geheugen of processor te laag?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel0138

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
165
De computer van mijn vrouw reageert steeds langzaam. 10 seconden wachten na muisklik. Beide disk zijn nog maar half vol. verder windows 10 pro 1903. processor intel(r) core(tm) 15 2300 cpu 2,80 GHz en intern geheugen 4 GB. Wat zou er fout kunnen zijn?
 
Al gescand met Malwarebyte en Adwcleaner?

Wat wordt er zoal mee opgestart?

Zet eens de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.
 
Zou ook eens naar de conditie van de HDD kijken.. ( SMART info uitlezen met Crystal Discinfo )
Gezien het type processor ( 2e gen Core i5 ) is het een 5400 Rpm schijf en deze zou heel best wel eens op het punt van overlijden kunnen staan gezien zijn leeftijd...
 
Laatst bewerkt:
Een i5 van de 2e generatie is uit 2011. Daar is op zich niets mis mee, want ik zit dit verhaal te tikken op een systeem met een Core2Quad6600 uit 2007 :shocked: en die werkt nog uitstekend. MAAR.... dat is een goed onderhouden systeem dat bovendien nog een tussentijdse upgrade heeft gehad met extra geheugen, een SSD en een game-videokaart.

Wat mijn punt is... als je sinds 2011 met dat ding werkt en er is nog nooit eens een verse installatie gedaan, zit het ding intussen gegarandeerd vol met een onwaarschijnlijke hoeveelheid aan allerhande rommel. Dat komt de prestaties niet ten goede. Dus Eerst maar eens even grondig scannen op Malware, virussen en andere narigheid.

Verder zou ik eens kritisch kijken naar alle geïnstalleerde programma's. Alles wat je eigenlijk toch niet gebruikt wegdoen, en vervolgens met CCleaner of een vergelijkbaar programma alle achtergebleven slack verwijderen en proberen het register op te schonen. Als dat niet of onvoldoende helpt, zou je nog kunnen overwegen om gewoon een verse installatie te doen, of zelfs de harde schijf te vervangen (door een SSD) maar aan de andere kant... dat is een dergelijk oud ding ook niet meer waard. Als dat aan de orde is, overweeg dan gewoon om een nieuwe te kopen. Als je geen zware eisen stelt (en als je met een dergelijk oud pc werkt, vermoed ik dat niet) hoeft dat geen kapitaal te kosten en ben je met een apparaat van pakweg €600 weer helemaal het heertje.
 
Ik ben het vergeten te zeggen maar Malwarebytes en ccleaner doe ik elke week.
Er staan nooit programma's open. Ze is alleen bezig met een kaartspelletje of mail of Facebook, maar nooit tegelijkertijd open of op de achtergrond open.
 
Al gescand met Malwarebyte en Adwcleaner?

Wat wordt er zoal mee opgestart?

Zet eens de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.
Antwoorden geven op de gestelde vragen zou kunnen helpen, worden niet voor niets gevraagd, tis om je te kunnen helpen en Adwcleaner doet andere dingen dan Malwarebytes.
Schijfcontrole uitvoeren, kan het ook aan liggen.
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/


Ccleaner verwijderd alleen temp files, die voorkomt verder niets en ook wordt er niets sneller van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan