RAM Modules worden niet herkend?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nightshade

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
213
Ik heb net een nieuwe videokaart gekocht met daarbij 2 RAM sticks.
Ik had er al 2 van 4 gb en 1600mhz.

Dus ik dacht na onderzoek op internet, dat als ze maar ook 1600mhz zouden zijn het prima zou moeten werken, ook als het van een ander merk is (ene is Ballistix en de ander Corsair)
Maar zodra ik ze erbij zet krijg ik een error bij de startup:

IMG-20200327-WA0020.jpg

Ik heb geprobeerd alleen de nieuwe in de eerste 2 slots te doen. Werkte prima
Alleen in de laatste 2 slots. Startte helemaal niet op (of iig gaf geen beeld dus kon er niks mee)

Dus de sticks werken. Ik dacht dat het in combinatie ook zou moeten werken?
Maar het werkt dus niet....

Wat doe ik verkeerd?????
 
Lees eens m'n sig.......

Oftwel geef de merken en nummers van moederbord en geheugen reepjes.
 
Sticks zijn allemaal DDR3 en 4gb 1600mhz
Merken Ballistix en Corsair

ASRock B85M Pro4 - Moederbord
 
Je hebt nu dus: Nieuw..Nieuw..Oud..Oud
Zet ze eens om en om: Nieuw..Oud..Nieuw..Oud
 
Ik zie overigens ook nu ineens dat de BIOS 1333mhz zegt???? Hoe kan dat...

Letterlijk overgenomen:

Crucial Ballistix Sport - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V

Corsair DDR3 Vengeance LP 2x4GB 1600 mhz

Dus ze zijn ECHT 1600
 
Ik lees dit over dat geheugen:
Code:
Overige informatie
Double Data Rate 3 geheugentechnologie. Verstuurt net als DDR2 geheugen tweemaal per klokcyclus data.
Het verschil met DDR2 geheugen is de frequentie. Deze is hoger en dat geeft in theorie hogere bandbreedte.
De bouwvorm van dit geheugen is een 240-polige DIMM-module op 1,5 Volt.
[COLOR="#FF0000"]Let op: bij plaatsing van deze modules zullen deze eerst op de JEDEC standaard van 1333MHz 9-9-9-24 draaien.
De modules moeten handmatig, of via de XMP functie, in de BIOS, op 1600MHz 10-10-10-27 worden gezet.
[/COLOR]

XMP functie:
https://nl.hardware.info/artikel/84...-weten-over-werkgeheugen-xmp-en-compabiliteit
 
Laatst bewerkt:
Gedaan.
Dat leek te werken. Nu staat er 1600mhz

Maar met de 4 modules kreeg ik weer dezelfde error

Gek genoeg kwam ik daarna via windows herstel ineens wel erdoorheen op mijn bureaublad. Met alle 4 erin. Dat is me nog geen keer gelukt

Het bizarre is dan wel weer dat m´n CPU-Z zegt dat ik nu 16gb ram heb
Maar m'n windows taakbeheer niet!!

AAAAAHHHHH, om gek van te worden

Naamloos2.png
 
Meer weet ik er ook niet van.
Wellicht dat Lange Pier nog een idee heeft.
Die weet veel meer van hardwarw.
 
Als je de handleiding leest dan zie je al bijna direct staan dat je A1-B1 en A2-B2 samen dient te gebruiken, dus A1-A2 zoals jij begonnen bent is al fout.
De samenstelling is als volgt

CPU zijde-- A1-A2-B1-B2 --ATX power connector

Dus testen, oude in A1 en B1, werkt dat?
Dan de nieuwe in A1 en B1, werkt dat?
Zo ja, dan de oude erbij in A2 en B2, werkt dat?
Zo niet zal je in de uefi bios setup utility de DRAM timings op handmatig moeten zetten, waarbij het traagste latje leidend is.
 
Laatst bewerkt:
Als je de handleiding leest dan zie je al bijna direct staan dat je A1-B1 en A2-B2 samen dient te gebruiken, dus A1-A2 zoals jij begonnen bent is al fout.
De samenstelling is als volgt

CPU zijde-- A1-A2-B1-B2 --ATX power connector

Dus testen, oude in A1 en B1, werkt dat?
Dan de nieuwe in A1 en B1, werkt dat?
Zo ja, dan de oude erbij in A2 en B2, werkt dat?
Zo niet zal je in de uefi bios setup utility de DRAM timings op handmatig moeten zetten, waarbij het traagste latje leidend is.

A1 B1 werkte al niet. Hij zegt weer dat B niet door de CPU test komt.
Zouden de slots kapot zijn ofzo? Kan me haast niet voorstellen aangezien ze nog nooit gebruikt zijn...

Maargoed m'n PC startte nu ineens helemaal niet meer op toen ik hem weer op oud-nieuw-oud-nieuw zette.
Ging aan en weer uit 2x KORT achter elkaar, waarna ik geen beeld meer kreeg. Dit achter elkaar.
En uiteindelijk ging hij helemaal niet meer aan....! Geen reactie op de startknop. Ik schrok me kapot

CMOS clear gedaan en geheugen op oude manier gezet (oud - oud, zonder de nieuwe) en gelukkig deed hij het weer....

Ik geef het maar op... dan maar geen geheugen. Beter dan een kapotte PC....
Ik snap er echt helemaal niks van dit

---

Dit is trouwens wat hij nu aangeeft:

Naamloos3.png

800mhz?... is ie nu zelfs LAGER geworden?.. of snap ik die getallen gewoon niet
 
Laatst bewerkt:
DDR-> Double Data Rate 2× 800mhz =.......
Werkt A2-B2 wel met het 'oude' geheugen?
Dan draait het geheugen in ieder geval in 'dual channel' mode, zoals jij het nu hebt A1-A2 heb je dat niet.
 
Had gewoon hetzelfde geheugen gekocht als wat erin zat, diversemerke willen elkasr nog eens dwars zitten.

En het opgeven van die MHz klopt van geen kanten, de I/O clock zijn die MHz en al die andere hoge waarden zijn de MT/s, oftewel al die fabrikanten en websites leuteren maar wat uit interessantdoenerij.
 
In alle screens van dat CPU-Z staat overigens dat het RAM in single channel draait en niet in dual channel..?
Wat L.P. al zegt: gewoon exact dezelfde reepjes kopen als wat er reeds in zat, met dezelfde timings en CL-waarde.
Grote kans dat het dan gewoon werkt..

Bord ondersteunt max. 32 Gb dus je kunt ook voor 2x 8Gb kiezen...
En op de Memory QVL lijst staat geen enkel type van Crucial vermeld....
Dat wil echter niet bij voorbaat zeggen dat ze niet werken maar die kans bestaat dus wel, al dan niet i.c.m. andere modules.

Zou contact opnemen met de webshop of winkel waar je die laatste 2 modules gekocht hebt en vragen of je ze kunt ruilen ( event. met toebetaling ) voor 2x 8 Gb....
Dan ben je van het gezeur af...:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Hmmm oke

Ja ik heb nog eens A1 B1 geprobeerd (zoals het in de manual letterlijk staat)
En ook nog een A2 B2 (beiden met oude sticks, nieuwe werkten trouwens ook gewoon toen ze in A1 A2 zaten)
Maar in beide gevallen krijg ik dezelfde foutmelden over dat channel B niet door de CPU memory check heenkomt.

Zijn die B slots stuk ofzo? Maar hoe kunnen ze nou ALLEBEI stuk zijn gegaan terwijl ik ze hiervoor nog nooit gebruikt heb... :|

--

Ja.... misschien kan ik maar beter gewoon 2x 8gb gaan kopen inderdaad. Maarja dan moet ik ze dus wel weer in A1 A2 doen waarschijnlijk en dan heb ik weer geen dual channel?
 
Bord zou bij gebruik van de juiste slots automatisch dual-channel modus moeten gebruiken...
Welke BIOS-versie zit er trouwens in dat bord...?
Ik vraag dat omdat bij versie 1.60 het volgende vermeld staat: 2. Patch Crucial DDR3-4G-1600 and APACER DDR3-1G-1333 memory.
Zou zo maar eens kunnen dat een BIOS flash naar de laatste versie jouw RAM probleem oplost....
BIOS download support-pagina hier.
 
Oke ik heb de UEFI geupdate naar de nieuwste versie (2.50)
Maar ik krijg weer bij A1 B1 gewoon dezelfde error... (oude geheugen sticks)

Uiteindelijk gaat ie dan toch nog naar windows, maar daar zie ik in CPU-Z weer staan 8gb en single channel

Ook doen alle vier de sticks het want ik heb ze allemaal geprobeerd en ook met de 2 nieuwe in de A1 en A2 slots doet ie het wel

Ik heb nu 1 van de nieuwe erin zitten... en daar zie ik dit staan:

Naamloos4.png

Betekent dit niet gewoon dat ie wel maar 1333mhz is?
Er staat 100% op de verpakking 1600mhz...

Dus is het dan zoals jij zei Lange Pier? Dat de fabrikant me gewoon opgelicht heeft eigenlijk...
Hoe dan ook, kan ik dit met deze wetenschap dan fixen?

Overigens bij mijn oude sticks staat wel gewoon 800mhz per stuk. En ook dual ranks ipv single zoals bij de nieuwe..
 
Laatst bewerkt:
Dus is het dan zoals jij zei Lange Pier? Dat de fabrikant me gewoon opgelicht heeft eigenlijk...
Ik zei dat die MHz onterecht worden gebruikt, niet meer en niet minder.
CPU-Z geeft de juiste frequentie, die van de I/O clock en dan is het DDR3 1333, zonder vermelding verder.
Zie de wiki link.


En het allemaal nogal verwarrend wat je schrijft, oude geheugen werkt eerst wel en nu weer niet, test die met de gelinkte tool.


Overigens bij mijn oude sticks staat wel gewoon 800mhz per stuk. En ook dual ranks ipv single zoals bij de nieuwe..
Ranks van geheugencontrollers is heel wat anders dan single en dual channel en staat er werkelijk 800MHz op? er zou 1600 op moeten staan en dat is de MT/s.
https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/what-is-a-memory-rank
Daarnaast heb je ook nog eens de beperking van de banks.
https://techterms.com/definition/memorybank


Die 2 uitvoeringen geheugens zijn sowieso niet combatible met elkaar.
 
En daar hebben we denk ik het probleem, je probeert single sided en double sided tezamen te gebruiken, voorzover ik weet gaat dat niet werken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan