• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde vasthouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan3h

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
45
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om in een cel de waarde vaste te houden ondanks het feit dat de cel waarnaar deze verwijst veranderd.

Voorbeeld:
Op 1-4-2020 heeft een cel B1 een bepaalde waarde. (de 1-4-2020 wordt bepaalt d.m.v. =VANDAAG() in cel A1). Deze waarde van B1 moet worden opgenomen in cel C1 (Dit kan d.m.v. in C1 =ALS(A1=DATUM(2020;4;1);B1;0).
Nu is het de bedoeling dat C4 de waarde dan vasthoud ondanks het feit dat A1 bijv 3-4-2020 wordt en de waarde in B1 dus ook veranderd.
Dan is het de bedoeling dat op 1-5-2020 cel C2 hetzelfde doet met de waarde die in B1 op 1-5-2020 staat enz.

Wie kan mij helpen??

alvast dank en groet,
Johan3h
 
Een voorbeeldbestandje is wenselijk
 
JVeer,

Bijgaand een voorbeeldbestandje. Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid in mijn vraag te scheppen.

Groet,
 

Bijlagen

  • Vasthouden.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wanneer en hoe de waarde verandert (Vul je die achteraf in of gaat dit vanzelf?). Dit zou een optie kunnen zijn.
De formule verdwijnt wel wanneer de datum is geweest.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
For i = 7 To 16
   If Range("C" & i) <> "" Then
     Range("C" & i) = Range("C" & i).Value
   End If
Next i
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Gewoon 100 achter maart intypen lijk mij eenvoudiger in dit voorbeeldbestand.
 
Gewoon 100 achter maart intypen lijk mij eenvoudiger in dit voorbeeldbestand.

Met alle respect!! Ja, Duuuuh. Maar dat is nou net niet de bedoeling. Het moet automatisch gaan. Maar in ieder geval bedankt dat je naar mijn vraag hebt gekeken, VenA

Johan3h
 
Ik weet niet wanneer en hoe de waarde verandert (Vul je die achteraf in of gaat dit vanzelf?). Dit zou een optie kunnen zijn.
De formule verdwijnt wel wanneer de datum is geweest.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
For i = 7 To 16
   If Range("C" & i) <> "" Then
     Range("C" & i) = Range("C" & i).Value
   End If
Next i
End Sub

Bedankt JVeer,

Sorry voor de late reactie. Corona he. ;) De code werkt perfect! Echter is het mijn bedoeling om geen Macro te hoeven gebruiken maar dat hij het gewoon doet met een formule.
Ik heb er wel een bedacht en gevonden, maar die geeft wel het resultaat wat ik wil maar als ik het bestand open geeft hij de melding dat ik ongeldige kruisverwijzingen heb. Ergo ??

Groet,
Johan3h
 
Het kan niet met formules.
Wat je kan doen is kopiëren en plakken speciaal naar waarden.
 
Met alle respect!! Ja, Duuuuh.

Komt niet echt respectvol over. Jij komt met een nietszeggend voorbeeld. Volledige berichten quoten is niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan