• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Data's weergeven tussen 2 datum's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk03

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2020
Berichten
9
Hallo,

De meeste vragen die ik over Excel had heb ik op dit perfecte forum kunnen vinden.
Alleen ik heb nu een vraagje die ik nergens kan vinden.

Is het mogelijk om de datums te laten zien tussen begin datum tot eind datum?

Stel je hebt datum 23-12-2019 als eerste ziektedag, de hersteldatum is 19-03-2020. 87 dagen zitten er tussen deze 2. Kan je deze datums laten zien? Dit heb ik nodig om te zien hoeveel mensen er op een bepaalde dag ziek zijn.
Of heeft iemand een andere manier om aan te tonen hoeveel mensen op een bepaalde dag ziek zijn? Zodat ik in een jaar overzicht kan zien hoeveel mensen er ziek zijn op een bepaalde dag. Want ik heb meer eerste ziektedagen en wil in een handig tabelletje zien hoeveel zieken er zijn op een bepaalde dag.

Ik hoop dat ik hier voldoende informatie mee geef.

Alvast bedank!

Luuk
 
Welkom op het forum. Plaats s.v.p. een Excel voorbeeldje met wat je hebt, inclusief een aantal verwachte resultaten.

Oplossing zal waarschijnlijk iets worden met AANTALLEN.ALS of misschien een SOMPRODUCT. Je vraag is te vaag om meer concreet te worden.
 
Bv. in A1 → 19-12-2019 en in B1 → 19-03-2020

In a2: → =A1
In a3: → =als(B$1<=A2;"";A2+1)
A3 doorvoeren naar onderen zover als nodig.

Plaats anders een voorbeeldbestand als je iets anders bedoelt.
 
Ik stuur jullie morgen het voorbeeld bestand. Hopelijk wordt het dan duidelijk
 
Misschien op deze manier?
 

Bijlagen

  • ziekte dagen.xlsm
    11,4 KB · Weergaven: 42
Vraag + Excelbestand

Ik heb het excel bestand bijgevoegd.

In de cellen die geel zijn gemaakt, moeten automatisch gaan.
Ik wil dus op een dag zien het aantal zieken op t/m de desbetreffende datum minus de betermeldingen t/m de desbetreffende datum

Want ik zie nu alleen hoeveel ziektemeldingen + aantal beter meldingen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Vraag Forum.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 35
popipipo je plaatste je bericht toen ik hem aan het schrijven was, vandaar dat ik je bericht nog niet had gelezen.
ik ga er direct naar kijken.
 
Optie voor D16 in je voorbeeld:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$11<=D$17)*(($C$2:$C$11>D$17)+($C$2:$C$11="")))
 
@popipipo en @AlexCEL onwijs bedankt! Ik ga nu even uitzoeken hoe alles in elkaar zit! Dit zijn nieuwe formules die ik nog nooit zo heb gebruikt.

Jullie hebben mijn weekend nu al goed gemaakt.
 
Ik ben met jullie input verder gegaan met mijn excel.
Loop alleen nog met een paar problemen.

1. In de telling neemt hij ook cellen mee als er geen datum staat, in het veld eerste ziekte dag. In mijn voorbeeld waren al deze velden gevuld maar kan voorkomen dat een veld leeg is.
2. Het rare is wanneer ik de formule gebruik in het daadwerkelijke bestand die ik moet gaan gebruiken werkt de formule niet, dit heeft te maken waarschijnlijk met de celeigenschappen maar wat ik ook wijzig hierin de formule werkt niet.
Als ik dan zelf even een databestandje maak dan werkt het helemaal goed.

Indien nodig wil ik wel een nieuw excel bestand sturen.
 
N.a.v. vraag 1, SOMPRODUCT uitbreiden:
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$11<=D$17)*($B$2:$B$11>0)*(($C$2:$C$11>D$17)+($C$2:$C$11="")))
N.a.v. vraag 2: "wil wel een nieuw excel bestand sturen"
Graag. Met de cel-eigenschappen en exacte opmaak zoals in je eigen bestand.
 
Ook ik heb hier een aangepast bestandje want het is niet duidelijke met welke je verder wilt.
 

Bijlagen

  • ziekte dagen.xlsm
    11,4 KB · Weergaven: 32
Met aanvullen op het bericht van @AlexCEL

@Popipio ik ben de formule MEDIAAN nog even aan het uitzoeken hoe ik het makkelijk kan gebruiken met veel data.

V Bestand bijgevoegd
 

Bijlagen

  • Ziektev2.xlsx
    15 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Je datums zijn opgeslagen als TEKST, daarom krijg je niet de gewenste uitkomsten.

Optie 1: tekst omzetten naar echte datums.
Optie 2: deze formule (voor E25):
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(DATUMWAARDE($B$25:$B$46)<=E$26;0)*ALS.FOUT(DATUMWAARDE($C$25:$C$46)>E$26;1))
 
Laatst bewerkt:
@AlexCEL;
Ik krijg het nog niet helemaal werkend en zie rare dingen gebeuren, ik heb gebruik gemaakt van het Excel bestand Ziektev3.

De eigenschappen van de cel omzetten naar een datum is wel mogelijk alleen wijzigt het niet automatisch, als ik er een datumcel van maak neemt hij hem alleen mee als ik handmatig nogmaals een datum invoer.
Hij zet de huidige tekst niet om naar een datum wat wel een logisch is, kan wel via de foutoplossing het omzetten naar een datum alleen pakt hij b.v. 01-03-20 en niet wanneer er 01-03-2020 staat.

Wat helemaal raar is en ik niet kan herleiden waar het fout gaat is wanneer ik in cel B28 handmatig b.v. 2-1 type dat hij in de optelling van E25 en verder er 2 bij plust…
 

Bijlagen

  • Kopie van Ziektev3.xlsx
    15 KB · Weergaven: 28
Luuk,

om relatief snel van een tekstdatum een echte datum te maken kun je de volgende stappen uitvoeren:
1) zet in H1 een 1
2) druck op Ctrl+C
3) selecteer B2:C11 en B25:C46
4) rechtsklik in het geselecteerde gebied
5) kies voor Plakken speciaal
6) kies voor vermenigvuldigen
7) klik op OK
8) druk op Ctrl + 1
9) kies de gewenste datumopmaak
 
Formule uit #15 (volgens mij) werkend ingevuld in bijlage.
 

Bijlagen

  • Ziektev2 (AC).xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 41
@AlexCEL

Het is gelukt! Ontzettend bedankt.
Dit is precies wat ik nodig heb.

Ik ga proberen ook met mijn kennis dit forum aan te vullen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan