• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over kopieren van voorwaardenlijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
287
In het voorbeeldbestand staan horizontaal (C8:G8) 5 soorten fruit. Met voorwaardelijke opmaak wordt de achtergrond van deze cellen lichtrood als het getal onder het betreffende fruit = 0. Nu wil ik graag dezelfde voorwaardelijke opmaak hebben in de verticale lijst van dezelfde soorten fruit (B2:B6). Is er een manier waarmee ik dit kan kopiëren of op een andere manier kan overzetten (dus van een horizontale rij naar een verticale kolom).
 

Bijlagen

  • Voorbeeld VO fruit.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 17
Extra VO-regel definiëren voor bereik B2:B6 met als voorwaarde de volgende formule:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(B2;$C$8:$G$9;2;0)=0
 
Top! Dank je wel! Maar had me vergist met het voorbeeldbestand (zie post hieronder......)
 
Laatst bewerkt:
Excuus AlexCel!

Heb toch nog een probleem. In het voorbeeldbestand heb ik per ongeluk 2 rijen verwisseld. Het fruit moet onder de getallen staan en niet er boven. Ik heb zelf geprobeerd te knutselen met jouw formule, maar ik krijg het niet in orde als de fruitsoorten onder de getallen staan (zie nieuw voorbeeldbestand).
 

Bijlagen

  • Voorbeeld VO fruit-2.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 14
Code:
=INDEX($C$8:$G$8;MATCH(B2;$C$9:$G$9;0))=0
Of als je de nieuwste versie van excel hebt:

Code:
=XLOOKUP($B2;C$9:G$9;$C$8:$G$8)=0
 
Hallo Popipipo,

Dank voor je code. Maar ik krijg hem niet goed. B2 en B5 krijgen geen rode achtergrond. Ik heb Excel voor Mac versie 16.16.5. Ik heb je eerste code als voorwaardelijke opmaak toegevoegd aan B2:B6, maar heb denk ik iets verkeerd gedaan. In de bijlage kan je precies zien wat ik gedaan heb. Zou je er nog naar willen kijken?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld VO fruit-3.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
De formule klopt maar om een voor mij onbekende reden herkent hij de kleurtjes niet.

Selecteer op nieuw de kleurtjes en hij doet het (bij mij tenminste maar ik heb geen Mac)
 
Als de validatieformules een beetje complex worden dan kan je deze het beste eerst even ontwerpen in een hulpkolom. Vervolgens kan je deze dan opnemen in de validatie.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld VO fruit-3 (1).xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan