Thuis leren met haperingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Treud

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2015
Berichten
36
Beste mensen,

Met deze corona-crisis wordt van studenten verwacht dat ze thuis werken. We krijgen les via het platform BigBlueButton en houden vergaderingen via MS Teams. Het vervelende is dat bij mij de spreker met grote regelmaat wegvalt; van iedere zin hoor ik de helft of minder. Dan valt het midden in de zin stil en gaat het vervolgens verder met wat er op dat moment wordt gezegd. Mijn vermoeden was een capaciteitsprobleem, door de grote hoeveelheid studenten die gebruik maken van de platformen. Navraag leert dat ik de enige ben die hier last van ondervind (van de 30 studenten).

Sinds dit topic werkt mijn thuisnetwerk prima tot het op conference calls aankomt. Na dat topic heb ik nog één instelling m.b.t. energiebeheer aangepast, zie bijlage instelling (3). Die repeater is niet meer teruggekomen, dat heb ik gecontroleerd.

De webcams van alle studenten staan uit. Iedereen mute zijn of haar microfoon, tenzij deze hoort te praten. Verder krijg ik het advies van mijn docenten om: mijn hoofdtelefoon niet te gebruiken, deze zou verstorend werken; niet te downloaden (films / muziek), streaming diensten uit te schakelen (Spotify / Netflix / etc.), geen (zware online) games aan hebben en te controleren of huisgenoten dit ook niet doen. Dat is allemaal niet aan de orde. Ik download/stream niet op als ik les heb of vergader, ik game sowieso niet en overdag is er verder niemand thuis. Verder heb ik zo min mogelijk programma's op de achtergrond draaien: unchecky, f.lux, PhraseExpress, Lightshot, Remembr, Windows-beveiliging, MBAM, Compact Tray Meter en KeePass.

Het advies om bekabeld de conference call in te gaan heb ik nog niet geprobeerd, daar gaat de voorkeur niet naar uit. Dat zou betekenen dat ik hiervoor te allen tijde in de woonkamer moet zitten, terwijl ik liever aan een hoge tafel zit. Morgen probeer ik het op een andere laptop maar ook dat is geen ideale eindoplossing.

We hebben thuis een xPeriabox V10 (KPN) en mijn laptop is een HP Pavilion 15-cs0852nd. De speedtest geeft - draadloos - een downloadsnelheid van 55-62 Mbps en een upload van hetzelfde kaliber. De xPeriabox is in de woonkamer. Zelfs op 2 á 3 meter afstand van de router ervaar ik nog hinder bij gebruik van de platformen. Iemand met dezelfde xPeriabox heeft er zelf geen problemen mee. Deze persoon heeft de instellingen allemaal op default staan, dat had ik ook voordat ik aan de instellingen ben gaan knutselen om te kijken wat daar te winnen valt. Daar heb ik nu de instellingen gekozen zoals te zien in bijlage instelling (1) en instelling (2). Dit heb ik zo gekozen aan de hand van de app WiFi Analyzer op mijn mobiel.

In de geavanceerde instellingen van de WiFi-adapter heb ik aangegeven bij voorkeur 5G te gebruiken - dit zou volgens onze IT dienst voorrang geven aan 5Ghz netwerken -, zie bijlage instelling (6). De draadloze modus heb ik een waarde heb meegegeven, zie bijlage instelling (5). Verder heb ik gekeken of het nog aan de energiebesparing kon liggen, zie bijlage instelling (4).

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!
Bart

Op een andere laptop (HP EliteBook 2560p) ervaar ik geen problemen met MS Teams. Hier draait enkel Windows-beveiliging, OneNote en iCloud op de achtergrond.

Welke instellingen kan ik nalopen? En waar moet ik naar kijken binnen MBAM of de firewall?
 

Bijlagen

  • Instelling (1).png
    Instelling (1).png
    13,1 KB · Weergaven: 72
  • Instelling (2).png
    Instelling (2).png
    18,3 KB · Weergaven: 67
  • Instelling (3).png
    Instelling (3).png
    21 KB · Weergaven: 70
  • Instelling (4).png
    Instelling (4).png
    21,6 KB · Weergaven: 74
  • Instelling (5).png
    Instelling (5).png
    22,4 KB · Weergaven: 75
  • Instelling (6).png
    Instelling (6).png
    21,9 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt door een moderator:
Stap 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op MiniToolBox.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.

Bevestig de opstartmelding Are you sure you want to continue? met Ja.

Vink Select All aan.

Klik op de knop Go.
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, MTB.txt.
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png




Stap 2:
Combineer
windowstoetsr.png
→ typ:devmgmt.msc
  • Maak een schermafbeelding van het venster.
  • Upload de afbeelding op http://tinypic.com
  • Klik op Browse en navigeer naar de schermafbeelding
  • Klik op Upload now
  • Speel de video af om spam tegen te gaan en typ wat gevraagd wordt
  • Kopieer en plak de IMG Code for Forums & Message Boards link in je volgende bericht.



Stap 3:
Download
58f0abb0750a2-lmh.png
Look My hardware naar je bureaublad.

Dubbelklik look-my-hardware_X_XX.XX.XX.X.exe om het programma te starten
Klik op Start Scan
Er zal op je bureaublad een log verschijnen Look_my_hardware.txt
Post dit in je reactie.

  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op Look_my_hardware.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png
 
Laatst bewerkt:
De links die je met mij hebt gedeeld, laten een verbetering zien.

Ik geloof dat je met kanaalinstelling bij de router bedoeld?
Wat kan er worden gedaan tegen ruis?
Bedoel je de poort voor de audio-jack? Ik gebruik een draadloze hoofdtelefoon. Of bedoel je de poort van de router?

Wat ik heb gedaan
Het energieverbruik van mijn processor is naar 100% gezet.
DPC Latency Checker heb ik gebruikt om te monitoren welke driver(s) een mogelijke oorzaak zouden kunnen zijn. In de bijlage een screenshot met de meest heftige resultaten; het blijft over het algemeen ter hoogte van de gele staven.
DPC Latency Checker meldt dat er mogelijk drivers tussen zitten die niet optimaal werken. Helaas, geen verbetering opgemerkt wanneer ik alle drivers een voor een uitschakelde.
De drivers voor de video- en geluidskaart zijn geüpdatet door ze van de website af te halen bij de fabrikant van de driver. Met de BIOS drivers ben ik voorzichtig, dat heb ik nog niet eerder gedaan.
De overige oplossingen aangeboden op die links waren niet van toepassing of was geen effect van zichtbaar.

Resultaat
Gisteren middag, rond 16:00 uur. Heb ik met één persoon via Teams gebeld. Dat ging nog met haperingen, maar in ieder geval al iets minder - niet veel. Van 18:30 - 20:30 uur vergaderd met 25 mensen en dat ging zonder problemen te ervaren. Het half uur na 20:30 uur begonnen de haperingen weer in hevigere vorm en uiteindelijk verloor ik de verbinding.

Maandag en dinsdag heb ik weer de mogelijkheid om het te testen en probeer het dan weer.
 

Bijlagen

  • dpclc.png
    dpclc.png
    43,7 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Update: er is wel verbetering, maar het probleem treedt nog steeds op.
 
De drivers voor de video- en geluidskaart zijn geüpdatet door ze van de website af te halen bij de fabrikant van de driver.

Download de
55c47a41071c5-Display_Driver_Uninstaller_32512.png
Download Display Driver Uninstaller (DDU) naar bijvoorbeeld het bureaublad.
  • Start de computer nu op in de veilige modus, dit is namelijk de meeste effectieve methode voor het verwijderen van de display drivers.
  • Dubbelklik vervolgens op DDU vX.x.x.x.exe en klik op de knop Uitvoeren.
  • Geef als opslaglocatie (Destination Folder) bijvoorbeeld C:\DDU op zodat het programma in een eigen map wordt uitgepakt.
  • Klik hierna op de knop Extract om het programma naar de bovenstaande map te laten uitpakken.
55c476eabc8f1-DDU.png

  • Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand Display Driver Uninstaller.exe en kies voor de optie uitvoeren als administrator.
55c478d2c5132-DDU_2.png

  • Mocht je de computer (nog) niet opgestart hebben in de veilige modus krijg je de onderstaande melding te zien.
  • Voorafgaand wordt er als eerste nog een systeemherstelpunt van Windows aangemaakt.
  • Kies in het onderstaande scherm vervolgens voor Ja om automatisch naar de veilige modus van Windows door te starten.
55c478e23ca85-DDU_3.png

  • Vink alle opties aan zoals aangegeven in het rode kader op de onderstaande afbeelding.
  • Klik vervolgens op de knop Verwijder drivers en herstart de computer (Sterk aanbevolen)
5a4fbe6ea65e3-ddu.png


  • Na de herstart is er in de map "C:\DDU\DDU Logs" een logbestand met de naam "2015 _8_7_11_16_46_DDULog.txt" aangemaakt.
  • (de naam zal niet identiek zijn aangezien die de datum en tijdstip van uitvoeren bevat).
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan uw volgende bericht.


Stap 2:
Download bij Intel drivers voor je graka en installeer deze (versie 26.20.100.7870 - 2/19/2020)




Kijk hier eens naar:
[video=youtube_share;ChiROFNHObo]https://youtu.be/ChiROFNHObo[/video]



Probeer het te achterhalen d.m.v. de schone opstart.
Klik met de rechtermuisknop op de startknop en klik op uitvoeren, type hier het commando msconfig gevolgd door enter.
  • Open het tabblad "Services" en vink de optie "Alle Microsoft services verbergen" aan.
  • Klik nu op de knop "Alles uitschakelen"
  • Open nu het tabblad "Hulpprogramma's" en klik op "Taakbeheer openen"
  • Schakel bij het tabblad opstarten nu alle items uit door deze één voor één te selecteren en op Uitschakelen te klikken.
  • Herstart na het uitschakelen van 1 item en zodoende kan je de boosdoener ontmaskeren
 
Laatst bewerkt:
Helaas hebben de voorgestelde oplossingen niet geholpen. Een schone opstart, met alle programma's behalve de microsoft services uitgeschakeld, heeft geen verbetering opgeleverd. Hetzelfde geldt voor het installeren van de drivers bij Intel voor mijn graka of het wijzigen van geluidsinstellingen.

Bijgevoegd het logbestand van DDU.
 

Bijlagen

  • 2020-03-24__23-13-11_DDULog.txt
    221,5 KB · Weergaven: 49
Het kan haast niet anders meer in mijn visie dan dat dit een hardwarematige storing zou moeten zijn. Een contactje dat op de een of andere wijze het signaal niet meer goed doorgeeft. Ooit in het verleden al eens aan de hand gehad zelfs dat wanneer ik een ander snoertje gebruikte de storing verholpen was.
 
In dat geval ga ik kijken of ik beroep kan doen op de garantie, die heb ik nog tot (en met?) augustus. Bedankt voor de tijd en de moeite om mee te denken.
 
Ik las net dat de DNS ook een rol kan spelen voor Teams.
Wij hebben de afgelopen dagen ook meer en minder er last van gehad, de DNS-gerelateerde zaken.

https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/upgrade-prepare-environment-prepare-network
zie onder


Neem Cloudflare eens als DNS, handmatig in te stellen op je systeem bij de adapter settings
DNS1: 1.1.1.1
DNS2: 1.1.1.1

Dit is een hele kleine ingreep, dus snel te doen/testen
[h=3]Local internet egress[/h][FONT=&quot]Many networks were designed to use a hub and spoke topology. In this topology, internet traffic typically traverses the WAN to a central datacenter before it emerges (egresses) to the internet. Often, this is done to centralize network security devices with the goal of reducing overall cost.[/FONT]
[FONT=&quot]Back-hauling traffic across the WAN increases latency and has a negative impact on quality and the user experience. Because Microsoft Teams runs on Microsoft's large global network, there's often a network peering location close to the user. A user will most likely get better performance by egressing out of a local internet point close to their location and on to our voice-optimized network as soon as possible. For some workloads, DNS requests are used to send traffic to the nearest front-end server. In such cases, it's important that when using a local egress point, it's paired with local DNS resolution[/FONT]


Additional network considerations

External name resolution
Ensure that all the client computers running the Teams client can resolve external DNS queries to discover the services provided by Office 365.
.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de aanvulling route99. Ik heb de voorgestelde oplossing geprobeerd, maar dat verhelpt het niet.
 
Dus alleen u heeft er last van?
Hebben uw huisgenoten op andere apparaten ook enige haperingen, of betreft het alleen op uw apparaat?
Als het een algemeen probleem betreft zou je door kpn je lijn kunnen laten testen(doen ze op afstand), eventueel kunnen zij die ook resetten.
Andere ideeen die ik had zijn al eerder aangedragen zie ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan