DELL Optiplex 390 computer start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

codGmer

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2010
Berichten
649
Goedendag,

Mijn desktop computer DELL Optiplex 390 start niet op. De fans draaien niet en ik krijg niet eens een post, eigenlijk brand er alleen maar het interne moederbord lampje en knippert de power button om de seconde oneindig door. Ik heb de voeding vervangen, het moederbord met een nieuwe alle componenten losgehaald behalve de cpu die heb ik niet vervangen omdat ik geen vervanging heb. Ik heb al de manual doorgelezen met foutcodes maar die beschrijven geen scenario waarin het lampje constant blijft doorknipperen op dit tempo. Daarnaast heb ik geprobeerd de cmos te clearen door de batterij eruit te halen maar dit mocht ook niet helpen.

Hier een gif van het lampje:

xnKCVwN.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat u moet kijken of de CPU ventilator goed rond wil draaien met de vinger en of het stekkertje ervan nog op het moederbord zit.

Meet het batterijtje, eventueel met een gewoon 1,5 Volt batterijmetertje. Op de knoopcel staat 3 Volt en ze zijn 8 voor een Euro bij Action dus bij niet meten is deze mogelijke oorzaak ook uit te sluiten door een nieuwe te plaatsen.

Bekend is het ontbreken van een harde schijf dus misschien kan die niet beginnen of een controller is stuk gegaan.
 
Hallo

Lijkt mij toch eerder een voedingsprobleem te zijn.

" Ik heb de voeding vervangen " --> was deze een werkend , getest exemplaar ???

B.i.o.s. batterij controleren d.m.v. multimeter. (3.0V of meer) (veel oudere p.c.'s starten niet op met een leeg batterijtje)

Controleer de voeding d.m.v. een multimeter , zo goed als zeker zal er 1 of meerdere voedingslijnen ontbreken.

Als ik mij nog goed herinner , gebruikt Dell in deze p.c.'s een afwijkende pinout voor de voedingsspanningen v/d motherboarconnector ... hou dit in het achterhoofd.

Behalve de diagnose led's , zou je ook zoiets kunnen gebruiken :

https://www.benl.ebay.be/itm/274206953196?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&fromMakeTrack=true

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn ... laten doen door iemand met wel de nodige ervaring in deze materie.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels de cmos batterij vervangen dit verhielp het probleem helaas niet.

Ik heb het ram geheugen vervangen, de harde schijf vervangen, de processor eruit en erin gedaan en de fan gecontroleerd die draait goed en daarnaast heb ik een werkende voeding ( ik heb de voeding aangesloten op een andere pc en die doet de pc prima aanzetten ) geplaatst.

Nadat ik de andere voeding plaats loopt het anders, als ik de switch van de voeding op on zet gaat de pc 0.5 sec aan en draait de cpu fan eventjes en valt dan samen met de voeding uit, er branden geen lampjes totdat ik op de aanknop druk blijft de pc dit ritueel 20x herhalen en elke keer 0.5 sec aan en uit en dan een pauze van 5 seconde.

Ik heb de PCI diagnostics kaart besteld maar die zal wel pas over een aantal weken aankomen, verder heb ik helaas geen diagnostische nummers of leds.
 
Zoals VDK_P schreef:

Als ik mij nog goed herinner , gebruikt Dell in deze p.c.'s een afwijkende pinout voor de voedingsspanningen v/d motherboarconnector ... hou dit in het achterhoofd.

Zijn de aansluitingen anders, korter of verschil in kleuren?
 
Zoals VDK_P schreef:



Zijn de aansluitingen anders, korter of verschil in kleuren?

Ja de DELL voeding heeft 3 oranje kabels in een gat en de andere voeding 2 oranje en 1 bruine, maar ik heb een voeding gevonden thuis die precies dezelfde kleuren had, maar dit maakte geen verschil uit. Ik heb de voeding eens opengemaakt en doorgemeten ik kreeg goede waardes. Toen ik de voeding weer terug in de pc deed en de diagnostische knop probeerde ging het groene lampje nu wel branden en ging de cpu fan draaien tot ik het knopje losliet, volgens het internet is het dan geen voeding probleem? Als ik de knop dan loslaat gaat de pc zich proberen op te starten weer om de paar seconde met een oranje lampje en de cpu fan die 0.5 seconde draait, maar heel soms gaat de power knop ineens blauw knipperen even snel als dat hij oranje knippert, volgens het internet staat hij dan in slaapstand maar als ik op de knop druk gaat hij niet aan. Ik vind dit echt lastig diagnosticeren zo omdat het allemaal zo inconsistent is.
 
Doe eens een ATX reset.
Stroomkabel eruit en de powerknop 10 sec. indrukken, dan weer proberen.
 
Heb je überhaupt zonder geheugen en videokaart erin en alles verder eraf bios beeps?
 
Heb je überhaupt zonder geheugen en videokaart erin en alles verder eraf bios beeps?

Ja met alle componenten erin met alle eruit zelfs alleen de 24 pin en vanuit daar opgebouwd iets erbij toevoegen en proberen
 
Hallo

Dit kan nuttig zijn :

https://pinouts.ru/Power/




Start de voeding extern , niet op p.c. aangesloten op (ps_on naar de massa (groene draad))

Controleer alle voedingsspanningen met multimeter (controleer ook een eventueel aanwezig Pg (power good) signaal)

Is dit o.k. --> aansluiten op motherboard en probeer op te starten (controleer op aanwezigheid van alle voedingsspanningen)

Zijn deze aanwezig --> motherboard probleem

Controleer motherboard op lekkende condensatoren. (normaal zou dit al moeten zijn gecontroleerd tijdens eerste visuele inspektie)

Mocht ook dit o.k. zijn ... controleren op kortgesloten s.m.d. condensatoren en kortgesloten mosfet's. (hopelijk is dit niet het geval ...)

C.d. r.o.m. lezers en h.d.d. zijn niet nodig , en zou ik afkoppelen uit veiligheidsoverwegingen.


En zoals altijd :

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn ... laten doen door iemand met wel de nodige ervaring in deze materie.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles opnieuw geopend en een nieuw moederbord besteld, en daarmee werkt de computer weer in orde
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan