• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek resultaat uit lijst waarbij resultaat voldoet aan 2 condities

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimJV

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2009
Ik heb een bestand met een (grote) lijst met postcodes, waarbij ik een zoekwaarde wil valideren of die aan twee voorwaarden voldoet.
In kolom B staat de laagste postcode, in kolom C staat de hoogste postcode.
Als een postcode ingevoerd in cel G2 voldoet aan de voorwaarde "groter dan de dichtstbijzijnde waarde in kolom B" en "kleiner dan de dichtstbijzijnde waarde in kolom C", moet de waarde uit kolom D van dezelfde rij worden overgenomen.
Ik kan met de "index/vergelijk" functie wel de juiste laagste waarde vinden en matchen, maar de check met de hoogste waarde lukt niet.
Als een postcode wordt ingevoerd die niet bestaat (bijv. BZ10 8HA), mag een #N/A of #WAARDE worden weergegeven.
Heeft iemand hier een intelligente oplossing voor? Mag als formule in het sheet of via VBA....
In de bijlage een kleine selectie van postcodes, plus wat tot nu toe bereikt heb....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het kan aan mij liggen maar volgens mij deugt jouw bijlage niet. Ik krijg het iig niet geopend.

Alstublieft VenA, deze wel te openen?

Ik heb er even naar gekeken, maar daar het UK postcodes zijn vind ik het heel lastig om een formule te bedenken om tussen 2 postcodes te zoeken... Misschien iets met VBA? Of toch een slimme formule?

Bijlagen

@AlexCEL, Jouw bestand is wel te openen. Alleen heb ik geen idee wat de bedoeling is.:)

@WimJV, Kan je wat meer uitleg geven? 5 x hetzelfde postcode bereik van AL00000 t/m AL9ZZZZ met 5 verschillende uitkomsten maakt het er niet duidelijker op.

Hallo VenA,

Top dat je naar mijn probleem wilt kijken.
Allereerst excuses, de postcode AL00000 t/m AL9ZZZ zou maar één keer voor mogen komen.

De waarde in Cel F2 moet voldoen aan twee voorwaarden:
Groter dan of gelijk aan de postcode in kolom B, kleiner dan of gelijk aan de de postcode in kolom C.
De waarde groter dan of gelijk aan de kolom B, kan ik met "vert.zoeken" of index/vergelijken wel vinden.

Als de als de waarde echter groter is dan de t/m postcode van dezelfde regel, is die niet correct...

Bijv.:
1. Postcode B125HG is groter dan B000000 (rij 4, kolom B) én kleiner dan B9ZZZZZ (rij 4, kolom C), weer te geven resultaat in Cl G7 = GB-DAG6
2. Postcode BB125HG is groter dan BB00000 (rij 6, kolom B) én kleiner dan BB9ZZZZ (rij 6, kolom C), weer te geven resultaat in Cel G7 = GB-NTG7
3. Postcode BC125HG is groter dan BB00000 (rij 6, kolom B) maar niet kleiner dan BB9ZZZZ, (rij 6, kolom C) weer te geven als foutmelding (of "NIet gevonden"_)
4. Postcode BD125HB is groter dan BD00000 (rij 7, kolom B) én kleiner dan BBZZZZZ (rij 7, kolom C), weer te geven resultaat in Cel G7 = GB-NTG8

Omdat de postcode beginnend met BC, voldoet vert.zoeken of index/vergelijken alleen op kolom B niet want dan vindt de formule de waarde uit rij 6.

Ik hoop dat het zo duidelijker is....
En ik begrijp dat het een gecompliceerde vraag is.... ik hoop dat je een oplossing hebt.

mvg, Wim

Opgelost....

sylvester-ponte, dit voldoet uitstekend in mijn werkblad.
Heel erg bedankt....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan