Back-up dvd op externe harde schijf + afspelen op Smart TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

gio430

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Berichten
12
Goede avond,

Ik sukkel al een tijdje met volgend probleem. Ik heb al x-aantal oplossingen gezocht via internet, maar nog steeds niet het correcte gevonden.

Doel:
Ik heb een dvd collectie van een paar 100 dvd's. Die liggen ergens in een kast of zelfs al een deel op zolder.
Voor de kast te staan, een dvd te kiezen en die af te spelen gebeurt nooit.
Daarom heb ik de intentie om alles te back-uppen en op een harde schijf op te slaan.
Deze harde schijf gewoon aan te sluiten aan de Smart TV (LG) om vandaar dan de keuze te maken via de TV welke film er bekeken zal worden.

Werkwijze:
Enig idee wat de ideale werkwijze hiervoor zou zijn?
Bedoeling is om zo weinig mogelijk kwaliteit te verliezen. Ook is het belangrijk om de nodige ondertitels mee te krijgen.
Ik heb met DVD Shrink, DVD Fab, Handbrake al verschillende pogingen ondernomen, maar waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Als ik een dvd back-up, heb ik een mappenstructuur waar de mappen audio_ts en video_ts staan. Deze nemen wel veel capaciteit, nl voor één film al 5 GB.
Open ik deze mappenstructuur met VLC Player, kan ik de ondertiteling 'Nederlands' kiezen.
Ik vraag mij af of deze structuur makkelijk af te spelen is op een Smart TV, of er toch best voor een MP4-bestandstype moet gekozen worden.


Verder, hoe speel ik deze af op mijn Smart TV. Heb ik een programma als Plex nodig of gaat dit ook zonder?

P.S.: Later zou ik eventueel opteren om een NAS aan te schaffen en daar de collectie op te plaatsen. Zo kan ik op verschillende plaatsen en op verschillende schermen in de woning kijken.

Alvast bedankt!!
Groetjes,
 
Maak er een MKV bestand van met MakeMKV:
https://www.makemkv.com/

Gratis voor DVD's en werkt prima.
Je hebt dan wel 1 film, maar geen hoofstukken en menu meer.
Daarnaast blijft het natuurlijk DVD kwaliteit.
Een LG Smart TV kan deze wel gewoon vanaf een externe HD of USB stick lezen.

Zelf gebruik ik er de Plex Media Server voor:
https://www.plex.tv/
 
Laatst bewerkt:
Als ik een dvd back-up, heb ik een mappenstructuur waar de mappen audio_ts en video_ts staan. Deze nemen wel veel capaciteit, nl voor één film al 5 GB.
Open ik deze mappenstructuur met VLC Player, kan ik de ondertiteling 'Nederlands' kiezen.
Ik vraag mij af of deze structuur makkelijk af te spelen is op een Smart TV, of er toch best voor een MP4-bestandstype moet gekozen worden.


Verder, hoe speel ik deze af op mijn Smart TV. Heb ik een programma als Plex nodig of gaat dit ook zonder?
Groetjes,

1e punt: dus 100 films x 5 GB is 500 GB.... een 2 TB SATA schijf kost ca 60 euro? En dan nog een extr backup ervan. zeg ruim 100 euro, voor iets wat je graag bewaart...?

2e punt: VLC zou te streamen zijn vanaf je PC naar je TV.
Je hebt al wat ervaring met VLC.
Kijk hier eens naar: https://videoconverter.wondershare.com/vlc/stream-vlc-to-tv.html
Moet er zelf ook nog eens induiken.

Met deze info zou je je nog verder kunnen verdiepen via Google en eventueel hier nog verder daar over vragen.
 
Het grote verschil tussen Plex en VLC is dat je VLC vanaf de PC opdracht geeft om te streamen naar de TV.
Met Plex kan je vanaf iedere TV, telefoon of tablet een af te spelen film kiezen.
In principe dus meerdere gebruikers tegelijk en vanaf de plek waar je de film wilt bekijken, ook buiten je netwerk.
 
Maak er een MKV bestand van met MakeMKV:
https://www.makemkv.com/

Gratis voor DVD's en werkt prima.
Je hebt dan wel 1 film, maar geen hoofstukken en menu meer.
Daarnaast blijft het natuurlijk DVD kwaliteit.
Een LG Smart TV kan deze wel gewoon vanaf een externe HD of USB stick lezen.

Zelf gebruik ik er de Plex Media Server voor:
https://www.plex.tv/

Bedankt.
Ik ga inderdaad eens kijken naar het programma MakeMKV.
Verder zal ik dan achteraf mij ook eens moeten verdiepen in de werking van Plex Media Server.

Grtz,
 
1e punt: dus 100 films x 5 GB is 500 GB.... een 2 TB SATA schijf kost ca 60 euro? En dan nog een extr backup ervan. zeg ruim 100 euro, voor iets wat je graag bewaart...?

2e punt: VLC zou te streamen zijn vanaf je PC naar je TV.
Je hebt al wat ervaring met VLC.
Kijk hier eens naar: https://videoconverter.wondershare.com/vlc/stream-vlc-to-tv.html
Moet er zelf ook nog eens induiken.

Met deze info zou je je nog verder kunnen verdiepen via Google en eventueel hier nog verder daar over vragen.


Prijs voor een externe harde schijf is geen probleem. Ook spreek ik over een paar honderd, ik vermoed ca. 250 dvd's.

Het streamen van PC naar tv lukt op verschillende manieren. Echter wil ik juist rechtstreeks van de externe harde schijf (op termijn NAS) op de TV afspelen zonder de PC aan te moeten leggen.

Grtz,
 
Als je de Plex Media Server op je PC instelleert zal deze aan moeten staan om films te kunnen afspelen.
Je kan Plex echter ook op een NAS installeren.
 
Als je de Plex Media Server op je PC instelleert zal deze aan moeten staan om films te kunnen afspelen.
Je kan Plex echter ook op een NAS installeren.

Klinkt inderdaad logisch. Had ik echter nog niet aan gedacht...
Plex zal dus pas handig voor mij zijn als ik een NAS installeer.


Ik vermoed dat ik zonder Plex of dergelijke ook de dvd's zou kunnen afspelen van de externe harde schijf, als ik deze verbind via de USB op de TV.
Echter zal het waarschijnlijk minder overzichtelijk zijn?

Is het zo dat de standaard player die gebruikt wordt in de TV, eventueel problemen kan ondervinden met de ondertiteling of deze niet terugvindt?

Grtz,
 
Je kan in de handleiding van de TV kijken of deze DVD's (VIDEO_TS) ondersteund.
Problemen met ondertiteling heeft over het algemeen met de speler te maken, niet met het videobestand zelf.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een dvd back-up, heb ik een mappenstructuur waar de mappen audio_ts en video_ts staan. Deze nemen wel veel capaciteit, nl voor één film al 5 GB.
Je schreef in het begin over 5GB per DVD-backup en dat vond je veel... daar kan ik alleen maar op reageren.
Blijkbaar heb je je mening nu geactualiseerd....:thumb:

Als je niet van de PC wilt streamen, dan blijft er haast alleen een NAS met geschikte tools over, maar die discussie loopt al en daar heb ik wat minder ervaring mee.
Succes verder.
 
Laatst bewerkt:
Een raspberry met OSMC aan je tv hangen. Opslag kan dan via een usb schijf rechtstreeks aan de raspberry of via een NAS.

Bediening van OSMC (kodi) kan dan vanaf je telefoon of via een draadloos toetsenbord.
 
Uhmz, afhankelijk van je modem/router is er nog een mogelijkheid.
Ik heb aan mijn TP-link router een externe USB schijf gehangen en deze in de router aangemerkt als gedeelde media player, vervolgens kan ik op de tv gewoon door alle media bestanden bladeren en afspelen.
Enige nadeel, ik kan geen zoek opdrachten geven vanaf de tv, dus een hele goede logische mappen structuur is een vereiste.

Moet je natuurlijk wel weten of je modem/router dat ondersteunt.
 
Laatst bewerkt:
Met het programma MakeMKV lukt het idd makkelijk om deze te backuppen.
Bij het afspelen om de PC met VLC Player krijg ik zonder probleem te ondertiteling.

Koppel ik de externe harde schijf aan de PC, vind ik ook zonder problemen de film terug.
Ook het afspelen lukt, echter zijn er geen ondertitels beschikbaar.

Volgens mij ligt dit dan aan de speler van de TV zelf. Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Grtz,
 
Kijk daarvoor in de handleiding van de TV.
Het is beter om Plex of Kodi te gebruiken.
Spelers van een TV zijn over het algemeen een heel stuk beperkter in de mogelijkheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan