Gescheiden internet, alleen voor thuis.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rfcdejong

Verenigingslid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
178
Goede avond'

Ik heb meerdere oude computers welke ik niet op het internet wil gebruiken, mijn vraag is deze, kan ik met de computer waarmee ik wel op internet kan komen, via een aparte netwerkkaart en thuisnetwerk opmaken, mogelijk intranet, maar de oudere computers mogen niet op internet komen, de oudere computers hebben wel een netwerk aansluiting. (de bedoeling is om bestanden van de ene naar de andere computer te kunnen verhuizen.

Vriendelijke groet, Rob de Jong
 
neem een managed switch.
Maak hierop twee Vlan aan stel de ene Vlan in om gebruik te kunnen maken van het internet.
De tweede Vlan geef je geen toegang tot het internet
Dan kun je per poort op de switch aangeven wat die poort mag wel of geen internet.
 
Kan je dan niet in Netwerkcentrum klikken op de LAN verbinding en bij Eigenschappen de Internet protocols ip4 en ip6 uitschakelen? Hiermee zijn op die computer dan geen Internet adressen meer bereikbaar.
 
Kan je dan niet in Netwerkcentrum klikken op de LAN verbinding en bij Eigenschappen de Internet protocols ip4 en ip6 uitschakelen? Hiermee zijn op die computer dan geen Internet adressen meer bereikbaar.

Maar kan je zonder tcp/ip een andere computer wel bereiken? Ik betwijfel het.
 
Beste mensen,

Als het nodig is kan ik een apparaat aanschaffen, welke op een 2e netwerkkaart in de netwerkcomputer word geplaatst, maar ik weet niet meer hoe dan verder te gaan, door c.v.a. ben ik veel vergeten maar ik dacht aan een intranet systeem

Rob
 
Meest eenvoudige oplossing staat in post #2 van @puppie...
Een managed switch, hoef je niks te klooien met een 2e netwerkkaart..:thumb:
 
Je hebt een computer A die wel op het internet moet kunnen met 2 netwerk interfaces.
Verder heb je een aantal oude computers die niet op het internet mogen.
Sluit alle oude computers aan op een eenvoudige netwerk switch die je dan op de 2e netwerk interface van computer A aansluit.
Geef de 2e netwerk interface en de oude computers een verschillend vast IP adres in een andere 192.168 range dan computer A.
 
Hallo Bron,

Dit advies spreekt mij wel aan, daar ik door heel Nederland winkels heb gebeld en geen duidelijk antwoord kon krijgen betreffende hoe de managed switch dan wel aangesloten moet worden, ik kan mogelijk wel een tweede netwerkkaart plaatsen,(ik had de computer nog niet open, nu dus wel, ik heb een PCIE1 kaartje besteld en hoop dit morgen in de computer te plaatsen) hopelijk mag ik nog wat info verkrijgen, alvast mijn dank aan iedereen die heeft gereageerd, ik sluit nog niet af.
Mijn moederbord is een ASROCK A320M-DGS waarvan op de grote poort al een videokaart is aangesloten en er dus alleen 1 poortje open is.

Rob de Jong
 
Andere mogelijkheid
In de router heb je soms mogelijkheden bij de firewall en/of parental control.
Bijvoorbeeld 2 firewall regels (als dit in de router kan)

1. Blacklist: Geen device invullen = alle devices
0:65535 TCP en 0:65535 UDP

2. Whitelist: Jouw IP adres invullen
0:65535 TCP en 0:65535 UDP

Daarbij kan je in de dhcp jouw mac adres aan een IP koppelen.

De blacklist blokkeert alle devices maar de whitelist geeft jouw IP toch toegang tot internet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bron,

Ik heb het kaartje nog niet opgehaald, mag ik hier later op terugkomen?

Rob
 
Hallo Bron,

Zojuist kaartje opgehaald en gemonteerd, inclusief een extra hub.
Moet ik nu van de oude computers de ip adressen ophalen?

Rob
I
 
- netwerkt 1 heeft internet
Interface (a) naar internet heeft bijvoorbeeld IP 192.168.1.20
Hier niets in wijzigen.

- netwerkt 2 voor oude pc's
Interface (b) naar nieuwe switch met vast IP adres 192.168.2.20 (andere range dan netwerk 1).
De oude pc's sluit je aan op deze switch, allen met verschillende IP's uit de 192.168.2.X range.
Op het hele 2e netwerk is het submet 255.255.255.0 en niets invullen bij de gateway en ook niets bij de dns servers.

Noot: Als de oude pc's wifi hebben dan kunnen ze buiten netwerk 2 toch op internet.
 
Hallo Bron,

Excuses voor de late reactie, ik moet nog aan de gang en hoop er uit te komen, momenteel even andere problemen in privésfeer, alvast mijn dank, mocht het niet lukken mag ik dan nog vragen stellen?

Rob de Jong
 
Alles op z'n tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan