MBR disk openen op Macbook Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenDG

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2020
Berichten
5
Goeie dag allemaal,

Hopelijk zijn er mensen onder jullie die me kunnen helpen met mijn probleem aangaande Master Boot Record.
Ik heb namelijk al avonden gezocht op Google, al heel veel forums gelezen maar nog niks kunnen vinden..

Het zit zo...
Ik heb nog vele oude VHS tapes liggen met oude filmpjes op van toen ik klein was.
Ik weet dat er zo'n gadgets beschikbaar zijn om deze rechtstreeks op je Macbook te kopiëren maar ik vind het zelf toch wel aangenaam al ik het kan oplossen zonder direct geld te moeten uitgeven.

Nu heb ik gevonden dat mijn LG Smart-TV kan opnemen via een externe hd. Het jammere is dat deze schijf door de Smart-TV automatisch geformatteerd wordt in een MBR disk. Dewelke ik dus tot op heden nog niet kan openen op mijn Macbook.

Zou er toch een manier bestaan om een MBR disk te openen op Mac OS?
Indien iemand me kan helpen dan hoor ik het uiteraard zeer graag.

Alvast bedankt!!!!
 
Heeft niks met de MBR of GPT te maken, de schijf dient geformatteerd te worden in ExFat, dan kan een Mac die ook lezen.
 
1. Koppel aan de USB een harde schijf aan je Mac
2. Start het Schijfhulpprogramma (Programma's ▸ Hulpprogramma's)
3. Selecteer in de linkerkolom de schijf
4. Klik in de knoppenbalk op 'Wis'
5. Selecteer bij structuur: exFat
6. Kies bij 'Indeling' voor 'MBR' voor optimale Windows compatibiliteit.
7. Klik op de knop 'Wis' om het formatteren te starten.

Afhankelijk van schijfruimte duurt het enkele seconden voordat de Drive is geformatteerd. Vanaf dat moment kun je de externe harde schijf of USB gebruiken zoals je gewoon bent. In de navigatiekolom in Finder vind je de externe harde schijf terug bij 'Apparaten'. Je kunt nu bestanden uitwisselen met andere Macs, Windows PC's, TV's en overige apparatuur.
 
Laatst bewerkt:
1. Koppel aan de USB een harde schijf aan je Mac
2. Start het Schijfhulpprogramma (Programma's ▸ Hulpprogramma's)
3. Selecteer in de linkerkolom de schijf
4. Klik in de knoppenbalk op 'Wis'
5. Selecteer bij structuur: exFat
6. Kies bij 'Indeling' voor 'MBR' voor optimale Windows compatibiliteit.
7. Klik op de knop 'Wis' om het formatteren te starten.

Afhankelijk van schijfruimte duurt het enkele seconden voordat de Drive is geformatteerd. Vanaf dat moment kun je de externe harde schijf of USB gebruiken zoals je gewoon bent. In de navigatiekolom in Finder vind je de externe harde schijf terug bij 'Apparaten'. Je kunt nu bestanden uitwisselen met andere Macs, Windows PC's, TV's en overige apparatuur.

Bedankt voor de replies :thumb:
Ik heb bovenstaande uitgevoerd..

Het jammere van de zaak is dat, telkens ik connectie maak tussen de externe hd en de Smart-TV.. Dat ie me vraag of ik de schijf wil instellen.
Zeg ik nee, dan kan ik niet opnemen.
Zeg ik ja, dan formatteert hij ze automatisch naar MBR.

Ik kan dus alles vlotjes opnemen en terug bekijken op mijn tv, maar ik kan ze niet digitaliseren om te bekijken op de Mac of om door te geven aan mijn familie.
De oplossing zou dus liggen in het kunnen openen, omzetten naar een leesbare disk voor mij Mac ZONDER dat ik mijn opnames kwijt ben uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Om te bekijken op uw mac, zal je de movi die op de externe schijf staat geconverteerd moeten worden.
Gebruik een goeie media converter HD. Download in APP store.
 
Om te bekijken op uw mac, zal je de movi die op de externe schijf staat geconverteerd moeten worden.
Gebruik een goeie media converter HD. Download in APP store.

Maar ik kan die schijf niet openen, noch de filmpjes zien staan op de HD.
Dus kan ik ze ook onmogelijk converteren.

Dat is eigenlijk net m'n vraag. Hoe open ik die schijf zodat ik die bestanden kan verplaatsen op mijn internal HD en nadien kan converteren.
 
Zeg ik ja, dan formatteert hij ze automatisch naar MBR.
Dringt niet door hè, MBR is geen bestandsformaat, zal in FAT32 worden geformatteerd zijn dan.

Doe het via een media streamer, zoals Chromecast o.i.d.
 
Dringt niet door hè, MBR is geen bestandsformaat, zal in FAT32 worden geformatteerd zijn dan.

Doe het via een media streamer, zoals Chromecast o.i.d.

Maar als ze in Fat32 geformatteerd is door mijn tv, dan moest ik ze toch kunnen openen op mijn Mac?

1) Ik heb zoals jullie hierboven hebben aangegeven de schijf dus ingesteld op exFat met indeling MBR
Mijn mac kan deze schijf dus openen.
2 De schijf ingestoken in de tv, die dan op zijn beurt vraagt deze schijf in te stellen, ik zeg ja.
Mijn mac kan deze schijf nu wel nog zien, maar niet meer openen.

Dus moet er toch iets gebeuren bij het bestandsformaat waardoor mijn mac die niet meer herkent.
 
Het komt wel LP.
MBR: Zoals in post 5 aangegeven, geeft aan dat je de externe harde schijf kan gebruiken zowel op Mac en PC.
De schijf ingestoken in de tv ?????
 
Laatst bewerkt:
Externe harde schijven en USB-sticks formatteren op een Mac

Mac OS Uitgebreid (hoofdlettergevoelig, journaled)
Structuur speciaal voor de Mac, maar mappen en bestanden zijn hoofdlettergevoelig. Dit wil zeggen dat bijvoorbeeld de mappen 'appletips' en 'APPLETIPS' als twee verschillende mappen worden beschouwd. Deze structuur kun je dus het beste kiezen als je weet waar je mee bezig bent.

Mac OS Uitgebreid (hoofdlettergevoelig, journaled, gecodeerd)
Zelfde functie als hierboven staat beschreven, echter moet je voor deze schijf een wachtwoord opgeven om deze te beveiligen. Ook worden bestanden, etc. gecodeerd opgeslagen.

ExFAT
Te gebruiken door zowel Mac als Windows. Let wel deze versie werkt alleen vanaf Windows 7 (zonder beperkingen) en OS X 10.6.5 (Snow Leopard). De structuur heeft de mogelijkheid om bestanden op te slaan boven tot 2 TB groot.

MS-DOS (FAT): Niet gebruiken
Te gebruiken door zowel Mac als Windows echter kunnen bestanden op deze schijf niet groter dan 4 GB zijn. Voordeel is wel dat deze structuur op alle besturingssystemen van Windows en Mac werken. Vanaf macOS High Sierra kunnen bestanden op deze schijf niet groter zijn dan 2 GB, exFAT is in dit geval een beter alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat er een misverstand is tussen MBR en DMR.
Opnamen zijn met DRM beveiligd en kunnen daarom niet worden afgespeeld op een computer of
een andere televisie. Bovendien kunnen deze bestanden niet op uw televisie worden afgespeeld als
het videocircuit ervan is vervangen.
 
Goede DRM-verwijderingssoftware kan u helpen uw DRM-beveiligde video's, iTunes-audio of dvd-films effectief te converteren, zodat u ze op elk apparaat kunt afspelen. Vandaag ga ik je leren hoe je DRM van video's, audio en dvd's kunt verwijderen met drie ongelooflijk gemakkelijke en krachtige DRM-verwijderaars. Bovendien wordt de hoogwaardige DVD DRM-converter ten zeerste aanbevolen:
bron:
https://www.videoconverterfactory.com/tips/drm-protected-video-and-dvd-converter.html
 
Probeer nu alles op een rijtje te zetten.
Opnemen via tv.

1. Stick/HDD moet groot genoeg zijn
2. Naast het formatteren in NTFS moet je ook via TV zelf formatteren. Hoe je dat doet moet je even in handleiding kijken of op internet zoeken. Ergens in de menu van tv heb je deze optie. Zonder die formattering van TV zelf gaat het niet werken.
3. Volgende moet je weten: wat je via je TV hebt opgenomen kan je alleen op TV bekijken waarmee je het opgenomen hebt. Dus koop je over een tijdje een andere LG tv, alles op je stick ben je in principe kwijt. Je kan bestanden ook niet naar pc kopiëren. Ze zijn op een bepaald manier beveiligd.

Maar je spreekt toch van ik heb nog vele oude VHS tapes liggen met oude filmpjes op van toen ik klein was.
Probeer dan toch op deze mannier.
Pc:
https://www.video-naar-dvd.be/index.php?action=extra&extra=A_aansluiten_videorecorder_op_pc&lang=NL

mac:
http://www.wikisailor.com/hoe-een-videorecorder-verbinden-met-een-mac.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan