Laptop presteert extreem laag

Status
Niet open voor verdere reacties.

janne163

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
39
Goedemiddag,

In deze tijd van veel thuis zitten ben ik ook wat meer met mijn laptop bezig en sinds een paar dagen is mij opgevallen dat hij erg langzaam is geworden.

Het is een Lenovo Legion Y520.

- Intel i7-7700HQ, 2.8 GHZ (8 cores)
- 16 GB Ram
- GeForce GTX 1050 4GB
- 128 GB SSD & 1 TB HDD

Het begon met dat de opstarttijd langer duurt en ook als ik bijvoorbeeld 'explorer' voor bestanden open duurt dat een paar seconden, dit ging altijd direct zonder wachttijd. Nu heb ik een paar benchmarks gedaan en ze komen allemaal neer op dat mijn laptop erg laag presteert vergeleken met systemen met de zelfde specs.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/26085632

Ik heb al gecheckt naar hoe warm hij wordt, dit is nauwelijks boven de 30C. Ook bij batterij optimalisatie staat altijd hoge prestatie aan.
Mijn CPU was wel ineens underclocked, die heb ik omhoog gekregen door bij "regedit" de intelppm van 3 naar 4 te zetten maar alsnog zijn de benchmark prestaties erg laag.
Ik zit te denken dat mijn enige optie een factory reset is, of heb ik nog andere opties? Er zit garantie tot juli op.
 
Kijk eens of de ssd nog genoeg ruimte heeft. Als dat minder dan 10% (in dit geval dus 12,8GB) dan is dat het probleem.
 
Kan ruimtegebrek zijn zoals in post 2 staat. Welke merk SSD is het en vaak hebben SSD's eigen tools voor optimalisatie. Ook zal het ingestelde virtueel geheugen (pagefile.sys) in jouw systeem mogelijk veel te hoog zijn. Vaak wordt dat klakkeloos op 2 x RAM gezet. 4096 MB voor C is voldoende.
 
Bij Taakbeheer en op het tabblad Prestaties moet je in ieder geval 8 grafieken zien van processor activiteit en als daar niet enige beweging te zien is na enkele seconden, dan is dat ook vreemd. Het aantal cores wordt niet altijd goed herkent.

Is er een hoge temperatuur gemeld in de Setup dan schakelt de processor mogelijk terug. Kijk daarvoor eveneens met Open Hardware Monitor of Speccy. Uw computer heeft misschien Turbo of Speed Step technologie. Helaas werkt dit niet altijd goed zodat de eenvoudigste taken worden uitgevoerd alsof de computer niets hoeft te doen. Deze versnellingsfuncties uitschakelen wil wel eens helpen.

Kijk wat er opstart op de computer in de lijst die AutoRuns van Sysinternals opstelt en zoek de voor jou onbekende namen met Google en in de forums van de zoekresultaten. Programma's zonder certificaat of met onbekende uitgever zijn gekleurd en nieuwe ingangen sinds de laatste lijst groen. Doorgaans kijk je eerst bij de tabbladen Opstarten en Services in Systeemconfiguratie na het geven van de opdracht msconfig bij Uitvoeren en in Windows bij Programma's en onderdelen. Updaters zijn wel eens zo gebrekkig dat ze systeembronnen niet vrijgeven. Evengoed kan je programma's draaien die ongemerkt steeds verbinding houden met hun website. De lijst van wat er opstart goed doornemen geeft een goed idee van wat de computer doet. Behalve slechte software pakketten of het alvast in het geheugen laden van programma's kunnen virusscans op de achtergrond, indexeerders, software onderzoeken of cloud diensten bijzonder belastend zijn.

Bekijk de geschiedenis van Windows Update en zet de computer ook af en toe helemaal uit want altijd slaapstand of "Fast Boot" bij Energiebeheer, kan sommige processen hinderen en laadt ook alles steeds in het geheugen zoals het was.

Het is mogelijk dat er malware draait wat bijvoorbeeld bezig is met jou te volgen of bitcoins verzamelen. Scan na malware scans ook speciaal op bootsector virussen. Veel computers hebben daartegen virusbescherming in de BIOS en dan kan dit niet worden aangepast wanneer dat ingeschakeld staat dan zou je het laatste in ieder geval niet mogen hebben.

Een computer is extreem langzaam wanneer de grafische chipset drivers niet geladen zijn of niet goed werken. Dat zie je bij Apparaatbeheer. Het kan misschien zijn dat Windows Update een andere driver heeft geïnstalleerd, kijk daarom meteen ook bij de uitgaveopmerkingen naar de datum en het versienummer.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de reacties! Gisteren heb ik een volledige reset gedaan terug naar de fabrieksinstellingen, helaas zijn de resultaten precies hetzelfde, bovendien draait mijn processor ook maar op 0.78 Ghz, ik zal de stappen hierboven nagaan en dan laat ik weten of er iets is verandert. Lenovo heeft me gemaild dat ik hem op mag sturen dus als dit niet werkt denk ik dat ik die stap zet.
 
U schreef niet dat de snelheid een vaste waarde heeft. Er zijn 11,700 resultaten met Google voor 0.78 Ghz. Omdat de BIOS de snelheid van de processor kan variëren en op het minimum kan beperken middels genoemde technologieën zijn er zelfs power opties die de laptop op een minimum niveau doen gaan. Bijvoorbeeld slechte batterij of geheugen dat te warm wordt, al dan niet een probleem met een sensor. Er wordt vaak geschreven dat de BIOS resetten helpt en daarbij zou ik de knoopcel batterij er gewoon even uithalen en op 3 Volt controleren omdat bij een leeg batterijtje de computer misschien geen waarden doorgeeft en de processor daardoor wordt beperkt. Het zijn tenslotte veiligheidsopties. Lees de resultaten met Google zelf eens door want voor een probleempje met de knoopcel batterij of de accu van de laptop kan een laptop beter niet opgestuurd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan