RAM Modules worden niet herkend?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zei dat die MHz onterecht worden gebruikt, niet meer en niet minder.
CPU-Z geeft de juiste frequentie, die van de I/O clock en dan is het DDR3 1333, zonder vermelding verder.
Zie de wiki link.


En het allemaal nogal verwarrend wat je schrijft, oude geheugen werkt eerst wel en nu weer niet, test die met de gelinkte tool.
Oude werkt in A1 A2
Nieuwe ook
Maar zodra ik iets in 1 of allbei de B channels steek doet hij het niet. Zowel nieuw als oud en ook i.c.m de A channels gevuld. A1 B1 werkt dus ook alleen maar de A en krijg ik dus weer die melding

Ranks van geheugencontrollers is heel wat anders dan single en dual channel en staat er werkelijk 800MHz op? er zou 1600 op moeten staan en dat is de MT/s.

Bij CPU-z staat er 800. Maar dat klopt toch als mhz 1600is?
https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/what-is-a-memory-rank
Daarnaast heb je ook nog eens de beperking van de banks.
https://techterms.com/definition/memorybank


Die 2 uitvoeringen geheugens zijn sowieso niet combatible met elkaar.

Mja ik ga wel gewoon 2x 8gb kopen die ik dan blijkbaar ook helaas alleen maar single channel kan gebruiken aangezien niks wat ik in B stopt werkt..
 
Vroegâh had je zgn. "matched pairs" als je een set van 2 modules kocht, 2 modules uit dezelfde productie-batch zodat afwijkingen absoluut minimaal waren.
Heb er verscheidene gekocht, nooit problemen mee gehad.
Er zijn genoeg webshops die nog steeds blisters met 2 modules verkopen die uit dezelfde productie-batch komen, gewoon goed opletten..
Daarmee is de kans dat het niet werkt verwaarloosbaar zolang je maar types kiest die op eerder gelinkte Memory QVL -lijst staan, die zijn getest en werken dus zeker..
In die lijst staat merk, capaciteit en typenummer vermeld.
Kind kan de was doen...
 
Vroegâh had je zgn. "matched pairs" als je een set van 2 modules kocht, 2 modules uit dezelfde productie-batch zodat afwijkingen absoluut minimaal waren.
Heb er verscheidene gekocht, nooit problemen mee gehad.
Er zijn genoeg webshops die nog steeds blisters met 2 modules verkopen die uit dezelfde productie-batch komen, gewoon goed opletten..
Daarmee is de kans dat het niet werkt verwaarloosbaar zolang je maar types kiest die op eerder gelinkte Memory QVL -lijst staan, die zijn getest en werken dus zeker..
In die lijst staat merk, capaciteit en typenummer vermeld.
Kind kan de was doen...

Ja daar ga ik voortaan inderdaad geen risico meer mee nemen....

Alleen dat mijn complete B channel het niet doet en ik dus ook geen dual channel kan gebruiken is wel echt zwaar ****
 
In de handleiding van het bord staat welke configuratie je moet gebruiken bij gebruik van 1 of 2 modules, daar is al eerder naar verwezen....
Daarbij ook nog het feit dat single- en double sided ram ( ram met aan beide zijden geheugenchips ) in 1 opstelling niet samen gaan.
Als je kiest voor 2x 8 Gb heb je dat B kanaal ook helemaal niet nodig...
Zoals eerder opgemerkt: bord ondersteunt max. 32 Gb, dus al je benauwd bent dat je ook aan 16 Gb niet genoeg hebt zou je ook 2x 16 Gb kunnen kiezen om aan die 32 Gb te komen.
De vraag is echter of het moederbord met 16 Gb geheugenmodules overweg kan, daar heb ik niet op gelet maar ook daar bieden de handleiding en Memory QVL lijst uitkomst.
 
Okeee goed nieuws alles is opgelost!!!!

Ik heb na wat zoeken op internet mensen gevonden die hetzelfde probleem hadden en er niet met software oplossingen uitkwamen.
Deze oplossing was om de CPU te checken. Daarin trof ik aan dat ÉÉN van de pinnetjes scheefgebogen was. Ondanks dat ik ooit de CPU er supervoorzichtig en langzaam in heb gezet is bizar genoeg toch 1 pinnetje scheef gebogen en daardoor had ik blijkbaar al die tijd geen B sockets beschikbaar en dus ook geen dual channel. Met een naald heb ik heel voorzichtig dit pinnetje weer goed gebogen en doen nu ineens de B sockets het wel en heb ik nu dus 16gb ram DUAL channel. Ipv 8 gb ram single channel.

Wat een opluchting.. zoveel frustratie en pogingen aan besteed.
Bedankt voor de hulp, het was uiteindelijk iets anders dus, maar ik waardeer het zeer.
En misschien heeft iemand in de toekomst nog iets aan de uiteindelijke oplossing van mijn probleem.

Hier nog even de foto's als bewijs :

IMG-20200329-WA0004.jpg

done.png
 
Ok dan.
Daar zou ik het nooit gezocht hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan