• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van minuutwaardes naar uurgemiddeldes en daggemiddeldes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woffels

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2006
Berichten
249
Hallo,
Ik heb van een stofsensor een aantal maanden data. Deze stofsensor registreert om de aantal minuten een waarde. Dat komt neer op ruim 100.000 waardes (zie tab 1).
Nu wil ik uit die data (naar tab 2) uurgemiddeldes maken zodat alle waardes gemeten in een bepaald uur (van/tot in kolom a en b) in kolom c komt te staan. Het aantal meetwaardes per uur kan verschillen en ook het tijdstip tussen de metingen kan ook verschillen. Ik wil dus alle data middelen die binnen een bepaald uur voorkomen. Nu kan het zijn dat de sensor een aantal uur niet gedraaid heeft (of zelfs dagen) en mist er data in een bepaalde periode. Toch wil ik, ook als er in een bepaald uur geen waarde is geweest, er een lege cel komt in kolom C van tab 2. Ik heb namelijk meer sensoren en wil de data naast elkaar kunnen leggen (in synch).
En daar bovenop wil ik in de derde tab het daggemiddelde hebben uit dezelfde dataset met dezelfde regels als omschreven voor de gemiddelde uurwaarden, maar dan voor gemiddelde dagwaardes.
Ik loop al een week te klooien en het lukt me niet.
 

Bijlagen

  • Van minuut naar dag.xlsx
    1,9 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Misschien is het handig als je er nog een tabblad bijdoet met daarin de verwachte uitkomst, want eerlijk gezegd snap ik na een aantal keer je vraag doorlezen nog steeds niet wat je nu specifiek wilt zien :).
 
ik had eea. mooi in een bestandje klaar gezet, maar dan is het te groot om hier terug te zetten, spijtig.
Dus laat anders de macro even lopen.
Voorlopig enkel van de dagen en uren waar er waarnemingen zijn.
Moeten die daartussen dan de laatste waarneming pakken of een interpolatie tussen de laatste en de volgende ?
 

Bijlagen

  • Van minuut naar dag zonder pvt.xlsm
    1,9 MB · Weergaven: 22
Super simpel met een draaitabelletje of twee :) ALleen kan ik het bestand daarna niet meer uploaden omdat het te groot wordt.
Selecteer een cel in je raw data tabel en kies invoegen, draaitabel.
Sleep het Time veld naar het rij-gebied en het Value veld naar het som gebied
Rechts-klik op het Time veld in de draaitabel en kies groeperen en selecteer de opties Jaar, Maand, Dag en Uur
Rechts-klik in het Time veld en kies Samenvatten als, gemiddelde
Kopieer de tab met de nieuwe draaitabel en verwijder het uur veld uit het rij gebied van de draaitabel om een dag-gemiddelde te krijgen.
 
een draaitabel was ook mijn eerste idee, maar dan zag ik dat er moest gemiddeld worden en dacht dan dat je het moest bekijken als de integraal van de functie, daarom die logge zijsprong.
Als ik alles herlees, dan had ik ook beter bij mijn eerste idee gebleven en daarnaast wat geïnterpoleerd.
(90% van de gegevens eruit gesloopt om bestandsgrootte te reduceren)
 

Bijlagen

  • Van minuut naar dag zonder pvt.xlsm
    321,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de data maar even gestript naar een aantal dagen om het bestand wat kleiner te krijgen.
Het is me nu gelukt om de uurdata te vinden uit de ruwe data met een formule (zie tab2). Ook als er in een uur niet gemeten is, komt er toch een lege cel. Nu lukt hem me niet om dat nu ook voor elkaar te krijgen voor de dagwaardes. Zie tab 3.

Mijn uiteindelijke doel is, om deze sheet steeds te hergebruiken door er nieuwe data in te plakken zonder al te veel acties met de hand. Dus het liefst een oplossing met formules ipv macros.
 

Bijlagen

  • Van minuut naar dag V2.xlsx
    82,6 KB · Weergaven: 22
Wat was er mis met de draaitabellen? Geen gedoe met formules die doorgetrokken moeten worden of langzaam rekenen.
 
De data wordt elke dag ververst, aangezien ik 25 van die sensoren heb, moet ik steeds die aktie uitvoeren elke dag.
 
Waar komt de data vandaan? Misschien kan je alles onder 1 knop zetten door de gegevens binnen te halen met de tools van de Gegevens tab en dan volstaan met "Alles vernieuwen" en klaar!
 
Zo werk ik ook. Ik vernieuw de data elke dag. Dat gaat om csv bestanden die online staan en middels een gekoppelde query in mijn sheet komt. Dus die RAW tab wordt steeds aangevuld met nieuwe data uit die online csv. In de tweede tab, maak ik er nu uurwaardes van. Nu alleen nog van die uurwaardes naar dagwaardes. Zie mijn laatste sheet en hoe ik dat doe met het maken van uurwaardes in de 2e tab.
 
Mijn punt dus, baseer twee draaitabellen op je CSV import, alles vernieuwen, klaar. If you insist gebruik vooral formules. Weet dat ze traag zijn.
 
zelfde idee als jkpieterse, alleen voor de tussenliggende waarden kan je eea. bedenken
 

Bijlagen

  • Van minuut naar dag V2.xlsx
    159,9 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan