• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

blad ophalen met macro+wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roellie81

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
9
Hoi allemaal,

ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Als docent heb ik een toets gemaakt in excel die bestaat uit 6 tabbladen. 1 t/m 5 zijn 5 vragen en tabblad 6 is het antwoordmodel die automatisch de antwoorden nakijkt. Uiteraard zou het fijn zijn dat de studenten dat laatste blad niet te zien krijgen en ook niet op kunnen roepen.
Nu lukt het mij om tabblad 6 op veryhidden te zetten via vba. Echter als ik een slimme student ben en ik roep VBA op, dan kan ik hem ook weer zichtbaar maken. Via extra kan ik een wachtwoord zetten op mijn VBA, maar die werkt volgens mij alleen voor de programmeercode en niet om de status van een tabblad aan te passen (opgeslagen als xslx en xslm, beide werken niet). Nu heb ik geprobeerd om mijn werkmap te beveiligen (de structuur) met een wachtwoord. Als ik nu naar de vba code ga kan ik de status niet op visible zetten van het tabblad totdat ik de beveiliging van de werkmap weer heb ontheven. Nu lukt het mij wel om deze stappen allemaal handmatig voor iedere student te doen, maar ik heb collega's die helemaal nooit met vba en beveiliging in excel werken.

Kan ik ook op tabblad 5 een knop aanmaken met een stukje vba-code erachter (code kan ik soms wel lezen, maar heb zelf nog nooit geschreven), die het wachtwoord vraagt om de beveiliging van de werkmap eraf te halen en tevens het onzichtbare tabblad zichtbaar te maken?

Aangezien de student het bestandje ingeleverd heeft hoeft de code de beveiliging en verborgen status niet opnieuw toe te voegen (de student krijgt hem verborgen en beveiligd aangeboden).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten,
Roel
 
Ik zou dat blad 6 helemaal niet meeleveren.
Misschien dat een voorbeeld van dat documentje meer duidlijkheid biedt en men er hier eens naar kan kijken.
 
Bedankt edmoor. Echter verliezen we dan de mogelijkheid om de toets automatisch na te laten kijken en moeten we alles handmatig doornemen. Als docent word je niet blij om zoveel digitale toetsen na te kijken, dus als het geautomatiseerd kan, zou dat heel fijn voor mijn collega's zijn.
De inhoud van de werkbladen maakt niet uit. Ik wil gewoon 1 werkblad verborgen hebben staan die met een macro met wachtwoord weer zichtbaar gemaakt kan worden, zonder dat iemand dit via vba zelf handmatig kan doen. Een andere manier dan die ik hierboven vraag is ook van harte welkom.
 
Je kunt dat ene werk blad ook achteraf in de file zetten.
 
Bedankt edmoor. Echter verliezen we dan de mogelijkheid om de toets automatisch na te laten kijken en moeten we alles handmatig doornemen.
En ik stelde juist de vraag om te kunen kijken naar diezelfde mogelijkheid zonder dat blad mee te moeten sturen.
 
voor de grap, ik ben een slimme student en zie dat het veryhidden blad "oplossing" noemt.
Dan zou ik bv. een extra blad invoegen en in A1 tik ik de formule "+oplossing!A1" en trek die door naar beneden en naar rechts.
voila, alle antwoorden en het blad bleef nochtans de ganse tijd veryhidden.
Excel is kwa beveiliging zo lek als een gieter.
 
Bedankt cow18, dat was een goede opmerking.

Dan moet ik inderdaad naar een oplossing zoeken zoals edmoor voorstelde. Ik kan ook het hele werkblad vanuit een ander bestand iedere keer invoegen, alleen loop ik daar tegen het feit aan dat hij dan de formules blijft linken aan het bestand. Is de enige manier dan door middel van ctrl+h de bestandsnaam te vervangen door niets of kan ik op een handigere manier dit doen?
 
Bedankt cow18, dat was een goede opmerking.

Dan moet ik inderdaad naar een oplossing zoeken zoals edmoor voorstelde. Ik kan ook het hele werkblad vanuit een ander bestand iedere keer invoegen, alleen loop ik daar tegen het feit aan dat hij dan de formules blijft linken aan het bestand. Is de enige manier dan door middel van ctrl+h de bestandsnaam te vervangen door niets of kan ik op een handigere manier dit doen?
 
In Bewerken, Koppelingen de koppeling aanklikken, dan koppeling aanpassen en laten wijzen naar het bestand zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan