten HD's.

Ik weet niet zeker of de acceptatie van deze manier om naar een stick te verwijzen door ieder willekeurig programma wordt geaccepteerd.

Wat me verbaasd is dat ik deze oplossing na heel, heel, heel erg veel zoeken ergens in de krochten van internet vond. Kennelijk geen vraag naar terwijl je toch zou verwachten dat deze behoefte breed bestaat, vooral bij hen die een meerdere backupprofiel gebruiken. Mijn probleem was dat ik bij veelvuldig mijn stick in een ander gaatje steken steeds in een stuk of vijftien backup profielen de driveletters moet wijzigen.
 

Bijlagen

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 77
Ik dacht dat je werkte met opdrachtregel in de command prompt omdat je schreef batch file. Hij verwijst dan wel naar de juiste drive maar maakt constant ook een map [USB-HKD] wat natuurlijk niet de bedoeling is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan