• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Macro met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenchivu

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2020
Berichten
4
Sinds een tijdje ben ik bezig mijzelf het gebruik van macro's aan te leren. Nu weet ik inmiddels hoe ik een macro kan activeren via buttons/knoppen. Echter zou ik daar een voorwaarde aan willen hangen. Bijvoorbeeld iemand vult zijn naam in en klikt vervolgens op volgende. Nu heb is het zo dat als je op volgende klikt er een macro actief wordt. Echter, zou ik graag willen dat eerst een naam ingevoerd moet worden, voordat je op volgende kunt klikken. Iemand die mij hierbij kan helpen??? Tips zijn welkom
 
Dit is wat ik nu heb. Gaat vooral om de stap van voorblad naar instructie, waarbij ik graag als voorwaarde zou willen dat alleen op volgende geklikt kan worden als de naam eerst is ingevoerd. Wanneer er niets is ingevoerd bij naam, dan een melding als: Eerst je naam invoeren en dan pas op volgende klikken.
 

Bijlagen

  • Toets test.xlsm
    19,8 KB · Weergaven: 26
Het is altijd een goed begin om werkbladen te beveiligen.

Code:
Sub VoorbladNaarInstructie()
  If Len(Trim(Sheets("Voorblad").Cells(6, 5))) > 2 Then
    Sheets("Instructie").Visible = True
    Sheets("Voorblad").Visible = False
  End If
End Sub

Vele varianten te bedenken.
 
Dank je wel! Dit is wel wat ik bedoel. Nu moet inderdaad eerst de naam ingevoerd worden. Nu zie ik dat dit met codering in Virtual Basics is. Zo ver ben ik nog niet. Ik zit als beginner meer in de fase van macro opnemen en laten afspelen. Kan dat ook met een macro met voorwaarde? Ik zou hier namelijk zelf niet opkomen.

Daarnaast zou ik nog graag een melding krijgen als iemand op volgende klikt en zijn naam niet is ingevuld. Kan dit ook?
 
Ik ga mezelf wat meer verdiepen in VBA. Ik denk dat ik alleen met macro's opnemen niet zover kom. Dank voor de link en reacties. Ik ga er mee aan de slag.
 
@jeroenchivu, ter info:
Het is geen Virtual Basics maar Visual Basic.
 
Misschien gewoon met een wachtwoord?
Kijk maar eens...
 

Bijlagen

  • Toets testMvdV.xlsm
    25,2 KB · Weergaven: 16
Kijk vooral niet. Alle Selects en Activates zijn overbodig.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan