Backup vanuit zowel Linux and Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik heb inmiddels een netwerk met daarin twee computers en een NAS voor intern gebruik en één voor extern gebruik (dwz) samen met anderen.
Op die twee Nassen moeten backup's komen die door beide computers te gebruiken zijn. Dat moet gebeuren door Backup programma's om het vergeten van een back-up te voorkomen.
Eén van die Nassen functioneert tevens als een DLNA server voor de daarop staande foto's en muziek. Maar er zijn ook andere files die daar ongecomprimeerd op moeten staan. Alle andere files mogen gecomprimeerd worden maar moeten vanaf beide systemen te lezen zijn. Tot nu toe gebruikte ik alleen Windows en dus kon ik volstaan met bv. FBackup. Nu echter moeten beide operating systemen alles correct kunnen lezen. Welke combinatie van programma's kan ik daarvoor gebruiken, ze moeten wel minimaal dezelfde faciliteiten hebben naast de hierboven genoemde.
 
Ik heb voorlopig twee problemen met Bacula :
1. Installatie wordt op twee niveaus geblokkeerd door anti virus software onder vermelding dat het om schadelijke software gaat.
2. In het artikel op Wiki wordt niet gesproken over mogelijke opslag van de file zonder enige compressie of encryptie hetgeen voor foto's films of muziek op bv. een DLNA server toch noodzakelijk is.
Wat betreft het vanuit de source files kunnen vertalen zou het prettig zijn als er daarvoor een korte duidelijk aanwijzing in het manual zou staan.
Ik zou daar graag GNAT GPS Community voor gebruiken en nu weet ik niet eens in welke taal het geschreven is (Java, C, C++, Python, ..)
Ik zou overigens al tevreden zijn met twee programma's die beide en één op één backups (mirror) of gecomprimeerde backups volgens een standaard methode kunnen maken en bij dat alles alleen datgene vervangen dat in de tussentijd aangepast is.
 
Verwarrend clubje als je in de ene alinea iets beschrijft wat het zeker niet is....en vervolgens in de volgende toch gaat doen...


https://www.bacula.org/what-is-bacula/
What Bacula is Not
Bacula is a backup, restore and verification program and is not a complete disaster recovery system in itself, but it can be a key part of one if you plan carefully and follow the instructions included in the Disaster RecoveryRescueChapter Chapter of this manual.

With proper planning, as mentioned in the Disaster Recovery chapter, Bacula can be a central component of your disaster recovery system. For example, if you have created an emergency boot disk, and/or a Bacula Rescue disk to save the current partitioning information of your hard disk, and maintain a complete Bacula backup, it is possible to completely recover your system from “bare metal” that is starting from an empty disk.


Beiden statements kunnen niet tegelijk waar zijn zonder met mitsen en maren te werken...... als de rest ook zo is... :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voorlopig twee problemen met Bacula :
1. Installatie wordt op twee niveaus geblokkeerd door anti virus software onder vermelding dat het om schadelijke software gaat.
Kijk hier en hier voor de scanresultaten.
2. In het artikel op Wiki wordt niet gesproken over mogelijke opslag van de file zonder enige compressie of encryptie hetgeen voor foto's films of muziek op bv. een DLNA server toch noodzakelijk is.
Het leek mij gemakkelijk dat wanneer met 1 programma gebackupt wordt er op dezelfde manier gewerkt wordt en ook op de zelfde manier kan worden uitgelezen.

Wat betreft het vanuit de source files kunnen vertalen zou het prettig zijn als er daarvoor een korte duidelijk aanwijzing in het manual zou staan.
Ik zou daar graag GNAT GPS Community voor gebruiken en nu weet ik niet eens in welke taal het geschreven is (Java, C, C++, Python, ..)
Ik zou overigens al tevreden zijn met twee programma's die beide en één op één backups (mirror) of gecomprimeerde backups volgens een standaard methode kunnen maken en bij dat alles alleen datgene vervangen dat in de tussentijd aangepast is.
Zelf gebruik ik geen backupprogramma, maar 2 programmaś die volgens een standaard methode werken lijkt mij een utopie. Maar hopelijk wordt dit snel weerlegd!
 

Bijlagen

  • baculascannedbykaspersky.pdf
    74,3 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Nu echter moeten beide operating systemen alles correct kunnen lezen
Ik heb hier een data server die met Linux op ext4 ingericht is... maar toch rechtstreeks door Windows gelezen kan worden..... wat bij direct koppeling normaal niet zou lukken.
Daar hebben ze het webdav protocol voor uitgevonden en dan kan ik de ext4 schijf onder webdav laten werken....en daardfoor op een andere PC, Windows maar ook Linux, deze schijf als webdav schijf mounten en zondere verdere aanpassing zowel in Windows als Linux gebruiken (MacO mag ook nog..)

Onder Windows is de webdav schijf te mounten met Netdrive of via command-line.
Code:
C:\WINDOWS\system32\net use Z: https://jouw.webadres /User:jouwloginnaam
Vervolgens moet je nog het wachtwoord invullen.

Dus aan die voorwaarde heb je dan voldaan....

Vervolgens kijk je naar de Open Source opties
https://opensource.com/article/19/3/backup-solutions
Duplicati lees je veel over, heb zelf geen ervaring.
BackupPC is nieuw voor mij.
Zet ze op een rij/probeer het eens.
Ze werken beiden onder Windows en Linux.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan