advies betaalde virusscanner, klopt dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
774
Hallo,
Mijn laptop-adviseur, waar ik alleen goede ervaringen mee heb, zei mij, dat mijn W10-laptop, welke ik denk schoon te houden met Defender, SAS, Malwarebytes en Ziggo-security, 'vol met virussen' zat en adviseerde mij een betaalde scanner, m.n. eset.
'Net als van iedereen met alleen onbetaalde scanners.
Natuurlijk had ik daar nog nooit iets van gemerkt, want die konden zich immers gewoon verbergen'.
Voordat ik zoiets tegenspreek, kijk ik eerst rond op internet, maar lees alleen dat betaald 'beter' is, wat ik wel wil geloven, maar niet over massief falen van onbetaald.
Wie weet hier iets meer over??
 
In 1 woord: flauwekul.
Gebruik hier al een jaar of 3, wellicht langer, de gratis versie van Kaspersky, nog nooit een virus of andere besmetting gehad....

Alles valt of staat met wat / wie er achter het toetsenbord zit, dat gaat een "betaalde" AV scanner ook niet voorkomen.
Kwestie van je gezond verstand gebruiken: niet in goed vertrouwen op links in email klikken, niet teveel "gratis" meuk downloaden en klakkeloos installeren, goed lezen, torrent-meuk uitpakken in een sandbox en scannen etc.
Daarmee voorkom je 99,9% van alle ellende..
 
Ik heb van jouw vraag een apart topic gemaakt.
Het "inbreken" in andermans vraag is niet netjes en zeker niet toegestaan bij ons.
suc6 verder met jouw vraag.
 
Bedankt puppie. Denk niet dat de laptop-adviseur gaat liegen. Denk wel dat de oorzaak meer de conflicten zijn als je alle security-software zo ziet. Vol met virussen en niet weten waarom het gaat is wel een vreemde zaak. Immers programma's hebben vaak een history/geschiedenis wat ze bijhouden en dan kun je achteraf nakijken wat er is gebeurd. Dat kun jezelf doen.

Betaald versus onbetaald is geen discussie. Daar gaan mensen zelf over en beter en slechter is ook een oeverloze discussie. Daar zijn wel lijsten van te vinden op internet. Het is deels afhankelijk wat je zelf allemaal doet/uitspookt op de pc zoals reeds geschreven is.
 
Als jouw huidige scanners dat niet ziet... heeft die laptop-adviseur soms een glazen bol dat ie het wel ziet?
Ik mis de grondslag van de laptop-adviseur compleet....
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal in post 1 rammelt aan alle kanten. Heeft geen zin daar verder op in te gaan. TS kan/moet dat zelf nakijken. Als jezelf regelmatig scant en er geen bedreigingen zijn, dan klopt er iets niet en wil iemand wellicht geld verdienen door iets te verkopen of te repareren wat er niet is. Maar ja, er staat dan weer: "waar ik goede ervaringen mee heb".
 
Laatst bewerkt:
Laptop-adviseur. Nieuw beroep?

Om kort te gaan. Vraag eens aan die adviseur om je een lijst te laten zien met besmettingen. En hoe hij die dan geconstateerd heeft. Feitelijk alleen mogelijk als hij de schijf fysiek uit je laptop heeft gehaald en vervolgens een offline scan heeft uitgevoerd. Zou je dus moeten hebben gemerkt.

Meer over welke nu de beste is -> AV-comparitives.org
 
@RogerS ea
Dank voor de reacties; heb hier geen vragen meer over.
Kreeg overigens onderstaande opmerkelijke melding toen ik av-comparatives.com probeerde op te klikken??
 

Bijlagen

  • Schermopname (1).png
    Schermopname (1).png
    160,7 KB · Weergaven: 102
Een 'adviseur' die beweert dat alle onbetaalde AV programma's slecht zijn, daar zou ik dan voor het laatst geweest zijn.
B.v. Ziggo security is eigenlijk F-secure en behoort tot de top in AV beveiliging (en is niet onbetaald, want dat zit gewoon verwerkt in je abonnements geld)

De discussie van gratis is altijd slecht is altijd leuk als je dan met 'techneuten' over linux begint, volgens hen is er meestal niet beter enzovoort....dan is mijn volgende vraag altijd..wat heb je daarvoor betaald?...oh,niets.....
Met andere woorden een uitspraak dat alles wat gratis slecht is, is totaal uit de lucht gegrepen en alleen gebaseerd op aannames en 'van horen zeggen' maar zelf onderzoek is er niet bij.
Ook betaalde programma's missen wel eens iets, immers het virus is er eerder dan detectie daarvan.
 
@route99
Daar kun je duizenden voorbeelden van vinden en dat heeft alles te maken met de slappe toepassing van het strafrecht en lage straffen op het gebied van computercriminaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat het nog zo vaak voorkomt versterkt het gezegde....... de kracht zit in de herhaling.
En als je een beetje bekend bent op het forum/ en zelfs zonder dit forum.... herken je of wist je toch al wat de meest markante probleemgevallen zijn, geen backup is er een en voor veel van die mensen een hele vervelende.
Vraag me niet waarom ze na zoveel jaar bestaan v/d pc dat nog niet weten?
Enzovoort....

Tja: zulke "gasten" profiteren tuurlijk daarvan dat het internationaal zo slecht geregeld is... je moet immers niet in NL of BE te zitten/wonen om een PC te hacken....
Ik vrees dat dit nog wel ff doorgaat...
 
...fffp. Met de prijsvraag had ik Eset en een muismat gewonnen maar alleen de muismat gebruik ik. Verder zijn er veel dingen aan te raden voordat je bij het advies van een betaalde virusscanner nemen komt en dan zijn "virussen" hooguit een deel van het probleem. Wanneer ik lees dat het vol zit ervan dan vermoed ik dat ze jou hebben zien aankomen.

Er zijn tal van gratis beveiligingsmaatregelen zoals zwarte lijsten van advertentie blokkeerders (Adblock Plus en uBlock Origin) of host bestand (HostsMan) en het voorkomen van scripts op pagina's of beoordeling van betrouwbaarheid achter zoekresultaten en bovendien ergens niet op klikken en afzenders en Internet adressen altijd controleren. Vaak hebben computers virusbescherming van de Master Boot Record in de BIOS. Schakel dat dan in - zolang je geen image terugzet, partitioneert, kloont of iets dergelijks. Draai zeker ook een anti-spyware programma. Programma's ter beveiliging geven op hun download pagina's zelf aan wat de betaalde en wat de gratis versies doen. Soms is dit alleen dat je een handmatige scan moet starten. Doe geen on-line scans of computer versnellers want deze zijn juist onveilig en opdringerig. Onbekende Internet pagina's scan ik met https://www.virustotal.com/gui/home/upload

Om een computer altijd terug te kunnen zetten naar hoe deze was, uitgezonderd bepaalde bestandsmappen, kan je overwegen om Rollback Rx Pro of Skanix Illusion kopen. Daarmee beveiligen ze openbaar toegankelijke computers maar een ander kan er altijd een USB stick met keylogger achterin steken.

Voor om, nu en in de toekomst, te zien wat er op de computer opstart zou ik een lijst laten opstellen met AutoRuns van Sysinternals en deze programma's bij langs gaan om te zien of deze vertrouwd zijn. U kan veel vinden op forums in de zoekresultaten van Google. Daarna zijn nieuwe ingangen sinds de laatste scan groen gekleurd en onbekende herkomst of certificaat niet ondertekend, hebben rode en oranje kleur. Natuurlijk moet je vaker dan dat kritisch kijken bij Windows Programma's en onderdelen en de lijst met extensies of add-ons van de gebruikte Internet browser. Middels de opdracht msconfig krijg je onder Windows Systeemconfiguratie, op de tabs Services en Opstarten, al grotendeels een overzicht van de op te starten zaken.

Verander bij twijfel van besmetting weer de wachtwoorden van accounts.
 
Het hebben van een goede schone/verse schijf image .... verslaat vrijwel elke strategie van naar nog een zgn betere virusscanner zoeken.
 
Als jij wordt doorgestuurd naar ww38...... dan is er toch echt iets niet lekker met je pc. Zou toch maar eens een offline scan gaan doen.
 
@RogerS
Dank voor reaktie.
Had die ww38 wel gezien, maar snapte het iig niet.
Heb offline scan uitgevoerd.
Zie niet meteen een uitkomst, maar wel allerlei vragen daarover op internet.
Zit ik met onderstaand plaatje op het goede spoor??
 

Bijlagen

  • Schermopname (3).png
    Schermopname (3).png
    499,4 KB · Weergaven: 90
Een offline scan kun je enkel doen door de schijf tijdelijk aan een ander systeem te koppelen en daar de scans uit te voeren. Op die manier omzeil je de mogelijkheid van een virus om zich actief te kunnen verbergen. En dat vergroot de kans dat je een virus kunt detecteren.

Meldingen in de logboeken zeggen niet zoveel. Ook op een goed werkend systeem zijn deze er altijd wel. Wil je daar meer over weten dan moet je elke melding in detail gaan uitzoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan