Welke Linux distributie voor mij???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbusser

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
147
Ten eerste: Ik ben een absolute Linux nitwit. Alles thuis is Windows (10) behalve mijn thumbdrive openmediavault op een oude netbook laptop (werkt prima overigens....)

Mijn vraag: Ik heb een Compac A900 laptop staan met 2 GB intern en een dualcoce 1.8 GHz intel processor. Deze wil ik zonder al te veel problemen in mijn netwerk kunnen hangen en gewoon kunnen gebruiken voor muziek, inyternet en misschien, als dat mogelijk is als NAS, dit ipv. mijn netbook thumdrive NAS.

Momenteel zit er nog Windows Vista op maar ik vind het een te grote investering om er W10 op te zetten.

Is er iets wat aan mijn wensen voldoet en wat zou ik dan het beste kunnen installeren?

gr. Jan
 
Is nog geen € 20 een te grote investering...? ( link )
Een laptop als NAS, grapje zeker...?

Anders zou ik Linux Mint nemen maar er zijn genoeg andere smaken..
 
Ik zou idd Ubuntu, Linux Mint of Debian nemen daar deze het meest gebruiksvriendelijk zijn. Voor Windows gebruikers is Linux Mint het meest herkenbare en gebruikersvriendelijk os.

Voor het aankoppelen van je NAS kun je in Linux Gigolo nemen welke gewoon in Programmabeheer of het Softwarecentrum in Linux is opgenomen.
 
Voor het aankoppelen van je NAS kun je in Linux Gigolo nemen welke gewoon in Programmabeheer of het Softwarecentrum in Linux is opgenomen.
Tjee, wat een naam :D
Leuk om op vriendenfeestjes (na 1 juni!) om na een paar biertjes te kunnen vertellen wat je in huis hebt.
Dat zal dan een gezellige avond worden... :D
 
Dat hoeft allang niet meer met Gigolo, heb hem weleens gebruikt (ja, dat klinkt raar hahahahaha), maar hij beviel mij niet meer.

Zonder dollen, je NAS kan zonder dat programma in het netwerk worden gezien.

De laptop zou ik gewoon laptop houden, geen NAS. Je kan die laptop dan gewoon in het netwerk hangen en je bent klaar. Je kan er dan al je muziek opzetten, foto's etc. Met Linux Mint is dat een appeltje eitje.

Geen idee wat voor een schijf er in zit, maar die kan je er wellicht uithalen en er een NAS van maken.
Daar heb je leuke apparaatjes voor.

Bouw je eigen NAS, je hebt NAS adapters (heb er hier eentje thuis, heel handig!), of via deze handleiding:
https://www.google.com/url?sa=t&rct.../pdf/NAS.pdf&usg=AOvVaw0YHzIrrEZp_07ep9QlzhrO
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel, zal mij eens op MINT oriënteren. Had at al vaker gelezen.
Ben benieuwd. Ga van het weekeinde aan de slag!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan