Mounten tweede schijf in Linux/Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Bij de ombouw van een computer van Windows 10 naar Linux is het volgende probleem ontstaan:
De computer heeft een eerste schijf (SSD) van 250GB en een tweede Schijf van 1TB. Op de eerste onder linux te zien als sda1 staan het OS en diverse programma's De tweede moest nog geformateerd worden en het zelfde bestands systeem krijgen de eerste schijf. Deze schijf staat bekend als sdb2 voor de extended partitie en sdb6 voor de ruimte voor gegevens. Tot de formatering stond hier een groot aantal files op uit de Windows periode. Na het formateren met behulp van GParted zie ik in dit programma nog steed deze twee namen en zegt nog steed Gparted dat sdb5 mijn data schijf is. Echter inplaats van dat het data deel geel is zoals bij sda1 is het wit en zijn er in dat programma geen mogelijkheden om deze schijf te mounten. Hoe is dat via Terminal venster moet doen is mij geheel onduidelijk.Wie kan helpen? Ik heb in de bijgesloten file een aantal resultaten gegeven die ik wel uit het terminalvenster heb kunnen halen.
 

Bijlagen

  • Diverse gegevens.txt
    1,1 KB · Weergaven: 49
Kun je een compleet plaatje van GParted hier neer zetten, het kleuren verhaal kan ik niks mee.

En geef eens de output van blkid zodat we zien kunnen welke ext... erop zit
https://linux.101hacks.com/unix/blkid/
 
Hierbij de Gparted schermen van beide schijven
 

Bijlagen

  • Twee schermen.odt
    858,3 KB · Weergaven: 49
@ldries46
Tnx de plaatjes waren een stuk duidelijker (tip: je kunt ze ook hier uploaden via het plaatjes symbool in het menu, als je aan het posten bent).

@dorado
Geldt dat ook voor LVM partities..... Je moet daar ook eerst nog de tools voor na-installeren en die zitten er vaak standaard niet in. Kan wel uiteraard via dit per distro.
maar of dat hier gebeurd is?

@ldries46
Voor zo een klein systeem ontgaat mij het nut daarvan...

Vraag: Waarom zou je het voor zo een basis systeem willen, het is toch een aparte (data toch..) schijf?


LVM's How to mount.

Zelfs mijn webdav server met 6 schijven heb ik niet als LVM opgezet, de noodzaak is er niet voor om alles als één drive te zien, dus dan is het credo "keep it simple"....gewoon EXT4 en de webdav config file zo aangepast dat ze heel simpel separaat te mounten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de gegevens van de twee schijven, netjes per item naar 1 regel gebracht
 

Bijlagen

  • Diverse gegevens.txt
    1,1 KB · Weergaven: 46
Even speciaal voor route99, de standaard installatie die ik voor Ubuntu 18.04 heb gebruikt zorgde ervoor dat de eerste schijf het vgm bestandssysteem gebruikt, da lijkt het mij niet meer dan logisch om dat ook voor de tweede schijf te gebruiken
 
Verwijder de partitie(s) op de tweede schijf en maak een nieuwe die je in EXT4 formatteert.
Er hoeft niet echt een extended te worden gebruikt maar het kan ook geen kwaad.
 
Ik zou geen LVM nemen....
En er is ook support van Lange Pier om geen LVM te nemen, maar EXT4.
in mijn perceptie is dat toch eigenlijk de standaard tenzij je om bepaalde redenen LVM perse wilt.

ik zie echt dat LVM niet standaard is bij Ubuntu maar een keuze optie.. zie plaatje onder....
Als je "entire disk" de 1e optie gekozen had... was je niet tegen dit probleem aangelopen.

Gelukkig heb je de EXT4 escape nog... bij een vergissing installeer ik zelf altijd de zaak opnieuw. Maar dat is aan jouw die keuze.

https://linuxhint.com/install_ubuntu_server_1804/

10-25.png
 
Laatst bewerkt:
Los ervan of LVM voor mij een logische keus (of verplichting) is geweest voor de eerste schijf wil ik de tweede schijf gelijkwaardig behandelen en dus ook LVM.
Mijn enige vraag, los van goed bedoelde adviezen, blijft dus Hoe mount ik die tweede schijf??
 
............. e moet daar ook eerst nog de tools voor na-installeren en die zitten er vaak standaard niet in. Kan wel uiteraard via dit per distro.
maar of dat hier gebeurd is?
In de link staat per distro al heel veel uitgelegd hoe je LVM voor elkaar krijgt....

@ldries46
Voor zo een klein systeem ontgaat mij het nut daarvan..
Vraag: Waarom zou je het voor zo een basis systeem willen, het is toch een aparte (data toch..) schijf?.
Een goed recht om bij LVM te blijven.
Mijn strategie is over het algemeen dat als ik het zelf niet vinden kan... hooguit met een heel klein beetje hulp van anderen ik zoiets nooit zou implementeren, want wat te doen als er iets mis mee gaat...
Een separate EXT4 partitie als die stuk gaat en je wil er toch nog wat vanaf halen wat net niet geback-upt is.. daar zijn nog wel tools voor. maar voor LVM, dat zit veel meer in de professionele ruimte en als het goed is , is er of een mirror server of de backups zijn erg goed geregeld (uitzonderingen nagelaten).

Beschouw het als een advies, niet als een aanval of verlies partij... . Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, , das een wijze spreuk & kijk in de spiegel en zie je dan zo'n expert staan die dat niveau al aankan?
En daar is niks mis mee... ik heb Linux autodidactisch geleerd en ik leer nog steeds bij... Mijn brood heb ik heus wel ergens anders goed mee verdiend.....
 
Laatst bewerkt:
LVM is niet voor beginners in Linux Wereld. Ik zou het lekker op ext4 laten en mounten via schijven.

Ooit iemand geholpen waarvan de installatie op LVM was gezet, de geode man had dit laten doen.
Toen hij naar een nieuwere versie wilde had ik zelfs de grote moeite om dit voor elkaar te krijgen juist omdat hij LVM had.
LVM versleuteld je gegevens dus als er iets is, en je kan er zelf niet meer in, heb je een probleem.

leesvoer https://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf/Herinstallatie
http://manual.aptosid.com/nl/part-lvm-nl.htm
https://adriekuijper.nl/s4b/?p=2321

Ik zeg niet doen. Lekker op ext4 laten.
 
Laatst bewerkt:
De SSD zit al in de LVM mode met de 2e schijf, wordt opnieuw installeren dan.
 
Ja, inderdaad. Dan zou ik kiezen voor nieuwe installatie, dan heb je alles gelijk goed ipv dat de TS niet gaat zitten klooien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan