• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen overbrengen naar kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Talldaddy

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
31
Hallo

Heb de volgende vraag:

kan ik op een makkelijke manier informatie van rijen naar bepaalde kolommen kopiëren.

Ben docent en moeten digitaal gaan toetsen. Alleen werkt ons gebruikelijke toetsprogramma niet bij studenten thuis.
We moeten dus op een alternatieve manier gaan toetsen.
Gemiddeld bestaat een toets uit 50 mc vragen en is helaas is het programma wat we moeten gaan gebruiken vrij onvriendelijk om alles in te kloppen.
Import via excel gaat eenvoudiger
Hiervoor moeten de bestaande vragen om worden gezet. Oude programma produceert alleen doc, deze kan ik omzetten naar txt en dan de mc vragen opnemen in excel.
dan moeten ze nog in het juiste format 'gegoten' worden.
Mijn excel kennis schiet op dit moment even ernstig te kort of dit op een makkelijke manier te realiseren is.

Hierbij de afbeelding wat ik zou willen
Naamloos.png

excel bestandje bijgevoegd

mocht het niet lukken, gaan we knippen en plakken


vast bedankt
 

Bijlagen

  • excel opname vragen.xlsm
    10,7 KB · Weergaven: 17
zet je gegevens in een ander blad kolom C en laat de macro lopen
 

Bijlagen

  • excel opname vragen.xlsm
    24,1 KB · Weergaven: 16
dank

dank voor de snelle reactie.

Zag er goed uit.

Ik zie dan alleen dat de laatste rij van een vraag dan niet juist verwerkt wordt.
Bij rij K wordt van het 4e antwoord i.p.v. de text xx ingevuld en bij het antwoord een yy
Naamloos2.png

Zal morgen even iets beter kijken of ik er achter kan komen wat er nu in de macro staat en waar het dan mis gaat.

Nu eerst nog even online les verzorgen.

Ontzettend bedankt, dit gaat waarschijnlijk veel tijd schelen als ik het op deze manier op kan lossen.
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    36,1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
slordig, vervang "xx" door c.Cells(5).Value en "yy" door "" in de macro
 
aangepast,maar nog foutje

Naar aanleiding van de feedback de macro aangepast, maar dan komt de uitvoer van de vragen naar de kolommen nog niet helemaal goed. Het laatste antwoord komt in een verkeerde kolom.

Naamloos3.png

Daarnaast nog aanvullende vraag.
Kan ik als ik de antwoorden in kolom D zet (vraag en antwoorden stonden in kolom C) deze in de zelfde macro ook mee kopiëren of maak ik een aparte macro om kolom D op dezelfde manier naar werkblad 1 te kopiëren
 
Code:
               .Resize(, 14).Value = Array("mc", c.Cells(1), "", "", c.Cells(2).Value, "", c.Cells(3).Value, "", c.Cells(4).Value, [COLOR="#FF0000"]"", c.Cells(5).Value, "", c.Cells(6).Value, ""[/COLOR])  'zet daar 12 zaken in
nu vul ik 14 cellen van links naar rechts, 1e cel = "mc", 2e cel = je vraag, 3e cel = leeg (""), vanaf daar zoveelste cel = je zoveelste antwoord en daarna een lege cel.
Van belang is dat er voor iedere nieuwe vraag een lege cel staat en dat tussen de rij van de huidige vraag en de volgende vraag toch min 7 rijen zijn, anders zou je volgende vraag bv. terecht kunnen komen in het 5e antwoord.

Je aanvullende vraag, misschien heb ik die misbegrepen, maar je kan zo de kolom aanpassen van C naar D of gaat het over een 1e en een 2e set vragen ?
Code:
   For Each c In Sheets("blad1").Columns([COLOR="#FF0000"]"D"[/COLOR]).SpecialCells(xlConstants).Areas   'blokken gegevens in kolom C van blad1 behandelen
 

Bijlagen

  • excel opname vragen (2).xlsm
    25,8 KB · Weergaven: 19
Deel 1 gelukt

Hoi

Ben vanmorgen nog even aan het stoeien geweest en je oplossing van gisteren werkt.
Weet uiteindelijk niet waarom in eerste instantie niet en daarna wel, maar dat is nu ook even niet meer van belang.

Mijn tweede vraag is iets anders.
In het format wat we kunnen inlezen staat aangegeven in de kolom na een antwoord of dat antwoord wel of niet goed is.
Was dus benieuwd of als ik dan het antwoord (yes/no) al achter het gegeven antwoord op op Blad1 (welke staat in C) in kolom D zou kunnen zetten of je die dan ook direct in de gewenste kolom op Blad (1)kon krijgen net zoals je dat met de de gegevens uit kolom C gebeurt.

Of dat echt praktisch is weet ik niet, want ik moet toch het antwoord invullen, dus dat kan dan ook direct Blad 1.

Tot zo ver heel erg bedankt en zal de vraag in ieder geval op opgelost zetten.
 
ja, dat kan door die lege waarden "" te vervangen door een verwijzing naar die cellen
 

Bijlagen

  • excel opname vragen (2).xlsm
    25,7 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan