Rapport uit twee query's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sickbock

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2012
Berichten
39
Ik wil een rapport maken met velden uit twee query’s. Ik krijg dan echter de foutmelding:

U hebt velden gekozen uit recordbronnen die de wizard niet kan koppelen. Mogelijk hebt u velden gekozen uit een tabel en uit een query die is gebaseerd op die tabel. Als dat het geval is, probeert u alleen velden uit de query te kiezen.

Dit is echter niet het geval, integendeel. De beide query’s hebben geen enkele relatie met elkaar.

Ik kan wel probleemloos de velden van query 2 opnemen in query 1. Wanneer ik dan een rapport maak met de velden uit query 1 en met de vanuit query 2 hierin opgenomen velden krijg ik de melding: Parameterwaarde opgeven
Hierbij verwezen wordt naar query 1

Weet iemand een oplossing?
 
De beide query’s hebben geen enkele relatie met elkaar.
Dat kán ook het probleem zijn... ik zou sowieso de twee queries combineren in één query, want waarom zou je twee losse queries gebruiken? Zonder de db erbij is het overigens behoorlijk lastig om een vinger op de zere plek te leggen, want het zal je niet verbazen dat ik dit probleem nog nooit heb gehad :).
 
Wanneer je een rapport aanmaakt gebaseerd op meerdere gegevensbronnen (tabellen, queries) dan probeert access zelf daar achter de schermen een gecombineerde query voor te schrijven. Deze query kan je in de design weergave van het rapport in de data source eigenschap bekijken. Een rapport kan immers maar één gegevensbron hebben.
Als je vooraf zelf de query schrijft dan heb je meer controle over het proces.
 
Een rapport kan immers maar één gegevensbron hebben.
Als je de vraag goed leest, weet je dat dát niet het probleem is.

Ik wil een rapport maken met velden uit twee query’s.
Het is fysiek niet eens mogelijk om twee gegevensbronnen aan een rapport te koppelen, want er is maar één regel beschikbaar. Of je een rapport baseert op twee tabellen, of twee queries, mag niet uitmaken. Wél is het zo dat de twee queries geschikt moeten zijn om een rapport op te baseren.
 
Nu snap ik het niet helemaal meer. Kan een rapport nu wel of niet gebaseerd zijn op meerdere gegevensbronnen? Wanneer ik een rapport aanmaak m.b.v. de wizard rapport verschijnt de mededeling: U kunt kiezen uit meerdere tabellen of query’s.
Daaruit zou ik dan concluderen dat meerdere gegevensbronnen mogelijk zijn.
Wel is het zo dat de recordbron bij de rapporteigenschappen gemeld wordt als zijnde query 1. Dat zou dus in kunnen houden dat de gegevens uit query 2 niet in het rapport kunnen worden genoemd. Tenslotte is het wel weer zo dat ik van de beide query’s afzonderlijk wel een rapport kan maken. Een gezamenlijk rapport van beide query’s lukt echter niet.
 
Goedemorgen,

Als je met de wizard een rapport wilt maken moet je één gegevensbron maken van de tabellen en/of queries die de gegevens bevatten die je nodig hebt voor jouw rapport.

Gr. Jan
 
Hoi sickbock,

dus eenvoudigste oplossing: maak een derde query die gebaseerd is op query1 in combinatie met query2 en baseer je rapport op query3.
 
Nu snap ik het niet helemaal meer. Kan een rapport nu wel of niet gebaseerd zijn op meerdere gegevensbronnen?
Natuurlijk kan dat, maar je gegevens moeten gerelateerd zijn wil de gemaakte query (die het rapport maakt) zinvol zijn, en dus je rapport ook.
Wordt het niet eens tijd voor een voorbeeld bestandje?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan