kan tekst ingegeven worden in keuzevak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Perlut

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2015
Berichten
33
Hallo,
Ik moet een oud access bestand wijzigen omdat er formulieren en tabellen weg zijn. Als ik een keuzelijst koppel aan een dataveld krijg ik de keuze data. maar als ik een andere tekst wil ingeven geeft access foutmelding dat dit niet mogelijk is. Volgens de persoon was dit vroeger mogelijk.

Gebruik ik een verkeerd veld? zie bijlage print screen van invul blad.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • wijnaankopen.JPG
    wijnaankopen.JPG
    134,5 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Je plaatje zegt niet zoveel, wat is het probleem? Je hebt wat cirkeltjes gezet in een kalender, maar wat je daar mee bedoelt?
 
Het gaat eigelijk over een keuzelijst. Er is een tabel en uit de tabel haal ik een lijst. dat is geen probleem. maar volgens de persoon kon hij vroeger in het vak ook tekst ingeven en opslaan. voorbeeld zijn alle velden: soort wijn / land / en andere.
 
Ok, het gaat om de keuzelijsten. Ik neem aan dat er niets aan is veranderd aan de tabellen(structuur)? Dus dat alle tabellen er nog in zitten, en de juiste gegevens bevatten?
En wat moet ik me hierbij voorstellen?

Ik moet een oud access bestand wijzigen omdat er formulieren en tabellen weg zijn.
Formulieren verdwijnen zelden 'uit zichzelf' en dat geldt al helemaal voor tabellen. Sowieso is dat laatste een heel wat groter probleem, want als de gegevens er niet meer zijn, valt er ook geen nieuw formulier meer te maken. Dat is immers niets meer dan een schil die je over je gegevens legt. Is het wellicht mogelijk om de database (eventueel met geschoonde tabellen) te posten? Want ik snap er nog steeds niet zoveel van.
 
Darabase

Hallo,
In bijlage de database die ik kreeg.
Zoals je zal zien zijn er enkele formulieren verdwenen en ook volgens mij tabellen.
Alhoewel de relaties wel er nog zijn.

Zoals je kan zien heb ik geprobeerd om het invulvenster na te maken.
Doch de persoon van wie de database is zegt mij dat hij ook in het selectievak gegevens kon ingeven?
Groeten,

Perlut
 

Bijlagen

  • wijnkelder.mdb.zip
    110,4 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb er naar gekeken. Het formulier uit je plaatje zit er niet bij, dus als dat het ontbrekende formulier is, dan klopt dat wel. Heb je niet ergens een backup liggen?
Wat betreft je poging om hem na te bouwen: je invulformulier is niet gekoppeld aan een tabel, en al je keuzelijsten zijn dus ook niet gekoppeld. Dat geeft niks, zelf geef ik ook de voorkeur aan niet-gebonden invoerformulieren zodat je geen fouten kan maken met de invoer. Althans: je kunt natuurlijk wel fouten maken, maar die kun je corrigeren voordat je het record opslaat :). Wat ik níet begrijp, is de bron van die keuzelijsten. Die laten in geen enkel geval de juiste data zien. Ik snap ook niet helemaal wat je wél wil zien, want je hebt twee keuzelijsten onder de knop Tabel Wijnsoorten staan, en dat is er lijkt mij één teveel. Bovendien zitten er verschrikkelijk veel dubbele waarden in, dus dat hoort ook al niet. Je gebruikt m.i. de verkeerde tabellen voor je keuzelijsten. Een goed voorbeeld is de keuzelijst Soortwijn (Keuzelijst10) waarin je de wijnsoort kiest die je opslaat in de tabel Wijncatalogus. Jij haalt de data niet op uit de tabel Wijnsoorten, maar uit de tabel Wijncatalogus. Precies andersom dus. En dat geldt voor alle keuzelijsten.
Dus daar kun je eens mee beginnen. Maar vooral: bedenk, nu je toch opnieuw moet beginnen, welke gegevens je uit een keuzelijst moet halen, en welke je gewoon moet intypen. Een keuzelijst voor Prijs bijvoorbeeld lijkt mij onzinnig. Elke fles heeft een eigen prijs. Gewoon bedrag in een tekstveld intypen dus. Geldt ook voor Hoeveelheid.
 
Bedankt

Hallo,
Bedankt voor je inzicht.
De opzet van de database komt niet van mij.
Deze werd in 2004 gemaakt door iemand anders. Ik vond de relaties en tabellen ook eigenaardig.

Ik zal meteen van nul beginnen en ik zie wel waar ik kom.
Alvast bedankt voor de controle.

Per Lut
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan