installeren mint 19.3 gparted probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

BButs

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
111
Ik heb mint 19.3 gedownload en opgestart om mint 13 te vervangen op een pc met intel4 en 2054 geheugen
Na het opstarten van mint 19.3 heb gparted gestart om de partities te vernietigen voor een schone installatie.

ik krijg een melding -libparted error- can't have overlapping partitions-
Daar kan ik dan kiezen voor cancel of ignore

Wat betekent dit?en wat moet ik doen?

Kan iemand mij hiermee helpen?
 
Gebeurt dat ook als je met GParted de oude meuk verwijdert en dan opnieuw opstart en dan de lege schijf weer voor Mint 19.3 opnieuw indeelt? Dus je laat het opnieuw installeren dan even achterwege. Of kan dat niet bij Mint?
Tis maar een idee....
 
ik heb het gisteravond ook geprobeerd en toen alles afgesloten en vanmorgen alles weer opgestart en toen kreeg ik het zelfde beeld.
 
Dan heeft GParted het werk niet afgerond. Waarom? Ik ken Mint niet goed genoeg. Ik herken het niet van mijn Debian installaties.

Je zou een usb stick met Rufus kunnen maken waar GParted ook op staat maar dan helemaal zelfstandig kan werken, dus daarvan booten....zo doe ik het als het "anders" niet lukt.
Das de meest efficiente manier.. uitzoeken waarom Mint iets niet doet... zou ik zelf in dit geval geen energie in stoppen als je er relatief eenvoudig om heen kunt gaan.

Ik heb het hier gedownload
https://raspis.eu/pub/downloads/parted/
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de usb stick met caspar gemaakt maar ik kan gparted daar wel bij op zetten evt.
Maarts het een mogelijkheid om nu gewoon door te gaan met installeren?file:///var/folders/v1/hryp_vwj5cj7f0fglqkx8q_80000gn/T/com.apple.iChat/Messages/Images/DCB3DB08-3EFF-44D0-A322-B31DF19E6049-1000.jpg
 

Bijlagen

  • 82C205C4-D328-43FB-8AD5-5557D57D71C8.jpeg
    82C205C4-D328-43FB-8AD5-5557D57D71C8.jpeg
    18,5 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Als je maar een onafhankelijke GParted kunt laten werken, is dat prima.
Kies wel voor "Apply" ... in het menu van GParted ... anders gebeurt er ook niks....

Heb je de zaak opgeschoond dan herstart je de pc maar dan met de usb stick van Mint.
De foto is helaas te onduidelijk op prima IPS 25 inch scherm, maar wrs red je het best met deze suggesties?
 
Ik heb mint 19.3 gedownload en opgestart om mint 13 te vervangen op een pc met intel4 en 2054 geheugen
Na het opstarten van mint 19.3 heb gparted gestart om de partities te vernietigen voor een schone installatie.

Dit hoef je niet op deze manier te doen.
Als je Mint 19.3 wilt kan je bij de installatiebeheer kiezen voor overschrijf Mint 13 of neem hele schijf.
Dan wordt alles voor je verwijderd, geformateerd en geinstalleerd.
En klaar ben je.

Niet zo moeilijk doen dus met GParted, nergens voor nodig.

screenshot is als je nog niets op je HDD hebt.
Maar jij hebt Mint 13 en dus zul je een optie zien die zegt, overschrijf Mint 13. (zie voorbeeld van Mint 11)

Je kan ook kiezen voor Iets Anders, dan deel je het zelf allemaal in, maar dat lijkt mij niet verstandig zolang je niet helemaal weet hoe dat werkt.
 

Bijlagen

  • Mint-6.png
    Mint-6.png
    25,5 KB · Weergaven: 55
  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    12 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Fantastisch :) Femke 98
start ik installatiebeheer gewoon vanaf mint 13? of vanuit de usbstick met mint19.3?
 
Je hebt een usb stick met Mint 19.3 of DVD?
Start dan daarvan op, dat kan even duren dus nergens aan zitten dan.
Dan komt het beginscherm van 19.3 te voorschijn met op het bureaublad icoontje met Install Mint.
Die klik je aan en gaan.

Dat scherm krijg je vanzelf ergens als je gaat installeren. Wel goed lezen dus dan weet je wat je gaat doen.

https://linuxmintsteunpunt.wordpress.com/installeren-van-linux-mint/installeren-linux-mint-2/
(alleen de foto's van de installatie, daar is de pagina verdwenen, die moet ik er opnieuw opzetten)

Verder na installatie moet je nog een aantal dingen doen om het netjes af te werken.
 
Laatst bewerkt:
Prima !:D
ga ik doen!

installatie loopt
Het enige verschil is dat het niet aangegeven werd dat er al een besturingssysteem stond.
misschien komt dat door het gerommel van mij met Gparted.
maar bij -Iets anders- heb ik gezien dat er 2 regels stonden met letterreeksen (sda..) etc
 
Laatst bewerkt:
Prima !:D
ga ik doen!

installatie loopt
Het enige verschil is dat het niet aangegeven werd dat er al een besturingssysteem stond.
misschien komt dat door het gerommel van mij met Gparted.
Ik weet niet precies wat je gerommeld hebt. Kijk hier hoe GParted werkt.
maar bij -Iets anders- heb ik gezien dat er 2 regels stonden met letterreeksen (sda..) etc
Tip: Kijk naar deze link voor informatie hoe schijven worden weergegeven in Linux.

De sda is de eerste schijf en sda1 de eerste (en in dit geval de enige wss) partitie.
 
Laatst bewerkt:
Prima !:D
ga ik doen!

installatie loopt
Het enige verschil is dat het niet aangegeven werd dat er al een besturingssysteem stond.
misschien komt dat door het gerommel van mij met Gparted.
maar bij -Iets anders- heb ik gezien dat er 2 regels stonden met letterreeksen (sda..) etc

Ja, dan is er toch iets niet goed gegaan.
Wil nu wel eens een screenshot zien. Kan je Gparted opstarten (die kan je installeren via Synaptic) en daar een screenshot van maken?

Edit:
Dus je hebt gekozen voor hele schijf gebruiken?

Zo iet, dan maakt Linux altijd een sda1 aan (efi)
dan maakt hij aan sda2 voor het besturingssysteem, sda3 voor de swap.

Dan sdb voor externe hdd.

Doe eens in de terminal
Code:
sudo fdisk -l

en laat het hier zien. Het is zoiets al het screenshot laat zien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200327_195011.png
    Screenshot_20200327_195011.png
    307,3 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Als na een separate GParted actie met een bootble usb stick de zaak schoon is, wat ook met https://raspis.eu/pub/downloads/parted/ voor een P4 / 2GB moet lukken.... en vervolgens loopt de installatie niet.... dan heb je idd een ander probleem.
Lange Pier gaf al een link.
Dan kun je het beste bij een 32Bits Linux versie blijven.
 
Laatst bewerkt:
sorry allemaal.
Ik ben druk geweest met het goed instellen van de nieuwe installatie die op zich goed draait. wat traag misschien, maar wel te doen.

(ik had een foutje gemaakt met het klikken op een knop waar ik niet op had moeten klikken waardoor ik mijn muis uitzette:eek:
Voordat ik die weer ingeschakeld had met alleen het toetsenbord was ik een dag verder.
Zo klik je ergens nietsvermoedend op om te kijken wat het is en voor we je het weet zit je in onverwachte problemen.
wel leerzaam allemaal maar toch....tijdverslindend en frustrerend)

goed;een schermafdruk van gparted
Schermafdruk_2020-03-28Gparted.png

Ik heb klaarblijkelijk nog een partitie van 74 gig
maar ik kan die niet zien?

Schermafdruk_ f-disk.png

ter informatie.
Ik had origineel twee partities ; een met daar op mint 13 en een andere partitie voor mijn documenten e.d.
die partitie is in zijn geheel verdwenen met alle informatie erop(wat geen ramp was omdat ik alles op een externe HD heb opgeslagen)

Desalniettemin is het duidelijk dat het niet zo is gegaan als ik het gepland had.



maar dat het niet gegaan is zoals ik had gewpland moge duidelijk zijn.
 
Ik zou het anders doen, overigens wordt die sdb wel gezien in de terminal en dus je systeem.

screenshot van gparted zegt mij niets, ik had liever een screenshot gezien van sda.

Omdat je hebt lopen klooien is je HDD niet helemaal gebruikt.
Het beste kan je doen is dit:

kies voor anders bij de installatie.
Dan verwijder je alle en echt alle partities!!
Die laat je formateren en ext4 maken. (ik zie namelijk dat je nog een ntfs hebt?)

Daarna start je de installatie en die doet alles voor je. (https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/nl/latest/install.html )
Echter, mocht je toch een aparte home willen (kan, maar als je toch alles opslaat op je externe, zou ik het niet doen), dan moet je zelf een deel van die hele partitie voor je home maken.
Maar zoals de website al zegt van Lange Pier, niet voor beginners.
 
Laatst bewerkt:
Tsja , wat dit betreft ben ik echt een beginner.
Dus ik begin gewoon opnieuw en start wederopbouw vanaf mijn usb-stick en volg weer alle stappen��
Maar ik zou toch het liefst wel een /home partitie maken
En als die home partitie niet gewist is kan ik die dan nog redden? Daar zou
ik wel de voorkeur aan geven als dat mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan