• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens ophalen vanuit een tabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lathieza1

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2019
Berichten
26
Hallo,

Ik ben al een hele poos aan het worstelen om vanuit een tabel gegevens op te halen en ik kom er gewoon niet uit, dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

In het voorbeeld bestandje kan je de weken selecteren met een dropdown menu.

Als ik een week selecteer zou ik dan graag de namen ophalen van de mensen waar een kruisje voor in de tabel staat. Ik moet dus eerst verticaal zoeken, dan horizontaal tot ik de X tegen kom, en daarna naar H7 tot L7 om de namen op te halen.
Om ze vervolgens in de cellen C10 en C11 weer te geven.

Wie o wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 46
Deze voor C10:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($7:$7;;KLEINSTE(ALS(VERSCHUIVING($H$7:$L$7;VERGELIJKEN($D$5;$G$8:$G$21;0);)="x";KOLOM($H$8:$L$8));RIJ(A1)));"")
Afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) als je geen Excel 360 hebt. Daarna kun je 'm doortrekken naar C11.
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Helaas krijg ik #NAME? als ik de som in C10 kopieer.
 
Staat je excel in t engels?
 
Of de formule even vertalen.

Code:
=IFERROR(INDEX($7:$7;;SMALL(IF(OFFSET($H$7:$L$7;MATCH($D$5;$G$8:$G$21;0);)="x";COLUMN($H$8:$L$8));ROW(A1)));"")
 
Of met PowerQuery en een naam gegeven aan de cel waar je de week kiest.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (1).xlsx
    18,5 KB · Weergaven: 31
De oplossing aangedragen door AlexCEL werkt perfect. Nu is de tabel waarvoor ik deze oplossing gebruik vele malen groter.

Ik heb geprobeerd om er een 2e en een 3e zoek functie aan toe te voegen op separate regels. Ik zocht dan i.p.v. de "X" op de "L" of "R". Maar op de een of andere manier krijg ik maar 1 van de 3 zoek opdrachten uitgevoerd en de andere worden overgeslagen.
Kan ik zo'n zoekfunctie maar eenmaal gebruiken in een bestand?
 
Als het om gevulde cellen gaat dan zo.

Code:
=IFERROR(INDEX($7:$7;;SMALL(IF(OFFSET($H$7:$L$7;MATCH($D$5;$G$8:$G$21;0);)[COLOR="#FF0000"]<>""[/COLOR];COLUMN($H$8:$L$8));ROW(A1)));"")

of als het aan bepaalde letters moet voldoen dan zo
Code:
=IFERROR(INDEX($7:$7;;SMALL(IF(OFFSET($H$7:$L$7;MATCH($D$5;$G$8:$G$21;0);)={"x";"l";"r"};COLUMN($H$8:$L$8));ROW(A1)));"")
 
Laatst bewerkt:
verander in de formule
Code:
=IFERROR(INDEX($7:$7;;SMALL(IF(OFFSET($H$7:$L$7;MATCH($D$5;$G$8:$G$21;0);)[COLOR="#FF0000"]="x"[/COLOR];COLUMN($H$8:$L$8));ROW(A1)));"")
in .... <>"".....
 
Even weg en een heel draadje vragen/antwoorden erbij. :D

Mooi dat het opgelost is. Succes ermee.
 
Ja ik ben geweldig geholpen met mijn vraag. :)

Ik loop toch nog wel tegen het probleem aan dat ik maar 1x deze zoekfunctie uit kan voeren en hem dus niet meerdere keren kan gebruiken op een ander celbereik?

In mijn tabel heb ik namelijk verschillende kolommen die ingevuld zijn met "C", "R", "S". Ik wil dus het resultaat van bv de eerste 6 kolommen waar deze letters zijn ingevuld op het voorblad in A1 t/m A6 en dan zou ik een nieuwe zoekfunctie willen hebben op andere kolommen uit de tabel met dezelfde letters, en hier wil ik dan het resultaat hebben in bv C1 t/m C6.

Is dit mogelijk?
 
Plaats s.v.p. een aangepast voorbeeldje waarin je illustreert en toelicht wat je wil.
 
Zie bijlage. Kortste klap is handmatig even de verwijzingen aan te passen voor de 3 afdelingen.

Let op: er waren een paar letters met een spatie erachter. Dat is ongewenst omdat deze niet gevonden worden door de formule.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (2) (AC).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 34
Ja dat is precies wat ik bedoel! Hartstikke bedankt alweer. Nu kan ik zeker een hele poos vooruit. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan