opzetten/testen/vergelijken van een eigen dataserver / “Dropbox”

Status
Niet open voor verdere reacties.

route99

Meubilair
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
7.876
Besturingssysteem
Windows & Linux
Het opzetten, testen en vergelijken van een eigen dataserver / “Dropbox” Auteur: Route99, 29 maart 2020

Een test opzet met 3 Linux distributies met een Apache, SSL en WebDav installatie.

Dit wordt eerst gedaan in een VM, Virtuele Machine (Virtual Box 6).
De 3 distributies die gekozen zijn
  • Debian Buster (10)
  • MX-Linux-19
  • Anti-X 9,

Allen zijn Debian Buster gebaseerd. Ze zijn net geïnstalleerd in een VM en de configuraties zijn gedaan, alles nu lijkt te werken voor deze 3 distros.
In de pdf kun je volgen welke hobbeltjes er waren en hoe ver ik exact ben.
Zodra het weer "loont" zal ik een update geven.

Feedback is welkom.

Tnx. Route99

Edit:
31-3-20 om 22:42 pdf geupdate
 

Bijlagen

  • Het opzetten van een WebDav-gebaseerde-eigen-data-server-Dropbox.pdf
    461 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Update 01-04-2020 22:10 uur:
  • Wat type en spellings/ en stijlfouten zijn verbeterd
  • De Slax installatie in een VM en de inrichting als Webdav server is uitgevoerd (grotendeels op basis van de eerdere werkwijze)

Voordat de installatie van Apache/SSL/Webdav kon beginnen, was er wel even wat speciale aandacht nodig om Slax in een VM te installeren.
Hoe? Dat valt te lezen aan het einde bij de update van het verhaal.
Uiteindelijk was een koffie break met het journaal een mooi rust punt en was daarna alles zo gepiept. De rapportage kost wel even, maar is wel handig om eea snel te reproduceren.

Enjoy reading..... (en proberen?).
Wordt vervolgd... maar vooral meer in de weekenden...
 

Bijlagen

  • Het opzetten van een WebDav-gebaseerde-eigen-data-server-Dropbox.pdf
    474,4 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Als je zelf heel even een distro wilt bekijken kan dat direct live hier zonder te downloaden.
Er start een VNC venster in de browser, maar je kunt ook VNC (als je hem hebt..) van je eigen pc gebruiken (dat laatste heb ik nog niet getest.
Super handig... in een aantal minuten draait de gekozen Linux versie al, zonder dus die versie te downloaden.
Het werkt in een on-line VM.
Alles lokaal doen werkt tuurlijk sneller... maar heel even naar een Linux-distro kan dus heel simpel.

Mijn voortgang:
Ik heb nu 4 Linux
  • Debian
  • MX-Linux
  • Anti-X
  • Slax
En daar is een 5e bijgekomen: Bunsenlabs.
Debian gebaseerd en echt heel veel lichter dan Stretch/Buster.

Webdav probleemloos aan het werk gekregen nog wart tips uit die hoek gekregen.
De firewall werkt wel, maar ik moet nftables nog leren, dus het testen levert wat vertraging op.
Zodra er wat meer ruimte hier is zal ik de installatie procedure in een pdf weer bij werken.
Daarna een keuze maken welk 2 of 3 ik op een echt harde schijf naast elkaar echt wil testen.

Wordt vervolgd...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan