• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uitgebreide zoekfunctie excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesper2019

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2019
Berichten
29
Geachte lezers,

In Excel heb ik een formule waarbij automatisch gekozen wordt voor het meest gunstige tarief (behorend bij het aantal gram) tussen de datum registratie en de datum van vandaag. De waardes in kolom A, B en C van blad1 dient de gebruiker zelf in te vullen. De waardes uit kolom D en E dient middels een formule automatisch opgehaald te worden uit blad 2. Er wordt dus gezocht op basis van de hoeveelheid grammen, ingevuld in kolom C van blad 1.

Is het mogelijk om een verder onderscheid te maken, middels het toevoegen van een kolom op blad 1 (kolom D). Hierbij dient het onderscheid als volgt te zijn:

Indien er sprake is van de brandstof Benzine dan dient er gezocht te worden in blad 2 naar het gunstigste tarief;
Indien er sprake is van de brandstof Diesel dan dient er gezocht te worden in blad 3 naar het gunstigste tarief;
 

Bijlagen

  • Opzoeken gunstig tarief (1).xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 31
Beste Sylvester,

Ik heb geprobeerd om de functie INDIRECT toe te voegen aan de formule, maar ik krijg dit niet werkend. Zou je misschien uit kunnen leggen hoe ik de formule op moet bouwen om dit werken te krijgen?
 
je schrijft:ik heb geprobeerd om de functie INDIRECT toe te voegen aan de formule.
hoe?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de bladnamen veranderd in Benzine en Diesel.
wel controleren of het klopt
 

Bijlagen

  • Opzoeken gunstig tarief met indirect.xlsx
    12 KB · Weergaven: 31
Hartelijk bedankt voor de aanpassing. Dit is inderdaad zoals ik het voor ogen had. Wat momenteel nog niet werk is het volgende: De tarieven die gehanteerd kunnen worden, worden bepaald door het jaartal van de datum registratie tot en met het jaartal van vandaag.

Bijvoorbeeld:
Indien de datum registratie 01-05-2018 is en de datum vandaag dus 06-04-2020 kan er gekozen worden voor de tarieven van 2018, 2019, 2020. Is de datum registratie echter 01-05-2019 dan kan slechts gekozen worden voor de tarieven 2019, 2020.

Kies ik nu voor de datum registratie 01-05-2019 en de brandstof benzine (5 gram) dan wordt er nog steeds het tarief 2018 weergeven.
 
Misschien kan je deze gebruiken

Hoi Jesper,

Kijk hier even naar

Gr.Willem
 

Bijlagen

  • Opzoeken gunstig tarief (WB).xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 27
Hoi Willem,

Bedankt voor de aanpassing. Het Diesel tarief wordt nu juist ingevuld. Het enige waar ik nog tegenaan loop is het afbakenen van de tarieven. Als ik bijv. de datum registratie 01-01-2019 invul (1 gram benzine) dan wordt nog steeds het tarief van 2018 weergegeven. Het Tarief 2018 zou echter niet gekozen moeten kunnen worden, aangezien de datum registratie in 2019 valt (dus zoeken in 2019 & 2020). Is dit iets dat ik aan de formule zou kunnen toevoegen?

Groetjes,

Jesper
 
Tarief

hoi Jesper,

Dat komt omdat de laatste vergelijking kijkt naar e2 (tarief datum)
 
Bedankt voor de uitleg. Is er een mogelijkheid waarop ik dit kan aanpassen, zodat er dus wel gekeken wordt naar zowel de datum registratie als de datum van vandaag?
 
Tarief

Ik kan het wel zo doen dat hij zoekt via registratie datum

zie kolom J
 

Bijlagen

  • Opzoeken gunstig tarief (WB) (1).xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 21
kloppen deze waarden? (is vba een optie ?) zie grijze cellen

ps waarom staat de datum vandaag() in de tabel?
 

Bijlagen

  • Opzoeken gunstig tarief met indirect met vba.xlsm
    19,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan