• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relaties binnen kolomB gerelateerd kolomA

Status
Niet open voor verdere reacties.

ColK

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Berichten
2
Goedenavond,

Graag zou ik het volgende willen. Ik kom er zelf niet uit, wellicht dat jullie een oplossing hebben hoe dit probleem op te pakken. Indien mogelijk via Excel (draaitabelle/grafieken, Power Pivot etc): Ik heb een Excel-bestand dat er uit ziet zoals in de bijlage. In kolom A staan de onderwerpnummers, in kolom B staan labels die horen bij deze onderwerpen. Een aantal labels komt bij meerdere onderwerpen voor.

Wat ik graag zou willen is het volgende: Ik wil graag van een soortgelijk Excelbestand, maar dan vele malen groter (in totaal ongeveer 100 verschillende labels en 600 onderwerpnummers) meerdere willekeurige grafieken maken (als dashboardfunctie). Wat ik in deze ‘deeloverzichten/grafieken’ inzichtelijk wil maken is hoe vaak een LabelX samen voorkomt met een ander LabelY, maar ook bijvoorbeeld met LabelZ, of het aantal onderwerpen dat zowel LabelX, LabelY als LabelZ heeft. Kortom, ik wil eigenlijk de verbanden tussen de labels uit kolom B in relatie tot het aantal (gemeenschappelijke) onderwerpen inzichtelijk maken.

Wellicht hebben jullie ideeën over hoe dit zo makkelijk mogelijk op te zetten, zodat ik willekeurige labels met elkaar kan combineren. Een lijst zoals in de bijlage krijg ik wekelijks binnen (wekelijks een update). Ik wil echter voorkomen dat ik elke week dagen bezig ben om dat inzichtelijk maken wat ik graag wil. Indien dit tenminste binnen Excel mogelijk is......

Wellicht kunnen jullie me verder helpen?

Grt.
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 42
Ja dat klopt. Heb meerdere hulplijnen ingezet..;). Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen
 
Laat dat in het vervolg ook aan ons weten zodat we niet onnodig dubbel werk doen.
 
zo leert een mens na al die jaren ook een keer dat "VenA" "Vraag en Antwoord" betekent :thumb:
 
omdat je via je crossposting nog geen antwoord kreeg toch een voorzet :
op tabblad "draaitabel" kan je daar 3 labels invullen, er is geen controle of die labels ook in je gegevens voorkomen, dus voer je een onbekend label in, dan krijg je onverwachtte resultaten.
Heb je niet alle 3 labels ingevuld, dan krijg je de volledige draaitabel.
Anders krijg je enkel de 3 labels en wordt de draaitabel gesorteerd volgens het onderwerp die het meeste labels heeft.

Verder zal je zelf moeten aangeven wat je precies wil checken, excel kan veel, maar niet in je hoofd kijken.
Dit was enkel een oogopener.
 

Bijlagen

  • colb.xlsm
    30,7 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan