installeren mint 19.3 gparted probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er staat toch niets op de schijf en van je fouten leer je het meest, in het begin van de installatie kun je de schijf indelen naar wens en vergeet de swap niet, zal wel worden aangegeven vermoed ik maar toch.
 
is die home schijf een hele aparte of is dat een deel van de HDD waar Linux op staat?
Als er schijven zijn die nog niet gekoppeld zijn, kan je dat doen bij Schijven.
Menu-schijven....maak daar eens een screenshot van

Ik zou zelf de externe gewoon aankoppelen en daar je home van maken. Als het goed is kan je de mappen laten verwijzen.
 
thanx, ik ga maar weer beginnen:eek:

Wordt vervolgd :confused:

:thumb:

ps.
Bij deze nog een screenshot van de sda
Schermafdruk_Gparted sda.png

Het is een 80 gb schijf en verder staat er niets (meer) op
 
Laatst bewerkt:
zoals je op mijn screenshot ziet, moet je dus nog een sda2 en sda3 hebben.

Er is dus iets niet goed gegaan.

Verwijder alles en laat Mint het zelf verder doen.
Even geen aparte home maken, dat is voor nu te hoog gegrepen.

Hm, misschien kan ik daar een handleiding van maken.
Wordt vervolgd.

(had ik die niet al???
Edit: https://www.dropbox.com/s/wbgd7wme9v5q75a/GParted.pdf?dl=0
dat is al een oudje maar het werkt nog steeds zo. Alleen dit is met GParted gedaan. Je kan dus ook eerst met een dvd van Gparted opstarten https://gparted.org/download.php, dit uit de handleiding gaan doen, daarna opstarten met je Mint usb.)
 
Laatst bewerkt:
Dank Femke 98:)
Ik ga er deze week mee aan de slag.
Ik heb nu veel informatie om het allemaal rustig opnieuw te installeren.
Ik ga het allemaal rustig bestuderen en uitvoeren en dan gaat het allemaal vast wel lukken.
Ik ben echt blij met alle hulp en informatie die ik hier heb gekregen.
:thumb:
 
Mooi zo.
Als je goed leest en je doet alles stap voor stap (en als je het niet zeker weet, zeker niet op toepassen klikken of zo) dan gaat het lukken.
En als je vragen hebt als je bezig bent, dan horen we deze graag.

Laat je het weten?

Succes, je kan het !!
 
Ik laat weten wat mijn vorderingen zijn en het resultaat:thumb:
 
Laatst bewerkt:
na de installatie krijg ik het volgend beeld
Schermafdruk_2020-04-09_installeren Tricia.png

Wat moet ik nu eerst doen?
Deze stappen volgen of gewoon eerst de 10 dingen die je het eerst moet doen na installatie?
Ik wil het deze keer helemaal in een keer goed doen vandaar da ik het maar even vraag.:eek:
 
Ik zou eerst de stuurprogramma's doen, daarna alle updates en multi media (als je dat niet hebt aangevinkt bij installatie).
Daarna kan je die belangrijke 10 dingen doen.

Die timeshift zou ik even vergeten ;)
 
Ik heb alles geïnstalleerd en alles werkt naar behoren al is bewerking wel wat traag, Ik heb nu veel duidelijker wat de procedure is met opwaarderen van Mint en alle zaken die hier mee te maken hebben Ik heb het lijstje met 10 dingen afgevinkt en van de adviezen ook nog het een en ander overgenomen.
Het werkt allemaal weer zonder problemen maar zoals gezegd is het allemaal wel traag. misschien moet ik toch maar langzamerhand overwegen om de hele zaak hardwarematig te vervangen voor een nieuwe installatie.
Maar dat is van latere zorg.
Voorlopig kan ik hier wel weer mee vooruit.

Dank aan allen die zo goed zijn geweest hun tijd te besteden om mij door dit proces heen te helpen.
Alle hulp is zeer gewaardeerd.
ik denk dat ik het hiermee wel kan afsluiten.
Als er nog vragen of opmerkingen zijn hou ik me aanbevolen


Met vriendelijke groet.

BButs
 
Had je ons de specs gegeven van je computer?
Als deze al wat ouder is dan kan Mint Cinnamon iets te zwaar zijn.

Geef inxi in de terminal, dan krijg je zoiets te zien als hieronder:
Code:
werkpc@werkpc ~ $ inxi
CPU~Dual core Intel Core i5-4200U (-HT-MCP-) speed/max~801/2600 MHz Kernel~4.4.0-148-generic x86_64 Up~19 min Mem~1746.6/7863.6MB HDD~560.1GB(6.0% used) Procs~183 Client~Shell inxi~2.2.28  
werkpc@werkpc ~ $

Mocht je dit nog niet geinstalleerd hebben, die inxi, dan geef je eerst in de terminal het volgende:
Code:
sudo apt-get install inxi
Daarna je wachtwoord, je ziet geen sterretjes of andere dingen.
Als je dit gedaan hebt, weer het commando
Code:
inxi
of
Code:
inxi -S
Kunnen we zien wat je specs zijn.

(om op te slaan, altijd handig: https://www.tecmint.com/inxi-command-to-find-linux-system-information/)

Misschien is dit nog een optie om te doen: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-mint.html
 
Laatst bewerkt:
CPU: Single Core Intel Pentium 4 (-MT-) speed: 3059 MHz
Kernel: 5.3.0-46-generic i686 Up: 5m Mem: 550.2/2444.6 MiB (22.5%)
Storage: 74.53 GiB (18.3% used) Procs: 169 Shell: bash 4.4.20 inxi: 3.0.32

Ik had de swapneiging al teruggezet op 10
 
zoals je ziet heb de inxi gegevens gepost.
Maar wat het allemaal betekent?:shocked:
3 GB geheugen of meer =snelheid in RAM geloof ik
Kernel 5.3.0-46 generic i686 UP geen idee en het 5 m memory: opslag =ongeveer 75 GB dat wist ik wel zo ongeveer. maar jullie kunnen er vast meer uit halen
 
een pentium 4 is natuurlijk al oud, je hardware is oud.

Ik zou zelf de computer eens helemaal schoon maken van binnen.
Hier een leuke website in het Engels, dat wel die aangeeft hoe of wat https://opensource.com/article/20/2/restore-old-computer-linux

Kijk of het moederbord meer geheugen aan kan dan 2054 geheugen (dit gaf je aan in je eerste bericht).

En anders kan je een lite versie zoals XFCE installeren. Deze zal beter zijn voor jouw computer, en dus sneller lopen.

Kijk hier eens naar:

Redelijk functioneren
Geheugen (RAM):
3 GB (Cinnamon)
3 GB (MATE)
2 GB (Xfce)

Videokaart:
128 MB eigen geheugen (Xfce)
256 MB eigen geheugen (Cinnamon en MATE)

Harde-schijfruimte:
100 GB (30 GB als u geen gebruik maakt van Timeshift en/of Flatpaks)

Voldoet uw computer daar niet aan? Kijk dan eens naar een lichter alternatief.

Soepel draaien
Geheugen (RAM):
4 GB (Cinnamon)
4 GB (MATE)
3 GB (Xfce)

Videokaart:
512 MB eigen geheugen

Harde-schijfruimte:
100 GB (zodat er genoeg plek is voor veel foto's, video's, Timeshift-momentopnamen, Flatpaks enz.)
 
En anders kan je een lite versie zoals XFCE installeren. Deze zal beter zijn voor jouw computer, en dus sneller lopen.

ik dacht dat ik aangegeven had de xfcg versie geïnstalleerd te hebben.
Linux Mint 19.3 Tricia \n \l
 
ik dacht dat ik aangegeven had de xfcg versie geïnstalleerd te hebben.
Linux Mint 19.3 Tricia \n \l

dan heb ik dat gemist. Maar heb je berichten gelezen en dat niet kunnen vinden.

Maar nogmaals, pentium 4 en 2 GB aan geheugen is niet het-je-van-het.
Heb je XFCE dan is dat het max. haalbare op deze computer. Of zoals eerder door mij aangegeven ergens in een bericht, er bestaan nog lichtere versies van Linux.
 
Dank Femke98 voor je steun en informatie. Ws heb ik het niet gepost dan had je het vast wel gezien. Met alle informatie en uitgeboekt ga ik er misschien te makkelijk vanuit dat alles over mijn systeempje bekend is.
Hoe het ook zij ik heb weer een goed presterend systeem en heb weer zodanig veel opgestoken dat ik er wel even mee vooruit kan.
Ik heb het al met al met veel plezier gedaan en vooral door je hulp hier op helpmij zonder al teveel frustratie.
Waarvoor nogmaals mijn dank

Groet, BButs
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan