• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen maar ik weet niet wat op te tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriks1964

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2014
Berichten
20
Dag allemaal,

Ik wil regels uit onderliggende tabbladen optellen naar een totaalblad. Het probleem is dat ik "niet weet" wat er op de onderliggende tabbladen is ingevuld.
Op de 5 onderliggende tabbladen wordt per persoon tijd verantwoord. Op het totaalblad weet ik niet op welk workpackage en bijbehorende activiteit uren zijn verantwoord en dus kosten. Ik kan natuurlijk alles uitschrijven zoals ik heb gedaan in het voorbeeld bestand op Time sheet Total (Alleen WP1, WP2 en de eerste activiteit van WP3 heb ik uitgeschreven. Is daar zonder macro een slimme manier voor?

Het gele vlak is voor mij de onbekende. Als ik die weet kan ik met sumifs de zaak wel tellen. Ik hoop dat mijn uitleg voldoende is :)

Groet,
Erik
 

Bijlagen

  • forum-bestand.xlsx
    62,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Als je nu gewoon alle WP's met activiteiten neer zet op het eerste blad (dus de complete lijst) en dan met SOMMEN.ALS (of Engelse versie daarvan) optelt, en daarna een filter erboven zet waarbij je nulwaarden weglaat ben je er toch?

Anders zit ik te denken aan een soort "hulp" verzamel-tabblad...
 
Dag Alexcel,
Klopt, dan ben ik er. Echter dat is dan als ik het goed heb voor één tabblad bv time sheet 1.
En dan de formule uitbouwen naar sommen.als( time sheet 1)+ sommen.als(time sheet 2). enz. Let nu niet op de syntax van de formule gaat om de indruk/idee.

Ik had er zelf ook al aan gedacht maar ik twijfelde of er een andere oplossing zou zijn.

Erik
 
Laatst bewerkt:
Je wilt dus sommeren over alle tabbladen? Zoiets dan voor E24 op totalen tabblad?
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(SOMMEN.ALS(INDIRECT("'Time Sheet "&RIJ($1:$100)&"'!$E$24:$E$43");INDIRECT("'Time Sheet "&RIJ($1:$100)&"'!C24:C43");$C24;INDIRECT("'Time Sheet "&RIJ($1:$100)&"'!$D$24:$D$43");$D24);0))
 

Bijlagen

  • forum-bestand 2 (AC).xlsx
    63,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
ja, dat is helemaal wat ik bedoel. Ik snap alleen het stuk van indirect niet en time sheet. De tabbladen heten time sheet 1, time sheet 2, enz. waar geef jij de nummers aan het tabblad?
Doe je dat met row ? Dan zou ik tot 50 tabbladen timesheet kunnen gaan?
Omdat sumproduct de kolommen C en D vermenigvuldigd en dat waar geeft tel je het op anders niet.

Dank voor de hulp. Zal het op afgehandeld zetten.
 
Je hebt het redelijk goed samengevat.

INDIRECT maakt indirecte (...) verwijzingen aan op basis van tekst. Ik knoop dus aan het stukje "Time Sheet" en getal dat inderdaad uit RIJ (ROW) komt. De SOMPRODUCT zorgt voor 2 dingen, (1) dat de SOMMEN.ALS (SUMSIF) wordt uitgevoerd voor een reeks 1 t/m 100. Dat is namelijk de uitkomst van RIJ (ROW) 1 t/m 100 (of 50 in het voorbeeld). Plus (2) dat de tussenresultaten worden opgeteld.

De ALS.FOUT (IFERROR) zit erin om foutmeldingen t.g.v. verwijzingen naar niet bestaande sheets te ondervangen. Het resultaat is dan 0 en doet niet mee.
 
Weet wel dat dit een rekenintensieve methode is die bovendien door de INDIRECT functie ook nog eens altijd rekent, ongeacht of er cellen gewijzigd zijn. Je opzet met meerdere werkbladen waarover je de info verdeelt veroorzaakt deze inefficiënte oplossing.
 
Dat is een nadeel ja... Ik merkte het al bij een paar sheets. Alternatief is misschien een soort verzamelsheet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan