• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cumulatieve aantallen draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinde

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2020
Berichten
44
Hallo,

Ik ben benieuwd hoe ik cumulatieve waarden kan optellen in een specifiek getal in excel.
In de bijlage staat een voorbeelddocument.

Van links naar rechts zie je in de date kolommen de datum, omzet target per dag, jaartarget, realisatie omzet per dag, % omzet jaartarget gehaald deze dag, en cumulatief opgeteld op welk % je moet zitten van de jaartarget op deze dag.

De vraag is dat ik inzicht wil hebben in een grafiek op welk % van de omzet ik vandaag moet zitten. Deze excel wordt elke dag ververst en daardoor komt er elke dag de gerealiseerde omzet van die dag daarvoor erbij.

In de draaigrafiek heb ik het volgende kunnen zetten: de target jaaromzet, de omzet die tot nu toe gerealiseerd is en het % daarvan. Nu mis ik alleen nog het % in de draaigrafiek die laat zien op welk % van de target omzet ik eigenlijk had moeten zitten vandaag.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd heb. Alvast veel dank!
 

Bijlagen

  • Vraag help mij cumulatief excel 1-4-20.xlsx
    54,2 KB · Weergaven: 46
Hiervoor is geen draaitabel nodig. Als je je tabel opmaakt als tabel worden de nieuwe gegevens automatisch meegenomen.
De gegevens zijn uitgerekend met simpele formules.
 

Bijlagen

  • Map500.xlsx
    28,1 KB · Weergaven: 33
Hoi JVeer,

Zojuist persoonlijk een berichtje gestuurd, maar daar kon ik helaas geen bijlage aan toevoegen.
Hierbij het nieuwe document. Ik hoop dat je er uit komt. De dagen staan niet op volgorde, en dat wil ik het liefst ook zo laten in mijn eigen document.
 

Bijlagen

  • voorbeeld help.mij excel.xlsx
    23,6 KB · Weergaven: 29
In dit bestand kom ik een kolom tekort. Het % wat het had moeten zijn.
 
Excuus, deze was ik vergeten. Alleen het cumulatief optellen van deze percentages lukt mij niet, omdat de dagen door elkaar staan. Ik hoop dat jij daar ook een manier voor vindt. Hierbij het document met kolom %wat het had moeten zijn.
 

Bijlagen

  • voorbeeld help.mij excel.xlsx
    24,8 KB · Weergaven: 23
Dat cumulatieve optellen gaat lastig als je niet sorteert op datum
 
Hierbij als de datum wel op volgorde staat en de percentages cumulatief zijn opgeteld. Kom je er zo wel uit?
 

Bijlagen

  • voorbeeld help.mij excel.xlsx
    37,6 KB · Weergaven: 42
Zo ?
 

Bijlagen

  • voorbeeld help.mij excel (2).xlsx
    39 KB · Weergaven: 28
Met een paar extra kolommen op de ongesorteerde tabel en met een draaitabel. Het grafiekje mag je zelf maken:)
 

Bijlagen

  • voorbeeld help.mij excel.xlsx
    44,7 KB · Weergaven: 55
Hoi VenA,

Geweldig! Voor de eerste 3 kolommen lukt het. Alleen zoals je ziet in de afbeelding hieronder, in de meest rechterkolom werkt de formule niet goed. Ik heb dezelfde gebruikt als die jij liet zien. Als er in kolom ''omzet incl provisie'' een waarde van 0 staat, staat er alsnog een percentage in de rechterkolom ''op welk % je moet zitten van jaartarget vandaag''. Enig idee waarom excel dit doet? In jouw voorbeeld geeft excel wel 0% aan op dagen dat er nog geen omzet is gedraaid.

(De datums staan in kolom A)

formule werkt niet help.mij.PNG
 
Omdat ik met de formule kijk naar lege cellen. Jij hebt hier nu een 0 ingevuld en dan is de cel niet meer leeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan