• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

streepjes om te kunnen rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick0420

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2019
Berichten
14
Goedendag,

Om een groot exceldocument wat overzichtelijker te maken wil ik kunnen rekenen met data.

Ik heb hiervan een voorbeeldje gemaakt en bijgevoegd.


De data wordt aangeleverd zoals in het voorbeeld. Graag zou ik de data in dataformat krijgen zodat ik deze kan gebruiken voor formules. De bedoeling uiteindelijk is dat ik een formule kan maken die de waarde teruggeeft uit kolom F tussen het databereik. Bijvoorbeeld 29 maart 2020 tot en met 4 april krijgt waarde 5, 5 april 2020 tot en met 10 april krijgt waarde 4, enzovoort.Om dat te kunnen doen denk ik dat ik eerst de data hieronder in dataformat moet krijgen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen? Tips voor de formule zelf, of andere manieren om dit voor elkaar te krijgen zijn uiteraard ook welkom!

Alvast hartelijk dank!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld HelpMij data.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 30
Formule voor M4:
Code:
=INDEX($F$9:$F$21;VERGELIJKEN(L4;DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN($C$9:$C$21;".";"-"));1))
Edit:
Mogelijk invoeren als matrixfunctie (afsluiten met Control+Shift+Enter). Bij Excel 365 is dit niet meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Formule voor M4:
Code:
=INDEX($F$9:$F$21;VERGELIJKEN(L4;DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN($C$9:$C$21;".";"-"));1))

Bedankt! Maar ik krijg een foutmelding wanneer ik deze probeer te plakken in M4..Hij meldt dat er een probleem is met de formule. Ik kan zo niet echt zien waar dit aan ligt.. Heeft u toevallig een idee?
 
Jij kan het niet zien... maar ik ook niet. Ik pak mijn glazen bol erbij.

Welke foutmelding?
Gebruik je een Engelse versie van Excel toevallig? Dan moet de formule vertaald worden.
En welke versie? Als je geen Excel 365 gebruikt moet je 'm invoeren als matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.
 
Laatst bewerkt:
Het is een matrix., Afsluiten met control shift enter
 
Jij kan het niet zien... maar ik ook niet. Ik pak mijn glazen bol erbij.

Welke foutmelding?

Gebruik je een Engelse versie van Excel toevallig?



Ik gebruik inderdaad de Engelse versie van Excel, maar ik heb de formule aangepast naar :

=INDEX($F$9:$F$21;MATCH(L4;DATEVALUE(SUBSTITUTE($C$9:$C$21;".";"-"));1))

Hij toont onderstaande melding

snip.PNG
 
Niet elk bericht compleet QUOTEN s.v.p. Gebruik knop reageer op bericht of tekstvak "snel reageren" onderaan.

Formule lijkt me goed vertaald.

In bijgevoegd voorbeeld werkt alles bij mij. Bij jou ook?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld HelpMij data (AC).xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Excuus, zal niet meer het hele bericht quoten. Na 100 keer proberen met control shift enter deed die het ineens! Zal er eens mee aan het werk om dit ook werkend te krijgen in het grote bestand. Bedankt voor de hulp!!
 
In grote bestanden wil je liever niet met matrixformules werken;)

Het mag overigens ook zo. (nog steeds als matrixformule)
Code:
=INDEX($F$9:$F$21;MATCH(L4;--(SUBSTITUTE($C$9:$C$21;".";"-"));1))
 
Cntrl H en vervang . door -.
Daarna deze (geen matrix) formule

Code:
=INDEX($F$9:$F$21;VERGELIJKEN(L9;$C$9:$C$21;1))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan