• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal verdelen in opgegeven andere getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

R3G

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2020
Berichten
3
Ik ben op zoek naar een formule om een getal te verdelen door vastgelegde andere met de uitkomst zo dicht mogelijk onder het basisgetal, maar mag er niet over gaan.

Stel ik heb een getal van 12 en de mogelijke getallen om te verdelen zijn 3 en 2,5 en 0,75.

In dit geval is 12 te delen door 4 x getal 3 de beste uitkomst, het is de bedoeling zo weinig mogelijk te verdelen.

Maar neem ik bv 11 dan moet er al wat gepuzzeld worden om zo dicht mogelijk bij die 11 te komen. En het mag er niet over gaan.

Kent er iemand een formule om dit voor elkaar te krijgen?
 
Je kan eens kijken naar de functie REST() / MOD(). Een voorbeeldbestand plaatsen kan natuurlijk ook. Als je de andere kant op wil redeneren dan kan je eens kijken naar solver om de optimale verdeling te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
voor extreme gevallen, reduceer het te oplossen deel tot max 30 (ergens kleinste gemeen veelvoud van je 3 getallen * 2 )
 

Bijlagen

  • minimale verdeling.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 45
voor de grap nog ééntje met formules (let op, 2 matrixformules)
 

Bijlagen

  • minimaal.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
heb je hier iets aan?

ps als je een betere oplossing vind dan deze formule, dan graag direct aan mij doorgeven :thumb:
de formule kan zeker beter, maar ik bedoel de gevonden uitkomst.
 

Bijlagen

  • verdeel svp.xlsm
    19,6 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
8*8 + 4*9 = 100, 12 stuks in totaal
 
ik bedoel 8 pogingen
hij is voor de duidelijkheid aangepast
 

Bijlagen

  • verdeel svp 2.xlsm
    21,3 KB · Weergaven: 28
cow18, ik heb hem verbeterd, bedankt voor je inbreng. :thumb:
als je nog een optimalisatie foutje vindt , hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • verdeel svp 3.xlsm
    22,1 KB · Weergaven: 33
ik gebruikte "oplosser" om de ideale combinatie te vinden, dit is dus een beetje vals spelen.
Toch ben ik verrast hoe snel je die combinatie vindt en het idee er achter.
Je maakt eerst alle getallen integer door ze te vermenigvuldigen met een waarde, je zoekt de grootste gemene deler en dan vertrek je naar de hoofdlus.
Wat doe je daar eigenlijk ?
 
cow18, deze is met meer uitleg en kleine aanpassing en hij geeft ook het aantal pogingen (berekeningen) weer.
als de uitleg niet voldoende is hoor ik het wel.
 

Bijlagen

  • verdeel svp 4 met meer uitleg.xlsm
    44,4 KB · Weergaven: 42
ga vanavond met een glas wijn ernaast even meevolgen wat er precies gebeurt, misschien komt het idee nog van pas.
 
Via een ander forum vond ik deze oplossing, is ook met Solver (Oplosser). Maar werkt perfect.
Als je in Target je getal invult gaat hij berekenen.
 

Bijlagen

  • Solver_Sample(1).xlsm
    19,1 KB · Weergaven: 27
verbeterde versie, zoekt ook die combinatie met minst aantal.
Let wel, oplosser werkt maar goed bij kleine aantallen, dan gaat hij verloren in oeverloos zoeken.

Versie van sylvester-ponte is razend snel en betrouwbaar in alle omstandigheden
 

Bijlagen

  • Solver_Sample(1).xlsm
    23,8 KB · Weergaven: 31
Dit wil ik gebruiken voor het berekenen van stellingonderdelen voor op mijn werk. Maar soms mag de gevelbreedte niet overschreden worden, daarom deze vraag.
Ik denk dat een gevel van +/-25m al het maximum zal zijn, dus deze oplossing werkt voor mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan